Spring naar inhoud

Resultaten​

Resultaten

Resultaten

In dit hoofdstuk worden de resultaten van het boekjaar 2024 gepresenteerd. Dit hoofdstuk is opgedeeld in klanten, verzekeren, uitvaarten, DELA Fonds en sponsoring, bedrijfsvoering en financieel. Medewerkers zijn opgenomen in het hoofdstuk duurzaamheid.  

Klanten

Wij bieden leden, verzekerden en nabestaanden (samen: klanten) als onze belangrijkste stakeholders financiële zekerheid en ontzorgen onze klanten rondom afscheid. Het verzekeren en het verzorgen van uitvaarten vormen onze kernactiviteiten.  

Met onze verzekeringsproducten zijn wij actief in de Nederlandse, Belgische en Duitse markt. In Nederland en België hebben wij eigen uitvaartbedrijven. 

Klanttevredenheid en reputatie

Het bieden van kwalitatief hoogwaardige dienstverlening stond ook in 2024 centraal. Op diverse momenten in onze persoonlijke dienstverlening meten we de tevredenheid van onze klanten. Deze meting vormt de belangrijkste bron voor sturing, lering en verbetering op dit gebied. Wij meten de klanttevredenheid met de Net Promotor Score (NPS). De NPS (een veel gebruikte indicator voor de mate waarin klanten producten en diensten aan anderen aanbevelen) laat zien dat de klanttevredenheid het afgelopen jaar hoog was en daar zijn wij trots op.  

De resultaten van de klanttevredenheidsmeting zijn opgenomen in het duurzaamheidsverslag. 

In België hebben wij ook in 2024 net als voorgaande jaren de DECAVI award gekregen voor beste uitvaartverzekering in de Belgische markt. DECAVI is een onafhankelijke externe organisatie die zowel voor levens- als niet-levensverzekeringen jaarlijks deze awards uitreikt. Met het product Sterbegeld (eerste plaats) en Risicoleben (tweede plaats) is DELA in Duitsland in 2024 wederom uitgeroepen als Maklers Liebling.

Reputatiescore (stakeholderwatch pulse)
  2024 verschil 2023
       
Nederland      
Leden 81 +3 78
Niet-leden 67 +1 66
Totaal 74 +2 72
       
België  67  +4  63 
       
Totaal  71  +3  68 

DELA genoot het afgelopen kalenderjaar een robuuste en sterke reputatie en onze activiteiten zijn er mede op gericht om deze te behouden en versterken. De Nederlandse en Belgische merkcampagnes droegen zeker bij aan een hogere reputatiescore. Zowel verzekerden als niet-verzekerden vinden DELA in Nederland betrouwbaar, succesvol, en sociaal. In België zagen wij onze reputatie stijgen onder andere door een verdere optimalisatie van de klantcommunicatie, een nieuw CRM-systeem en verbeteringen op de website. In Duitsland meten wij nog niet specifiek onze reputatie.  Als startende organisatie in Duitsland ligt onze focus op het opbouwen van onze kernactiviteit en infrastructuur. Naarmate wij groeien, zullen wij onze reputatie gaan meten en de resultaten nauwgezet monitoren en evalueren.

Leden

Het aantal leden van de coöperatie is met bijna 650.000 gegroeid.  

Aantal leden coöperatie
  2024 verschil 2023
       
Leden 3.955.481 +644.034  3.311.447 

In mei 2024 werden de Belgische verzekerden met een DELA Uitvaartzorgplan uitgenodigd om lid te worden van onze coöperatie. Hierdoor groeide het ledenaantal in één keer met 450.000 nieuwe leden. Vanaf december 2024 kreeg ook de bestaande Belgische Natura-portefeuille de kans om toe te treden tot de coöperatie waardoor er het ledenaantal opnieuw fors groeide met circa 100.000 leden.

Leden worden vertegenwoordigd via de algemene vergadering en het online coöperatiepanel. Zij hebben een belangrijke stem. Zij denken mee over beleid en helpen dienstverlening verder te ontwikkelen. Tevens wordt in de algemene vergadering bijvoorbeeld de jaarrekening vastgesteld, benoemingen van bestuurders en commissarissen bekrachtigd en wijzigingen in de verzekeringsproducten van DELA vastgesteld.   

