Bedrijfsmodel
Bedrijfsmodel

Ons bedrijfsmodel
Ons bedrijfsmodel draait om twee kernactiviteiten: verzekeren en uitvaarten.
Wij streven ernaar om een betaalbare en waardige uitvaart voor iedereen mogelijk te maken, ongeacht hun achtergrond. Bovendien willen wij de kosten van de uitvaart en de verzekering betaalbaar houden. Een uitvaart van nu is over dertig jaar duurder door inflatie. Dat draagt er doorgaans aan bij dat ieder jaar de premie van de uitvaartverzekering stijgt. Als coöperatie houden wij deze premiestijging zo laag mogelijk. Dat doen wij in de eerste plaats door de uitvaartkosten zo min mogelijk te laten stijgen. Doordat wij grotendeels vanuit eigen locaties uitvaarten verzorgen, hebben wij hier direct invloed op. Met onze sterke collectieve inkoopkracht en het beleggen van de inleg, houden wij uitvaartverzekeringen waardevast en de premies betaalbaar. Ook bieden we andere verzekeringen tegen een scherpe premie aan.
Ons bedrijfsmodel biedt een stevig fundament, dat ons helpt bij het realiseren van onze ambitie.
Ambitie
“Wij bieden financiële zekerheid en ontzorgen onze leden en klanten rondom ‘overlijden en doorgeven’.”
Het is hiervoor belangrijk om te blijven groeien. Dit doen wij door het aanbieden en verbreden van producten en diensten gerelateerd aan onze twee kernactiviteiten. Wij spelen zo in op de huidige en toekomstige behoeften van onze leden, klanten, nabestaanden, gasten en collega-uitvaartondernemers waarmee wij samenwerken.
Stakeholders
DELA heeft dagelijks te maken met veel organisaties, klanten en andere betrokkenen. Al deze groepen tezamen worden ook wel stakeholders genoemd. Door actief in dialoog te treden met onze stakeholders, versterken wij niet alleen de banden, maar bevorderen wij ook wederzijds begrip en vertrouwen. Dit proces stelt ons in staat om waardevolle inzichten te verkrijgen, waarmee wij onze kernactiviteiten kunnen optimaliseren en beter kunnen inspelen op de behoeften en verwachtingen van onze stakeholders. Door hun feedback en suggesties serieus te nemen, dragen wij bij aan een duurzame en transparante bedrijfsvoering. Dit leidt uiteindelijk tot gedeelde waardecreatie.
In het schema hieronder tonen wij een overzicht van de diverse stakeholders waar wij mee te maken hebben.
Stakeholderdialogen
De stakeholderdialogen vormen een integraal onderdeel van onze werkwijze, zoals klantenservicegesprekken en periodieke evaluaties met partners en leveranciers. Ook formele vergaderingen, bijvoorbeeld met toezichthouders en de algemene vergadering, maken deel uit van de stakeholderdialoog. Onze relatie met leden en verzekerden gaat verder dan alleen de polis; het draait om een langdurige verbondenheid. Wij zetten niet alleen directe communicatie in, maar bijvoorbeeld ook periodieke enquêtes via ons online coöperatiepanel. Dit heeft in 2024 waardevolle inzichten opgeleverd, bijvoorbeeld rondom nieuwe diensten voor rouwverwerking en omgaan met verlies.
Wij formuleren komend jaar een nieuwe meerjarenstrategie voor 2026-2030. In deze strategie nemen wij bijvoorbeeld de feedback van onze klanten mee dat innovatie moet plaatsvinden vanuit onze kernactiviteiten verzekeren en uitvaarten. Ook nemen wij de geïdentificeerde impacts op de mensen en het milieu mee. Tijdens de totstandkoming van deze strategie plannen wij enkele workshops in voor leden van de algemene vergadering, zodat zij mee kunnen denken en input geven.
Samenwerken
Wij vinden het ook belangrijk om samen te werken en zijn dan ook verbonden aan verschillende brancheorganisaties. Zowel voor verzekeren (Verbond van verzekeraars en Assuralia) als in het uitvaartbedrijf (BGNU, LOB, LVC, Uitvaartunie en Funebra). In de branches bespreken wij binnen een breder netwerk sectorbrede onderwerpen zoals wetswijzigingen of CAO-afspraken. Samenwerken helpt ook bij het delen van kennis en ervaringen, wat de kwaliteit van de dienstverlening verhoogt. Dit maakt het voor nabestaanden makkelijker om alle benodigde diensten in één keer te regelen.
In ons duurzaamheidsverslag gaan wij meer in detail in op stakeholderengagement met onze primaire stakeholders.
