Voorwoord

Voorwoord
Op de voorkant van ons jaarverslag 2024 prijkt het kunstwerk ‘Hermes, de wolkendrager', van kunstenaar Van Soom. Deze bijzondere creatie, gelegen in de vijver bij de grote aula van ons Crematorium Maaslanden in Vlijmen, verbeeldt Hermes als boodschapper tussen hemel en aarde, god van de slaap en dromen. Van Soom spreekt gepassioneerd over zijn kunstwerk: “Ik beeld me graag in dat elke wolk kennis en wijsheid met zich meedraagt. Kennis en wijsheid die afkomstig is van onze overleden voorgangers. Wie zijn hoofd in zo’n wolk steekt, krijgt de tools om vragen te beantwoorden en oplossingen te vinden. Hoe mooi is het te denken dat al eeuwenlang die kennis van onze voorgangers zomaar vrij kan rondzweven? Hoe mooi is het te denken dat je met hen en de wolken mee kunt reizen.”
DELA bestaat dit jaar 88 jaar en onze voorgangers hebben hun wijsheid goed en stevig verankerd in onze coöperatieve structuur. Daar zijn wij trots op en dit vormt nog elke dag ons kompas. Net als in 1937 staat het belang van onze leden en klanten voorop. Wij zijn gericht op de zeer lange termijn, met onze verzekeringen hebben wij immers nu al verplichtingen die lopen tot in de volgende eeuw. Dan zullen wij moeten zorgen dat wij er ook dan nog staan als een moderne organisatie die met haar tijd is meegegaan. Voortdurend vernieuwen en ontwikkelen is daarom heel belangrijk.
Aandacht is mensenwerk
Aandacht hebben voor onze leden en klanten is dan ook niet toevallig het onderwerp van onze campagne op televisie. Door onze eigen collega's in beeld te brengen, willen wij laten zien wat ons elke dag drijft: het met veel invoelingsvermogen begeleiden van nabestaanden in het vormgeven van een persoonlijk afscheid zodat zij hun overleden dierbare het mooist kunnen herinneren. Wij zijn daarom trots dat de klanttevredenheid, die al jaren op een hoog niveau is, in 2024 verder steeg. Ook zagen wij een toename in het aantal verzekerden, uitvaarten en crematies. Onze dienstverlening is mensenwerk. Daarom is medewerkertevredenheid voor ons erg belangrijk. Wij zien dat deze al enkele jaren steeds wat terugloopt en wij werken er hard aan om dit weer te keren.
DELA-brede verbondenheid
Sinds eind 2022 kunnen Belgische verzekerden lid worden van de coöperatie en België krijgt nu een eigen afdeling in de algemene vergadering. Intern kijken wij ook steeds meer DELA-breed en stimuleren wij internationale samenwerking. Hiermee willen wij het professioneel niveau verder verhogen en synergievoordelen behalen.
Verantwoorde groei en robuustheid
Het afgelopen jaar hebben wij verder gewerkt aan de robuustheid van onze organisatie. Er ging heel wat energie naar het implementeren van wet- en regelgeving. Denk hierbij aan de Digital Operational Resilience Act (DORA) en de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Plannen om verder te verduurzamen legden wij bijvoorbeeld vast in het klimaattransitieplan. Over onze keuzes en de impact hiervan rapporteren wij dit jaar voor het eerst middels het duurzaamheidsverslag.
Bouwen aan de toekomst door verbinding
Terwijl wij terugkijken op een jaar met mooie resultaten, richten wij onze blik ook op de toekomst. Wij geven vorm aan onze strategische koers voor de jaren 2026 tot en met 2030. Daarbij leggen wij de nadruk op samenwerking en synergie op meerdere niveaus. Wij streven naar een continue verbinding met onze leden en klanten en energiegevende onderlinge verbindingen binnen DELA Groep en de bredere samenwerking binnen de sector.
Dit jaar namen wij voor het eerst zitting in de groepsdirectie van DELA. Wij zoeken voortdurend de verbinding met onze collega’s in de DELA-wolk, zodat wij optimaal kunnen profiteren van de gezamenlijke wijsheid en expertise.
Wij willen dan ook onze dank hiervoor uitspreken aan onze collega's, maar ook aan onze leden, klanten, leveranciers, partners en collega-uitvaartondernemers die gebruikmaken van onze locaties. Samen blijven wij bouwen aan een sterke, betrouwbare, toekomstbestendige en mensgerichte organisatie.
En zo, net zoals Hermes die wolken draagt, dragen wij samen de wijsheid en waarden van onze coöperatie verder de toekomst in.
Eindhoven, 7 mei 2025
De groepsdirectie
Sandra Schellekens - Lyppens, CEO
Godelieve van Velsen, CFRO
Tom van der Spek, CTO
Geert Deschoolmeester, Groepsdirecteur verzekeren
Profiel