Algemene vergaderingen

In 2024 hebben de leden van de algemene vergadering zich met name beziggehouden met een aantal strategische en organisatorische vraagstukken. Een belangrijk onderwerp was de aanstelling van een nieuwe CEO en CFRO, ter opvolging van de zittende bestuurders die met pensioen gingen. Tevens werd besloten dat Belgische leden vanaf 2025 een eigen afdeling binnen de algemene vergadering krijgen. 

Ter nadere kennismaking, organiseerde de nieuwe groepsdirectievoorzitter speeddates tussen de leden van de algemene vergadering en de nieuwe groepsdirectieleden. Deze bijeenkomsten boden gelegenheid om elkaar beter te leren kennen en gezamenlijk te kijken naar de toekomstige werking van de algemene vergadering. 

Het financieel beleid stond eveneens hoog op de agenda, met aandacht voor de schaalbaarheid en innovatie. De leden benadrukten dat financiële stabiliteit en innovatie hand in hand moeten gaan om onze ambitie te blijven waarmaken. 

Tot slot is verdere verduurzaming een speerpunt gebleven. De gevolgen van het verduurzamen van locaties werden besproken, maar ook de duurzaamheid van nieuwe vormen van lijkbezorging zoals resomeren. 

Het Nederlandse coöperatiepanel is in 2024 een aantal keren geconsulteerd. Naast het toetsen van communicatie-uitingen door het jaar heen hebben wij de leden van het coöperatiepanel betrokken bij de ontwikkeling van nieuwe diensten en het optimaliseren van onze dienstverlening. Zo hebben wij bijvoorbeeld onderzocht hoe de telefonische klantenservice verbeterd kan worden, in hoeverre de uitvaartverzekering aansluit bij de persoonlijke uitvaartwensen en hoe uitvaartwensen het beste kunnen worden vastgelegd.  

België heeft een eigen coöperatiepanel. In 2024 is het Belgische panel actief betrokken bij het verbeteren van onze successiesimulator. Dankzij de waardevolle feedback hebben wij versie 2.0 van deze applicatie ontwikkeld, met belangrijke verbeteringen die nog meer inspelen op de behoeften van onze gebruikers. Zo kunnen leden nu een bredere groep familieleden als erfgenamen opgeven. Daarnaast hebben wij de informatie verduidelijkt en concrete vervolgstappen toegevoegd, waaronder verwijzingen naar adviesverlening en andere nuttige informatie.

Verzekeren

In 2024 hebben wij een bescheiden groei laten zien van het aantal verzekerden. In Nederland hebben wij te maken met een krimp, onder meer doordat consumenten bij allerlei beslissingen steeds vaker de prijs laten meespelen. Daarnaast zien wij een toename van het verval van polissen onder andere door oversterfte en opzeggingen, bijvoorbeeld van mensen die tijdens Covid-19 een verzekering hebben afgesloten. De Yarden-portefeuille wordt geleidelijk afgebouwd en er worden geen commerciële activiteiten ontplooid om hier nieuwe polissen aan toe te voegen. Met een proactieve marktbewerkingsstrategie, het verbeteren van het proces om online verzekeringen af te sluiten, nieuwe verzekeringsproducten en een nieuw CRM-systeem spelen wij in op de veranderende klantbehoeften. Tevens blijft de belastingdiscussie rondom box 3 helaas een remmende factor voor de vraag naar ons spaarproduct.  

In België werpt de uitgewerkte distributiestrategie zijn vruchten af en zien wij een mooie groei. Het aantal gerapporteerde Belgische verzekerden is aangepast. Door de implementatie van een nieuw dataplatform hebben wij de definities aangescherpt, wat heeft geleid tot een nauwkeurigere en meer transparante weergave van dit aantal.

Ondanks de uitdagende economische situatie, die in Duitsland van invloed was op het uitgavenpatroon van consumenten, hebben we ook in Duitsland een mooie groei gerealiseerd.