Waardecreatiemodel
Ontwikkelingen
Er is een aantal ontwikkelingen dat van invloed is op het succesvol realiseren van onze ambitie. Het is dan ook belangrijk deze ontwikkelingen te volgen en -waar mogelijk- hierop te anticiperen. In 2024 hadden deze ontwikkelingen impact op onze bedrijfsvoering.
1. Financiële turbulentie
In 2024 zagen wij op financieel gebied een divers beeld. Ondanks geopolitieke onrust is 2024 een goed beursjaar gebleken. Tegelijkertijd kwam de gemiddelde inflatie in Nederland uit op 3,3% (bron: Centraal Bureau voor de Statistiek). Hoewel dit een stuk lager is dan in eerdere jaren, blijft de inflatie in Nederland hoger dan in de rest van het Eurogebied. Dit komt met name door een hogere vraag, hogere huren en een hogere loongroei. Door de inflatie stegen onze uitvaartkosten en wij zagen ons dan ook genoodzaakt om de prijzen in uitvaartcentra voor bijvoorbeeld horeca te verhogen.
Ondanks de financiële turbulentie, heeft onze hoge dekkingsgraad geresulteerd in een recordbedrag aan winstdeling van ruim € 281,2 miljoen. Per 1 januari 2025 is voor het DELA Uitvaartplan in Nederland een premiestijging van 5,84% doorgevoerd. Zonder winstdelingsregeling was de premiestijging 10,28% geweest.
2. Toenemende concurrentie: klanttevredenheid, lokale aanwezigheid en onderscheidend vermogen belangrijk
Sinds 2014 is het aantal Nederlandse bedrijven dat zich bezighoudt met uitvaarten met bijna 70 procent gestegen. Waar er destijds circa 1.850 uitvaartbedrijven waren, zijn dat er nu ruim 3.000. Het zijn vooral zzp'ers die de groei hebben veroorzaakt. Bijna 2.000 van de uitvaartverzorgers zijn zzp'er. Voor de klanten betekent dit meer keuze en het wordt daardoor nog belangrijker om als DELA onderscheidend te blijven met een sterke focus op klanttevredenheid en lokale aanwezigheid.
DELA werkt dan ook hard aan het borgen en verhogen van de klanttevredenheid. Met verschillende kwaliteitsprogramma's blijven wij ervoor zorgen dat iedereen dezelfde zorg en aandacht ervaart.
Het vergroten van de lokale aanwezigheid doen wij door samenwerkingen aan te gaan of overnames te doen. In 2024 hebben wij een aantal overnames gedaan zoals Dordrecht & Omstreken in Nederland en Van De Vyver in België. Ook hebben wij de integratie van CVU afgerond.

Ook de DELA naam op de gevels van alle voormalig Yarden locaties zorgde in 2024 in Nederland voor hogere lokale zichtbaarheid. In België verhoogden wij de lokale zichtbaarheid door de naam DELA voor het eerst officieel op de uitvaartlocaties (in België uitvaarthuizen) te plaatsen. Ook landelijk hebben wij onze zichtbaarheid vergroot, door in 2024 zowel in Nederland als in België te kiezen om de warme, menselijke en zorgzame kant van ons uitvaartbedrijf uit te lichten in landelijke televisie- en radiocampagnes.
3. Verduurzaming
Verduurzaming wordt een steeds belangrijker thema in de uitvaartbranche. Uit onderzoek blijkt dat 55% van de Nederlanders verwacht dat de mogelijkheden die worden aangeboden voor het invullen van een afscheid zo duurzaam mogelijk zijn. Ook maken mensen steeds vaker bewust duurzame keuzes. Wij spelen in op de vraag naar ecologische en duurzame uitvaartopties met bijvoorbeeld bloemenbanden, kisten van duurzame materialen of opbaarplanken en biologische urnen.
4. Spanning op de arbeidsmarkt
De spanning op de arbeidsmarkt bleef ook in 2024 een uitdaging. Nederland, België én Duitsland hebben de krapste arbeidsmarkten op dit moment binnen Europa. Dit leidde bij ons tot hogere wervingskosten. Ondanks een lichte daling, vinden wij ons personeelsverloop nog hoog. Daarom hebben wij extra aandacht voor het verbeteren van de werkdruk en het bieden van aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden. Wij bieden flexibiliteit in de arbeidsvoorwaarden en kijken naar zaken als vitaliteit, verzuim, inwerktrajecten en doorgroei- en ontwikkelingskansen. Een sabbaticalregeling, een opleidingsprogramma voor aankomend leidinggevenden en een vitaliteitsbudget per medewerker zijn hier concrete voorbeelden van. Ook bieden wij jonge hulpkrachten die nog op school zitten of medewerkers die doorwerken na hun pensionering diverse mogelijkheden.
