Spring naar inhoud

Vooruitblik​

Vooruitblik

Vooruitblik

DELA kent een rijke geschiedenis en een toekomst die gericht is op groei, waarbij verbinding, innovatie, synergie en het lerend vermogen een belangrijke rol speelt. Het coöperatieve gedachtegoed vormt hierbij ons kompas.

In 2025 stellen wij onze meerjarenstrategie (2026-2030) vast en richten onze managementstructuur daarop verder op in als aanvulling op hetgeen wij onder 'Governance' gemeld hebben. Aanvullend is er een aantal onderwerpen waar wij ons specifiek op richten.

Versterking verbinding

Het coöperatief gedachtegoed in algemene zin staat onder druk en individualisering groeit. Wij verdiepen daarom de relatie met onze klanten door meer voor ze te betekenen op het gebied van ‘overlijden en doorgeven’ tijdens belangrijke momenten in hun leven.  

Een hoge klanttevredenheid blijft één van onze belangrijkste prioriteiten. Door actief te werken aan een eenduidige standaard, ervaren klanten, nabestaanden, gasten en andere ondernemingen overal dezelfde hoogwaardige kwaliteit. Dat is waar wij voor staan. 

Ook verhogen wij de voorkeurspositie door onze dienstverlening verder te optimaliseren. Dit doen wij door, passend bij onze kernactiviteiten, nieuwe producten en diensten te ontwikkelen. Zo zoeken wij bijvoorbeeld steeds naar mogelijkheden om onze klanten op een praktische manier te ondersteunen bij het verlies van een dierbare. Daarnaast verdiepen wij ons in de mogelijkheden om (nieuwe) pakketverzekeringen te ontwikkelen die aansluiten bij de wensen die diverse doelgroepen hebben. 

Samenwerking binnen de branche blijft eveneens een speerpunt. Wij zijn actief lid van diverse brancheverenigingen die gelieerd zijn aan onze kernactiviteiten. Wij delen proactief onze kennis en kunde om de kwaliteit branchebreed te borgen. 

Groei

Wij willen gezonde groei realiseren op onze twee kernactiviteiten. Tegelijkertijd zien wij groeiende concurrentie op beide onderdelen. Ook zien wij de bereidheid om te verzekeren breed onder druk staan. Wij sturen dan ook gericht op de netto-aanwas van onze verzekerden. Voor het uitvaartbedrijf sturen wij op groei van het aantal uitvaarten en crematies die wij verzorgen. 

In België laten wij ons uitvaartbedrijf groeien door het uitbreiden van ons netwerk. Enerzijds door overnames en anderzijds door onze aanwezigheid verder te verankeren waar we al actief zijn. Door bij de dochterondernemingen de naam DELA expliciet te koppelen aan de gevestigde namen van de uitvaartondernemingen (dual branding), blijven wij werken aan onze reputatie en naamsbekendheid.  

In Duitsland leren wij als verzekeraar van de bestaande structuren in Nederland en België. Integratie van Duitse kwaliteitsstandaarden zoals de Bipro-normering zorgen ervoor dat wij onze positie in het makelaarssegment verder kunnen uitbouwen. Ook treffen wij voorbereidingen om het directe consumentenkanaal verder uit te bouwen. 

In Nederland bouwen wij verder aan onze sterke positie. Lokale en regionale marktbewerkingsplannen dragen hieraan bij. Ook houden wij nieuwe ontwikkelingen zoals resomeren en de vraag naar natuurbegraven nauwlettend in de gaten. Wij willen meer mensen helpen met een persoonlijk afscheid en spannen ons in om jongeren meer bekend te maken met onze producten en diensten. 

Bouwen aan merk en reputatie

Het onderscheidend vermogen en de maatschappelijke betrokkenheid wordt steeds belangrijker. In België en Nederland blijven wij corporate campagnes inzetten en doorontwikkelen om zo ons merk en onze reputatie te ondersteunen. Dit doen wij met uitingen op televisie, radio en social media. In deze campagnes presenteren wij ons niet alleen als vertrouwde uitvaartverzekeraar, maar ook als betrokken uitvaartverzorger. De kracht en kwaliteit van de coöperatie blijven wij benadrukken via (social) media, evenementen, sponsoring en het DELA Fonds.

Goed werkgeverschap

Onze medewerkers staan dagelijks in contact met onze klanten, nabestaanden en gasten. Zij maken het verschil. Goed werkgeverschap is dan ook van essentieel belang. Met de inzet van specifieke actieplannen, adresseren wij de uitdagingen op het gebied van medewerkerstevredenheid, verzuim, verloop en de krapte op de arbeidsmarkt. Ook kijken wij naar de persoonlijke ontwikkelingsmogelijkheden en brengen onze kernwaarden Betrokken, Integer en Ondernemend blijvend onder de aandacht. Het doel hierbij is om de medewerkerstevredenheid te verhogen. 