Aantal verzekerden per product ultimo jaar en aanwas
  2024 netto-aanwas 2023
       
Uitvaartplan 3.066.708  +12.647  3.054.061 
Leefdoorplan 274.791  -5.970  280.761 
Spaarplan 48.305  -4.852  53.157 
Yarden 887.346  -21.247  908.593 
Totaal Nederland 4.277.150  -19.422  4.296.572 
     
Uitvaartzorgplan* 707.829  +37.160  670.669 
Overig (niet meer in verkoop)* 269.712  -7.615  277.327 
Totaal België 977.541  +29.545  947.996 
     
Aktiv leben 115.538  +12.172  103.366 
Sorgenfrei leben 84.103  +18.554  65.549 
Overig (niet meer in verkoop) 121.910  -3.548  125.458 
Totaal Duitsland 321.551  +27.178  294.373 
     
Totaal 5.576.242  +37.301  5.538.941 

Uitvaarten

In 2024 waren er in Nederland iets meer dan 172.000 sterfgevallen (2023: 169.000). Wij hebben circa 43.000 uitvaarten mogen verzorgen (2023: 41.000) en ruim 44.000 crematies (2023: 43.000). Wij hebben 10.100 ‘vrije markt’-uitvaarten (uitvaarten zonder dekking van een DELA Uitvaartplan) verzorgd (2023: circa 9.400). Het aantal verzorgde uitvaarten en uitgevoerde crematies is conform verwachting. 

Begin 2024 ging in Nederland een nieuwe campagne van start, waarin onze collega’s van het uitvaartbedrijf centraal staan. Met deze campagne toonden wij dat onze dienstverlening warm, persoonlijk en van hoge kwaliteit is om daarmee het uitvaartbedrijf een extra impuls geven. 

Wij zetten in op sterke teams. Een nieuwe manier van samenwerken: met elkaar zorgen voor families, van mijn familie naar onze familie. Daarnaast hebben wij het inwerkprogramma van de uitvaartverzorgers aangescherpt met de opvolging daarvan via VUIST (Vakbekwaam Uitvaartverzorger In STappen).  

Voor de uitvaartlocaties (uitvaartcentra en crematoria) hebben wij in 2024 meer ingezet op lokale marktbewerking en de Yarden-locaties voorzien van een DELA-naamgeving, bewegwijzering en uitstraling. Dit ondersteunde de lokale marktbewerking en zichtbaarheid.  

In België stierven in 2024 circa 112.000 personen. Een jaar eerder waren dat er afgerond 111.000. Wij hebben circa 13.000 uitvaarten mogen verzorgen (2023: circa 12.700) en circa 7.100 crematies (2023: circa 7.200). Het uitvaartbedrijf in België verzorgt overwegend uitvaarten van mensen die niet bij ons verzekerd zijn. Wij zetten in op een intensievere marktbewerking en op versterking van de kruisbestuiving met de verzekeraar: bij overlijden kunnen wij de uitvaart immers verzorgen. 

In 2024 startte ook in België een landelijke campagne om het uitvaartbedrijf te promoten. De campagne ‘Toewijding’ was onder andere te zien op televisie en toonde net als in Nederland de warme, menselijke en zorgzame kant van ons uitvaartbedrijf. Deze campagne werd ondersteund door de content reeks "hemel & aarde" waarbij we onze collega's en klanten aan het woord laten en tonen hoe we met onze zorg en toewijding het verschil maken voor elk leven.  

Om onze naamsbekendheid verder te vergroten hebben wij de naam DELA gekoppeld aan de lokale uitvaartmerken. Door middel van deze dual branding geven wij vervolgens vorm aan een sterke, herkenbare uitvaartidentiteit.  


Elke uitvaart die wij verzorgen is uniek, persoonlijk en van hoge kwaliteit. En tegelijkertijd dragen wij er zorg voor dat wij met duurzame producten werken en partnerships sluiten met de juiste leveranciers. Om verder te groeien, zijn wij in België in 2024 diverse nieuwe partnerships aangegaan.

​Aantal verzorgde uitvaarten en uitgevoerde crematies
  2024 verschil 2023
       
Uitvaarten      
Nederland 43.155 +2.127  41.028
België 12.993 +314  12.679
Totaal 56.148 +2.441  53.707
       
Crematies      
Nederland 44.827 +1.744  43.083
België 7.140 -54  7.194
Totaal 51.967 +1.690  50.277

DELA Fonds en sponsoring

Met het DELA Fonds en ons geactualiseerde sponsorbeleid tonen wij onze maatschappelijke betrokkenheid. Wij geloven in het helpen van mensen. Daarom wordt elke medewerker elk jaar gestimuleerd om één werkdag te besteden aan vrijwilligerswerk. Zij hoeven daar geen verlof voor op te nemen. In 2024 hebben ruim 375 medewerkers op zo’n dag de handen uit de mouwen gestoken voor diverse organisaties zoals de Voedselbank, woonzorghuizen, musea, scholen en ons eigen DELA Fonds. 