5. Diversiteit
De toenemende diversiteit van de samenleving heeft een steeds grotere invloed op DELA. Klanten gaven vaker aan dat zij uitvaartdiensten willen die bij hun culturele, religieuze of persoonlijke voorkeuren passen. Wij spelen hier met onze uitvaarten en uitvaartlocaties op in door bijvoorbeeld wasgroepen, die rituele wassingen verzorgen, optimaal te faciliteren met voorzieningen die nodig zijn voor de rituele wassing.
Ook als werkgever is diversiteit en inclusie voor DELA een belangrijk thema. Wij hechten eraan dat ons personeelsbestand een afspiegeling vormt van de samenleving, dat iedereen gelijke kansen krijgt en zich veilig voelt om zichzelf te zijn. DELA werkt momenteel aan een plan om diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie te bevorderen. Dit plan wordt in 2025 vastgesteld.
6. Digitalisering
In 2024 stond digitalisering bij DELA in dienst van het verder verrijken van onze dienstverlening en het verhogen van de klanttevredenheid. Zo investeren wij groepsbreed in een gebruiksvriendelijke online portal voor het afsluiten van polissen, het beheren van uitvaartwensen en het vereenvoudigen van de administratieve processen. Denk verder bijvoorbeeld aan digitale mogelijkheden voor het samen met ons regelen van uitvaarten en het aanbieden van online condoleances tot het gebruik van virtuele herdenkingen of het eenvoudig online aanvragen en afsluiten van verzekeringsproducten. Digitale hulpmiddelen ter ondersteuning van rouw zien wij ook steeds vaker en daar hebben wij binnen DELA aandacht voor.
Kunstmatige intelligentie biedt vele kansen. Het kan echter ook het rouwproces verstoren. Het is daarom een belangrijk onderwerp om met overheid, ethici en experts op het gebied van privacy en technologie goed na te denken over zogenaamde ‘grief tech’: slimme chatbots en levensechte hologrammen die overledenen weer tot leven wekken. Hier hebben wij in België bijvoorbeeld het afgelopen jaar publiekelijk aandacht voor gevraagd.
7. (Nieuwe) Wet- en Regelgeving
De focus op strengere regelgeving, vooral op het gebied van, transparantie, risicomanagement, duurzaamheid en corporate governance, nam toe. Bedrijven moeten voldoen aan nieuwe regelgeving op zowel nationaal als internationaal niveau, zoals CSRD, DORA, AVG en sanctiewetgeving. Binnen DELA hebben wij in 2024 veel aandacht besteed aan deze wet- en regelgeving en de verwachting is dat dit de komende periode niet af zal nemen. Steeds meer wet- en regelgeving heeft een Europees karakter. Dit vraagt om een aanpak die over grenzen heen kijkt en er wordt dan ook meer en meer samengewerkt om dit te realiseren in alle landen waar wij actief zijn. Dit vergroot tevens onze efficiëntie en effectiviteit. Aanvullend hebben wij in Nederland nog een programma ‘Beheerst Ondernemen'. Hiermee willen wij operationele en compliance risico's effectiever beheersen. In 2025 gaan wij verder met de implementatie.
8. Veranderende persoonlijke voorkeuren
Het aantal crematies is in de afgelopen decennia flink gestegen. In ruim 68% van de gevallen wordt in Nederland gekozen voor cremeren in plaats van begraven. Dit percentage ligt zelfs op 80% in Vlaanderen. Wel zien wij dat dit percentage langzaam stagneert en de verwachting is dat de vraag naar nieuwe vormen van lijkbezorging de komende jaren zal toenemen. Als DELA zien wij ook meer en meer veranderend consumentengedrag door de diverse generaties in de samenleving: of het nu gaat om babyboomers of genZ: iedere groep heeft zijn eigen voorkeuren. De ene groep hecht waarde aan een traditioneel afscheid en de andere groep ziet een uitvaart als een gelegenheid om het leven te vieren.
Ook zien wij een voorzichtige vraag naar online rouwbrieven. Dit betekent dat wij als DELA nog meer inzetten op maatwerk en een persoonlijke benadering van uitvaarten en innovatie bijvoorbeeld via online-hulpmiddelen. Denk bijvoorbeeld aan de toenemende belangstelling voor zelfregie in de uitvaartplanning. De introductie van een nieuw CRM-systeem voor onze Belgische klanten en leden zal ervoor zorgen dat onze dienstverlening en communicatie ook daar nog beter afgestemd is op hun persoonlijke voorkeuren. Door lokale marktbewerkingsplannen en verhoogde aandacht voor ondernemerschap als één van onze kernwaarden zoeken wij nog beter en sneller aansluiting bij de wensen en behoeften van bestaande klanten en ook niet-verzekerden in de regio’s waar wij actief zijn. Zo maken wij duidelijk dat wij er voor iedereen zijn.