Wij hechten eraan dat ons personeelsbestand een afspiegeling vormt van de samenleving, dat iedereen gelijke kansen krijgt en zich veilig voelt om zichzelf te zijn. DELA werkt hard aan een plan om diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie te bevorderen. Dit plan wordt in 2025 vastgesteld.

Duurzame en flexibele organisatie

Als organisatie willen wij ons continu verbeteren en blijven werken aan een duurzame en flexibele organisatie. Ons lerend vermogen en samenwerking vormen hierbij het uitgangspunt. De huidige Europese wet- en regelgeving, die van toepassing is op alle landen waarin wij actief zijn, helpt ons onze werkwijze voortdurend te professionaliseren en versnelt het proces. Denk daarbij aan projecten zoals DORA en Sanctiewetgeving. Ook marktontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op en digitalisering is een vast gegeven. Op het gebied van CSRD bouwen wij in 2025 voort op de basis die wij in 2024 hebben gelegd. 

Het programma ‘Beheerst Ondernemen’, gericht op het verbeteren van operationeel en compliance risicomanagement is deels geïmplementeerd zodat daarmee kritische bedrijfsprocessen worden beheerst. In 2025 gaan wij verder met de implementatie. Aanvullend vragen onze producten en dienstverlening om een solide digitaal fundament dat persoonlijke keuzes ondersteunt en tegelijkertijd efficiënt en flexibel blijft. Groepsbreed werken wij aan een digitale strategie en IT-roadmap, die wij per land uitrollen. Voorbeelden van strategische IT-programma’s zijn de Digitale Transitie Verzekeren in Nederland en het programma Finance Digitaal voor de vervanging van financiële applicaties. Generieke IT-diensten en administratiesystemen worden zoveel mogelijk in alle drie de landen ingezet. Ook hier vormt een optimale klantbeleving het uitgangspunt. 

Verder verduurzamen wij onze organisatie door het klimaattransitieplan uit te voeren en uit te breiden met activiteiten voor de reductie van scope 3 CO2-uitstoot. Groepsbreed werken wij verder aan het plan voor duurzaam materiaalgebruik en voeren dit uit.

Solide financiële basis

Voor de continuïteit van de coöperatie is een solide financiële basis van wezenlijk belang. Onze verzekerden moeten de toekomst zo zorgeloos mogelijk tegemoet kunnen zien met een waardevaste uitvaartverzekering tegen een premie die wij zo laag mogelijk houden. Zorgvuldig vermogensbeheer speelt hierbij een belangrijke rol. Het jaar 2025 is begonnen met aanzienlijke onrust op de financiële markten, en wij verwachten dat deze onzekerheid voorlopig aanhoudt. In deze onstuimige omstandigheden blijven wij vasthouden aan ons zorgvuldig opgebouwde beleggingsbeleid, dat gericht is op de zeer lange termijn. Door onze beleggingen breed te spreiden, vangen wij marktbewegingen zo goed mogelijk op sturen wij op het beperken van de risico’s. Wij volgen de ontwikkelingen op de markten nauwgezet. Wanneer dat nodig is, nemen wij maatregelen - altijd met het oog op duurzame waardecreatie op de lange termijn.

Wij blijven daarnaast sturen op kosten, zeker gezien het huidige inflatieniveau. Door het lerend vermogen groepsbreed te optimaliseren en samenwerking te vergroten, realiseren wij bovendien synergievoordelen. 

Wij danken onze medewerkers, leveranciers en partners voor hun inzet en zijn ervan overtuigd dat wij gezamenlijk een passend afscheid en financiële ontzorging kunnen bieden voor onze klanten, leden, nabestaanden en gasten. Met vertrouwen kijken wij naar de toekomst. 

Eindhoven, 7 mei 2025

De groepsdirectie
Sandra Schellekens - Lyppens, CEO
Godelieve van Velsen, CFRO
Tom van der Spek, CTO
Geert Deschoolmeester, Groepsdirecteur verzekeren

Versie: v8.2.35

Software voor digital-first corporate reporting

Creëer op efficiënte wijze publicaties die impact maken

Met iwink.report maak je publicaties op een eenvoudige en efficiënte manier. Je bespaart tijd, fouten en stress. Vanuit één plek publiceer je naar een volwaardige webversie, PDF en iXBRL-bestand. Zo geef je lezers de best mogelijke ervaring.

Meer over iwink.report