Initiatieven DELA Fonds Nederland

Het DELA Fonds organiseert het hele jaar door activiteiten en ondersteunt initiatieven die generaties verbinden. Iedereen in Nederland kan hiervoor een aanvraag indienen. In Nederland ondersteunde het DELA Fonds een recordaantal initiatieven .   

Enkele initiatieven uit 2024:  

  • 'Verwarm een hart en geef een jas': 2.800 jassen ingezameld voor mensen zonder winterjas.  
  • Kerstcadeaus: samen met ASML en de Voedselbank zorgden wij ervoor dat 400 kinderen in Eindhoven en omgeving een mooi kerstcadeau ontvingen. 
  • Kerstkaartenactie: kinderen kleurden kaarten in voor ouderen in woonzorgcentra.
  • Jeansinzameling: voor instanties als de kledingbank, dress for success, het Leger des heils, inloophuis ’t Hemeltje en Neos werden door bedrijven uit de Brainportregio 2.000 spijkerbroeken ingezameld.   

In totaal werden er bijna 480 initiatieven ondersteund.

Initiatieven DELA Fonds België

Ook het DELA Fonds in België steunde in 2024 diverse waardevolle initiatieven die bijdragen aan een inclusieve en troostrijke samenleving. Zo werden drie unieke herdenkingstuinen gerealiseerd. De Vlaamse verenigingen zonder winstoogmerk Kompas en Ten Anker, die zorg bieden aan mensen met een beperking, en Woonzorgcentrum Cuypers creëerden troost- en herdenkingsplekken voor hun bewoners. Deze natuurplekken brengen rust en bieden een fijne omgeving om dierbaren te herdenken. Zo kreeg de Troosttuin van Kompas financiële ondersteuning voor de inrichting. Ten Anker ontving een bijdrage voor een rolstoeltoegankelijke herdenkingsplek. Woonzorgcentrum Cuypers richtte met hulp van het DELA Fonds een overdekt prieel in met een kunstwerk. 

Verder organiseerde Reveil met steun van het DELA Fonds de afsluiting van de lokale troostacties in Troosthoofdstad Wevelgem, waarbij artiesten een eerbetoon brachten aan geliefden die wij missen.  
Het Berrefonds zette dankzij een donatie van het fonds de 'Koesterworkshops on Tour' op, voor (groot)ouders die een kind hebben verloren. Ook Coda Rouwzorg kon door financiële steun kwalitatieve opleidingsmaterialen bieden aan haar rouwzorgvrijwilligers.  

Het Belgische DELA Fonds heeft in 2024 al toezeggingen gedaan om bepaalde initiatieven de komende tijd te ondersteunen. Voorbeelden hiervan zijn:   

  • De podcast "Moederloos" die helpt het verlies van een moeder bespreekbaar te maken. 
  • Bijscholing van leerkrachten om leerlingen beter te begeleiden bij een overlijden dankzij een nieuw opleidingsaanbod van ‘Missing You‘ 
  • Gepersonaliseerde afscheidskoffers voor mensen met een beperking om hen te ondersteunen in rouw.  
Geactualiseerd sponsorbeleid

In het afgelopen jaar hebben wij ons sponsorbeleid geoptimaliseerd om nog beter onze kernwaarden te waarborgen en transparantie te bevorderen. Sponsoring speelt een belangrijke rol in het versterken van onze betrokkenheid bij de samenleving. Dit vernieuwde beleid, dat van toepassing is op al onze activiteiten in Nederland, België en Duitsland, zorgt voor een eenduidige en professionele aanpak.  

Met duidelijke richtlijnen verankeren wij dat sponsoring gericht is op het realiseren van maatschappelijke, positieve impact. Tegelijkertijd helpt het om mogelijke belangenverstrengeling te voorkomen en onze integriteit te waarborgen. Het maken van bewuste keuzes rondom sponsoring past bij onze rol in de uitvaart- en verzekeringsbranche. Ook ondersteunen wij op deze manier breed gespreid waardevolle initiatieven in de landen en regio’s waar wij actief zijn. 