Profiel
Coöperatie DELA (kortweg DELA) is een internationale verzekeraar en uitvaartorganisatie.
Wij zijn trouw gebleven aan de kern waar het mee begon. Ruim 88 jaar later bieden wij als DELA nog steeds deze financiële zekerheid en zorg bij het afscheid van een dierbare. Tegelijkertijd zijn wij volop in beweging en bouwen wij samen met onze klanten en leden aan een sterke en betrokken coöperatie.
Het coöperatieve karakter staat centraal: de winst die wij maken, gebruiken wij onder andere om de premiestijging te beperken en onze solvabiliteit te versterken. Onze leden hebben via de algemene vergadering een belangrijke stem. Wij nemen hen mee in belangrijke ontwikkelingen en zij denken met ons mee. Wij bouwen continu verder, altijd vanuit het gezamenlijk belang.
'Leden hebben een belangrijke stem'
Onze vakmensen staan dagelijks met raad en daad klaar voor onze leden, verzekerden, nabestaanden, gasten en collega-uitvaartondernemers. Dit doen zij met persoonlijke zorg en aandacht. Door te luisteren naar de specifieke wensen en behoeften kunnen wij onze activiteiten en diensten nog beter hierop afstemmen. Zo spelen wij flexibel in op de veranderende vraag en omstandigheden, waarbij wij laten zien wat wij als DELA kunnen betekenen.
Wij zijn met onze verzekeringen actief in drie landen: Nederland, België en Duitsland. In Nederland en België verzorgen wij ook uitvaarten vanuit eigen locaties. In Nederland heeft DELA meerdere uitvaartcentra en crematoria. In België zorgt DELA met uitvaartcentra, crematoria en een repatriëringscentrum voor een waardig afscheid. DELA Duitsland heeft geen uitvaartlocaties. Vanuit het kantoor in Düsseldorf biedt het uitsluitend verzekeringen aan. Naast verzekeringen biedt DELA Duitsland via partners ook nazorg aan als voordeel voor ‘mitgliedern’.
In beeld

In beeld

Kerncijfers

Kerncijfers
Financieel
| 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | |
|---|---|---|---|---|---|
| Omzet | |||||
| x € 1.000 | |||||
| Omzet Verzekeren | 743.941 | 712.701 | 669.011 | 592.472 | 516.792 |
| Omzet Uitvaartbedrijf | 417.536 | 383.684 | 365.121 | 317.723 | 267.633 |
| Overige omzet | 714 | 757 | 39 | 3.236 | 148 |
| Bruto omzet | 1.162.191 | 1.097.142 | 1.034.171 | 913.431 | 784.573 |
| Verdeling van opbrengsten uit beleggingen | |||||
| x € 1.000 | |||||
| Netto beleggingsresultaat | 554.500 | 336.648 | -841.467 | 646.420 | 74.659 |
| Af: voor toekomstige verzekeringsuitkeringen* | -204.959 | -189.851 | -178.841 | -160.094 | -144.482 |
| Resteert voor financiële positie coöperatie** | 349.541 | 146.797 | -1.020.308 | 486.326 | -69.823 |
| Winstdeling | |||||
| x € 1.000 | |||||
| Winstdeling | 281.247 | 249.224 | 43.654 | 5.940 | 42.994 |
| Balans | |||||
| x € 1 miljoen | |||||
| Balanstotaal | 10.271 | 9.453 | 9.005 | 9.680 | 7.120 |
| Waarde beleggingen | 9.698 | 8.842 | 8.470 | 9.080 | 6.592 |
| Technische voorziening | 8.580 | 8.021 | 7.532 | 7.172 | 5.155 |
| Eigen vermogen*** | 1.153 | 1.009 | 1.061 | 1.782 | 1.343 |
| ... in percentage van technische voorziening | 13% | 13% | 14% | 25% | 26% |
| Verzekerd kapitaal | |||||
| x € 1 miljoen | |||||
| Verzekerd kapitaal | 79.773 | 78.605 | 72.970 | 68.678 | 57.841 |
| Dekkingsgraad | |||||
| Gemiddelde dekkingsgraad**** | 217% | 251% | 195% | 129% | 122% |
| Solvabiliteit | |||||
| Solvency II-ratio | 200% | 208% | 226% | 236% | 221% |
Niet-financieel
| 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | |
|---|---|---|---|---|---|
| Klanttevredenheid | |||||
| NPS | |||||
| Nederland | 60 | 57 | 58 | 56 | 61 |
| België | 70 | 68 | 69 | 70 | 70 |
| Duitsland | 49 | 53 | 51 | ||
| Totaal | 64 | 62 | 63 | 64 | 66 |
| Reputatie | |||||
| Nederland, Stakeholderwatch pulse | |||||
| Leden | 81 | 78 | 77 | 77 | |
| Niet-leden | 67 | 66 | 60 | 56 | |
| Totaal | 74 | 72 | 66 | 63 | |
| België, Stakeholderwatch pulse | |||||
| Totaal | 67 | 63 | |||
| Medewerkerstevredenheid | |||||
| Effectory eNPS | |||||
| Nederland | 27 | 36 | 44 | 51 | |
| België | 54 | 53 | 53 | 54 | |
| Duitsland | 10 | 8 | - | - | |
| Totaal | 30 | 38 | 45 | 52 | |
| Medewerkers | |||||
| Fte, ultimo jaar | |||||
| Nederland | 1.806 | 1.746 | 1.606 | 1.735 | 1.154 |
| België | 438 | 434 | 430 | 416 | 408 |
| Duitsland | 54 | 45 | 38 | 28 | 23 |
| Totaal | 2.298 | 2.225 | 2.074 | 2.179 | 1.585 |
| CO2-uitstoot* | |||||
| x 1 ton. Netto, excl. beleggingen | |||||
| Scope 1 | 9.828 | 10.495 | - | 13.544 | 2.913 |
| Scope 2 | 370 | 711 | - | 2.263 | 517 |
| Scope 3 | 13.685 | 14.040 | - | 16.046 | 26.155 |
| Totaal | 23.884 | 25.245 | - | 31.853 | 29.585 |
Verzekeraar
| 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | |
|---|---|---|---|---|---|
| Klanttevredenheid verzekerden nieuw en mutaties | |||||
| NPS | |||||
| Nederland | 47 | 44 | 46 | 51 | 53 |
| België | 61 | 59 | 60 | 58 | 57 |
| Duitsland | 49 | 53 | 51 | 49 | |
| Totaal | 58 | 56 | 57 | 56 | 52 |
| Klanttevredenheid verzekerden klantenservice | |||||
| NPS | |||||
| Nederland | 46 | 43 | 45 | 39 | 50 |
| België | 63 | 60 | 59 | 68 | 59 |
| Totaal | 50 | 49 | 50 | 57 | 56 |
| Verzekerden | |||||
| Aantal ultimo jaar | |||||
| Nederland | 4.277.150 | 4.296.572 | 4.295.361 | 4.287.483 | 3.304.917 |
| België* | 977.541 | 947.996 | 928.029 | 908.822 | 878.088 |
| Duitsland | 321.551 | 294.373 | 266.072 | 103.786 | 67.195 |
| Totaal | 5.576.242 | 5.538.941 | 5.489.462 | 5.300.091 | 4.250.200 |
| Premie-inkomen | |||||
| x € 1.000. Na aftrek herverzekeringspremie | |||||
| Uitvaartverzekeringen, Nederland | 418.456 | 392.764 | 382.553 | 324.638 | 277.669 |
| Leefdoorplan, Nederland | 29.299 | 29.683 | 30.052 | 30.309 | 30.200 |
| Spaarplan, Nederland | 44.393 | 58.303 | 75.004 | 79.571 | 69.694 |
| Totaal Nederland | 492.148 | 480.749 | 487.609 | 434.518 | 377.563 |
| België | 173.130 | 161.889 | 146.089 | 136.258 | 128.763 |
| Duitsland | 78.663 | 70.063 | 35.313 | 21.696 | 10.466 |
| Totaal | 743.941 | 712.701 | 669.011 | 592.472 | 516.792 |
Uitvaartbedrijf
| 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | |
|---|---|---|---|---|---|
| Klanttevredenheid nabestaanden | |||||
| NPS | |||||
| Nederland | 74 | 72 | 71 | 72 | 73 |
| België | 82 | 82 | 81 | 82 | 80 |
| Totaal | 77 | 76 | 76 | 77 | 76 |
| Uitvaarten | |||||
| Aantal | |||||
| Nederland | 43.155 | 41.028 | 39.800 | 36.168 | 32.715 |
| België | 12.993 | 12.679 | 12.764 | 11.995 | 13.446 |
| Totaal | 56.148 | 53.707 | 52.564 | 48.163 | 46.161 |
| Crematies | |||||
| Aantal in eigen crematoria | |||||
| Nederland | 44.827 | 43.083 | 42.955 | 32.747 | 26.296 |
| België | 7.140 | 7.194 | 7.301 | 7.661 | 9.306 |
| Totaal | 51.967 | 50.277 | 50.256 | 40.408 | 35.602 |
| Omzet | |||||
| x € 1.000 | |||||
| Nederland | 342.902 | 312.060 | 298.580 | 258.431 | 206.656 |
| België | 74.634 | 71.624 | 66.541 | 59.292 | 60.977 |
| Totaal | 417.536 | 383.684 | 365.121 | 317.723 | 267.633 |