Bedrijfsvoering

Diverse strategische en operationele activiteiten en keuzes vormen de basis voor een efficiënte, transparante en toekomstgerichte organisatie. In dit verslagjaar hebben wij belangrijke stappen gezet om onze interne processen te optimaliseren en te stroomlijnen. Door middel van heldere richtlijnen, concrete beheersingsprogramma's en een consistente architectuur willen wij zorgen voor synergie-effecten. Wij benutten deze synergie om samenwerking te verbeteren, innovatie te stimuleren en duurzame groei te realiseren. Dit alles zorgt ervoor dat onze organisatie flexibel blijft.

IT-architectuur en -governance

Wij hebben in 2024 de groepsdoelarchitectuur en roadmap gedefinieerd en succesvol opgeleverd. Daarnaast zijn wij begonnen met het in kaart brengen van het huidige operating model van de IT-organisatie. Dit inzicht legt de basis voor mogelijke aanpassingen in het operating model, zowel op groepsniveau als per land. 

Ook de governance is verbeterd om een nog betere  aansturing en de beheersing van de kosten te realiseren.

Tot slot hebben wij onderzocht wat de impact is van onderlinge levering van IT-diensten op fiscale, juridische en compliance-aspecten. De resultaten zullen begin 2025 gebruikt worden voor een plan van aanpak waarbij ook rekening wordt gehouden met de nieuwe managementstructuur. 

Beheersingsprogramma’s

Beheerst ondernemen
In 2025 gaan wij verder met de implementatie van 'Beheerst ondernemen'. Wat begon als een apart programma, wordt nu stevig verankerd in onze dagelijkse processen. Wij hebben teams getraind, rollen en verantwoordelijkheden nog duidelijker gedefinieerd en risicobewust handelen als vaste waarde opgenomen in onze besluitvorming. 

Binnen het proces voor risicobeoordeling hebben wij actief gekeken naar bandbreedtes voor acceptabele risico’s. Dit proces is niet alleen op papier uitgewerkt, maar ook praktisch getoetst binnen verschillende bedrijfsprocessen.  

Na eerder verschillende standaarden te hebben gebruikt, hebben wij de risicotaxonomie in lijn gebracht met de standaard van ORX (Operational Risk Exchange). Dit uniformeringsproces biedt ons een solide basis voor risicoanalyse en -rapportage. Door te werken met één uniforme standaard verhogen wij de vergelijkbaarheid van gegevens en sluiten wij aan bij ‘best practices’. 

Digitale Transitie Verzekeringsketen en andere verzekeringsprojecten
Het Nederlandse meerjarenprogramma ‘Digitale Transitie Verzekeren’ heeft tot doel de administratiesystemen van onze verzekeringsportefeuille te vervangen. Dit omvangrijke programma heeft de afgelopen jaren de nodige uitdagingen gekend. In 2024 is besloten tot een vereenvoudigde aanpak, waarbij focus is gelegd op de migratie van één productgroep. In 2025 wordt parallel aan de migratie een gefaseerde planning uitgewerkt voor de resterende producten. Met deze gefaseerde aanpak bouwen we verder aan een toekomstbestendig administratieplatform, gekoppeld aan MijnDELA, zodat leden controle over en toegang hebben tot hun gegevens.

Ook is in Nederland en België gewerkt aan het optimaliseren van de klantbeleving rondom het afsluiten en betalen van verzekeringen. In Nederland is de online-omgeving voor het aanvragen van een verzekering vereenvoudigd. In België is een nieuw CRM-systeem in gebruik genomen om de communicatie met klanten te ondersteunen. Aanvullend worden  de facturen voor de premiebetalingen via het POM-platform gestuurd (https://www.pom.be/nl). Zo zijn de facturen zowel op papier als digitaal en via Payconiq beschikbaar en voorzien van een betaalknop of een QR-code. 

DORA
In het kader van de DORA-verordening hebben wij in 2024 belangrijke stappen gezet om te gaan voldoen aan de aanvullende eisen op het gebied van ICT-risicobeheer, incidentrapportage en cyberweerbaarheid. Deze regelgeving wordt bijvoorbeeld integraal verwerkt in onze contracten met leveranciers, waardoor duidelijke afspraken zijn vastgelegd over beveiliging en weerbaarheid. Ook moet dit leiden tot geoptimaliseerde IT-kernprocessen en verbeterde rolduidelijkheid binnen onze organisatie.

Finance Digitaal
Finance Digitaal is een groepsprogramma waarin de verouderde software rondom de financiële administratie wordt vervangen om zowel de Belgische als Nederlandse entiteiten te voorzien van een modern en toekomstbestendig systeem. Ook allerlei interfaces voor communicatie met andere systemen werden en worden opgetuigd. Na de algemene inrichting van het systeem is een gefaseerde uitrol gestart zowel in Duitsland als België. Er is gestart met de Belgische crematoria. In 2025 staan onderdelen zoals de entiteit Funerals Assistance en Vastgoed op de planning voor aansluiting. 

Financieel

Wij richten ons op zekerheid, zorg en continuïteit en hebben niet als doel om zoveel mogelijk winst te maken. Onze leden en verzekerden moeten de toekomst zo zorgeloos mogelijk tegemoet kunnen zien met een waardevaste uitvaartverzekering tegen een premie die wij zo laag mogelijk houden. Wij streven hierbij naar een optimaal evenwicht tussen beleggen, winstdeling en solvabiliteit.   

Meer of minder premieverhoging is het resultaat van de uitvoering van een beleidsinstrument vastgesteld door de algemene vergadering. Het ledenbelang staat ook bij het vaststellen van de premie centraal. Wij delen in de lusten én in de lasten. Dat is de kracht van onze coöperatie. 

Operationeel resultaat

Het operationeel resultaat is het resultaat dat wordt behaald uit de kernactiviteiten, met uitzondering van bijzondere baten en lasten, winstdeling en belastingen. Het operationeel resultaat steeg in 2024 met € 17,8 miljoen naar € 53,9 miljoen.

Bedragen x € 1.000 2024 verschil 2023
       
Verzekeraar      
Premieopbrengsten 743.941  31.240  712.701 
Oprenting technische voorziening 204.959  15.108  189.851 
Verzekeringstechnische lasten -682.194  -24.910  -657.284 
Technische marge 266.706  21.438  245.268 
       
Apparaatskosten* -165.821  -17.270  -148.551 
Acquisitiekosten* -20.247  361  -20.608 
Operationeel resultaat Verzekeraar 80.638  4.530  76.108 
       
Uitvaartbedrijf      
Omzet uitvaartbedrijf 417.536  33.852  383.684 
Inkoopkosten -157.302  -5.803  -151.499 
Brutomarge uitvaartbedrijf 260.234  28.050  232.184 
       
Apparaatskosten -257.434  -8.255  -249.179 
Financiële baten en lasten -339  -1.351  1.012 
Operationeel resultaat uitvaartbedrijf 2.461  18.443  -15.982 
       
Operationeel resultaat Voor Elkaar Holding -1.985  667  -2.652 
       
Operationeel resultaat Holding en Staf -2.626  1.400  -4.026 
       
Operationeel resultaat Coöperatie -24.565  -7.207  -17.358 
       
Operationeel resultaat DELA Groep 53.923  17.833  36.090 

Het resultaat van de verzekeraar bedroeg € 80,6 miljoen en steeg hiermee bijna 6 procent ten opzichte van 2023. De stijging van de technische marge was in 2024 groter dan de stijging van de apparaats- en acquisitiekosten.   

Het resultaat van het uitvaartbedrijf steeg van een negatief resultaat van € 16 miljoen in 2023 naar een positief resultaat van € 2,5 miljoen in 2024. De stijging is enerzijds te verklaren doordat in 2024 meer uitvaarten en crematies zijn uitgevoerd. Anderzijds waren er in 2023 diverse incidentele lasten opgenomen die de rest van het verschil verklaren. De voornaamste hiervan was dat in 2023 niet alle hogere kosten als gevolg van hoge inflatie doorberekend waren in de verzorgingstarieven, grotendeels omdat de prijs voor het verzekerde pakket van het DELA Uitvaartplan al in mei 2022 door de algemene vergadering vastgesteld was. 

De aan de Voor Elkaar Holding, holding- en stafafdelingen en coöperatie toegewezen kosten bedroegen in totaal € 29,1 miljoen (2023: € 24,0 miljoen). Naast kosten voor activiteiten voor de coöperatie en groepsfuncties werden o.a. uitgaven gedaan voor innovatieprojecten. 

Premie-inkomen

Na aftrek van de herverzekeringspremie bedroeg het premie-inkomen € 743,9 miljoen (2023: € 712,7 miljoen). De groei ten opzichte van een jaar eerder kwam hiermee uit op 4 procent (2023: 7 procent). 

In Nederland steeg het premie-inkomen met € 11,4 miljoen naar € 492,1 miljoen met name door de premieverhoging per 1 januari 2024 van het Uitvaartplan. In België bedroeg het premie-inkomen € 173,1 miljoen. (2023: € 161,9 miljoen), een stijging van bijna 7 procent als gevolg van een gestaag groeiende portefeuille. In Duitsland steeg het premie-inkomen in 2024 met ruim 12 procent naar € 78,7 miljoen (2023: € 70,1 miljoen). Ook in Duitsland is de groeiende portefeuille de reden van de stijging van de premie-inkomen. 

Premie-inkomen na aftrek van herverzekeringspremie:

Bedragen x € 1.000 2024 verschil 2023
       
Nederland 492.148  +11.399  480.749 
België 173.130  +11.241  161.889 
Duitsland 78.663  +8.600  70.063 
Totaal 743.941  +31.240  712.701 

Beleggingsresultaat

Over 2024 was het netto beleggingsrendement 6,8 procent positief (2023: 4,6 procent positief). Het rendement op aandelen bedroeg circa 17,3 procent en op vastrentende waarden 4,2 procent. Op de beleggingen in vastgoed is een rendement van 2,1 procent behaald. Op infrastructuur en land- en bosbouw is een rendement van respectievelijk 4,3 procent en 4,4 procent behaald. Het netto beleggingsresultaat kwam in 2024 uit op € 555 miljoen (2023: € 337 miljoen).

De volatiliteit van de waarde van onze beleggingen is een direct gevolg van onze strategische beleggingskeuzes. Die zijn erop gericht om op de lange termijn het rendement te behalen waarop de premie is gebaseerd en om daarboven op de uitvaartkosteninflatie te verslaan. Door de aard van de verzekeringen (in de meeste gevallen: uitkeren bij overlijden) zijn de verplichtingen langlopend. Een dergelijke lange horizon maakt een offensieve beleggingsstrategie mogelijk. Door een gecalculeerd risico te accepteren in onze beleggingsstrategie, kunnen we over de jaren heen het benodigde resultaat behalen. De soms forse schommelingen in de waarde van onze beleggingsportefeuille zijn een consequentie van dit beleid.

Ontwikkeling technische voorzieningen

De technische voorzieningen inclusief voorziening winstdeling en na aftrek van geactiveerde acquisitiekosten en herverzekering zijn toegenomen met € 558,8 miljoen. De technische voorzieningen op onze balans zijn gebaseerd op vaste grondslagen zoals een rekenrente. De impact van hogere of lagere rentes en/of inflatie op de technische voorzieningen is daarom niet in deze balanspositie zichtbaar. Op marktwaarde stegen de technische voorzieningen met € 737,8 miljoen. Dit verschil van € 179,0 miljoen blijkt ook uit de daling van de overwaarde van de toereikendheidstoets op de technische voorzieningen.

Dekkingsgraad

De dekkingsgraad drukt de marktwaarde van de beleggingen uit in procenten van de marktwaarde van de gegarandeerde verplichtingen en hangt hiermee af van factoren als rente-, sterfte- en kostenontwikkelingen. De dekkingsgraad bedroeg aan het begin van het verslagjaar 219 procent en eindigde in 2024 op 200 procent. 

In 2024 zijn de rente en inflatie enigszins gedaald en dat zorgde voor 7 procentpunt daling van de dekkingsgraad in 2024. Door ontwikkelingen in de verzekeringsportefeuilles daalde de dekkingsgraad met 4 procentpunten. Hogere verwachte toekomstige kosten leidden tot 5 procentpunten daling. Door overige ontwikkelingen (modelwijzigingen en actualisering verzekeringstechnische veronderstellingen) daalde de dekkingsgraad met 11 procentpunten. Beleggingsopbrengsten resulteerden in 8 procentpunten stijging.

Het verloop van de dekkingsgraad in %-punt:

  Primo Drukkend effect Verruimend effect Ultimo
         
Primo 219%      
Gedaalde rente en inflatie   -7%    
Stijging verwachte kosten   -5%    
    -12%    
Ontwikkelingen verzekeringsportefeuille     -4%  
Beleggingsresultaat     8%  
Overige ontwikkelingen     -11%  
      -7%  
Ultimo       200%

Winstdeling

In 2024 kwam de winstdeling uit op € 281,2 miljoen (2023: € 249.2 miljoen). De uitvaartkosteninflatie was 5,84 procent (2023: 6,62 procent). Ook de gemiddelde dekkingsgraad was hoog en dat stelt ons in staat om 100 procent winstdeling te geven aan polishouders van het DELA UitvaartPlan in Nederland. Voor de polishouders van het uitvaartproduct in België was de winstdeling eveneens hoog. Al met al was er opnieuw een fors bedrag aan winstdeling voor onze polishouders.

Bedragen x € 1.000 2024 2023 2022 2021 2020
           
Toegekend 281.247  249.224  43.654  5.940  42.994 

Premie-aanpassing

Zo’n 55 procent van de verzekerden heeft het DELA UitvaartPlan. De premieverhoging van het Uitvaartplan in Nederland per 1 januari 2025 bedraagt 5,84 procent (per 1 januari 2024: 7,57 procent) en bestaat in principe uit drie factoren: inflatie, toegekende winstdeling en eventuele premiemaatregel. Hieronder lichten we per factor toe, hoe deze heeft bijgedragen aan de premieverhoging. 

  • 5,84% verhoging in verband met de inflatie van de uitvaartkosten. Deze component van de premie-aanpassing wordt jaarlijks vastgesteld door de algemene vergadering. De verwachte inflatie in het volgende jaar is bepalend voor het voorstel tot premie-aanpassing per 1 januari in het opvolgende jaar. Die verwachte inflatie bedroeg 5,84 procent. Dit percentage is voorgesteld aan de algemene vergadering als component voor de premie-aanpassing per 1 januari 2025. De vergadering heeft dit voorstel aangenomen; 
  • 0,00% verhoging in verband met het niet volledig toekennen van winstdeling voor de dekking van de backservice. De totale premie voor de backservice bedraagt 4,44 procent. Daarvan is 100 procent als winstdelingspercentage toegekend. Er komen geen backservicekosten voor rekening van de polishouders; 
  • 0,00% verhoging in verband met de premiemaatregel als gevolg van een structureel lage rentestand en lage dekkingsgraad. Doordat de gemiddelde dekkingsgraad in 2023 boven de 120 procent lag, was een premiemaatregel niet aan de orde. 

Solvabiliteitsratio

DELA bepaalt de solvabiliteit op basis van Solvency II, vandaar de naam Solvency II-ratio. Het gaat hier om Europese rekenregels waarbij voor het bepalen van de solvabiliteit rekening wordt gehouden met de risico’s die in de balans van de verzekeraar zijn opgenomen. De Solvency II-regelgeving vereist voldoende solvabiliteit als randvoorwaarde voor de winstdeling.

De solvabiliteitsratio is gedaald van 208 procent tot 200 procent ultimo jaar en blijft robuust. Door ontwikkelingen in beleggingsopbrengsten, de asset mix, rente, inflatie en volatiliteiten daalde de Solvency II-ratio met 14 procentpunten. Aanpassing van verzekeringstechnische parameter zorgde voor een daling met 6 procentpunten. Ontwikkelingen in de verzekeringsportefeuille gedurende 2024 zorgden voor een stijging van de ratio met 12 procentpunten. Overige ontwikkelingen leidden per saldo niet tot een tot een stijging of daling van de Solvency II-ratio.

Het verloop van de solvabiliteitsratio in %-punt:

  Primo Drukkend effect Verruimend effect Ultimo
         
Primo 208%      
Aanpassing economische parameters (rente, inflatie, volatiliteit), assetmix en beleggingsopbrengsten   -14%    
Aanpassing verzekeringstechnische parameters   -6%    
    -20%    
Ontwikkeling verzekeringsportefeuille     12%  
Overige ontwikkelingen     0%  
      12%  
Ultimo       200%

Versie: v8.2.35

Software voor digital-first corporate reporting

Creëer op efficiënte wijze publicaties die impact maken

Met iwink.report maak je publicaties op een eenvoudige en efficiënte manier. Je bespaart tijd, fouten en stress. Vanuit één plek publiceer je naar een volwaardige webversie, PDF en iXBRL-bestand. Zo geef je lezers de best mogelijke ervaring.

Meer over iwink.report