Bedrijfsmodel

Bedrijfsmodel
DELA Natura is de verzekeraar binnen DELA Groep en richt zich specifiek op de ontwikkeling en uitbouw van de verzekeringsactiviteiten. Wij streven ernaar om een betaalbare en waardige uitvaart voor iedereen mogelijk te maken, ongeacht hun achtergrond. Met onze sterke collectieve inkoopkracht en het beleggen van de inleg, houden wij uitvaartverzekeringen waardevast en de premies betaalbaar. Ook voor verzekeringen die pas over vele tientallen jaren worden uitgekeerd.
Ons bedrijfsmodel biedt een stevig fundament, dat ons helpt bij het realiseren van onze ambitie.
Ambitie
“Wij bieden financiële zekerheid en ontzorgen onze leden rondom ‘overlijden en ‘doorgeven’.”
Het is hiervoor belangrijk om te blijven groeien. Dit doen wij door het aanbieden en verbreden van producten en diensten. Wij spelen in op de huidige en toekomstige behoeften van onze klanten.
Stakeholders
DELA Natura heeft dagelijks te maken met veel organisaties, klanten en andere betrokkenen. Al deze groepen tezamen worden ook wel stakeholders genoemd. Door actief in dialoog te treden met onze stakeholders, versterken wij niet alleen de banden, maar bevorderen wij ook wederzijds begrip en vertrouwen. Dit proces stelt ons in staat om waardevolle inzichten te verkrijgen, waarmee wij onze kernactiviteiten kunnen optimaliseren en beter kunnen inspelen op de behoeften en verwachtingen van onze stakeholders. Door hun feedback en suggesties serieus te nemen, dragen wij bij aan een duurzame en transparante bedrijfsvoering. Dit leidt uiteindelijk tot gedeelde waardecreatie.
In het schema hieronder tonen wij een overzicht van de diverse stakeholders waar wij mee te maken hebben.
De stakeholderdialogen vormen een integraal onderdeel van onze werkwijze, zoals klantenservicegesprekken en periodieke evaluaties met partners en leveranciers. Ook formele vergaderingen, bijvoorbeeld met toezichthouders maken deel uit van de stakeholderdialoog. Onze relatie met verzekerden gaat verder dan alleen de polis; het draait om een langdurige verbondenheid. Wij zetten niet alleen directe communicatie in.
Het komend jaar formuleren wij een nieuwe meerjarenstrategie voor 2026-2030. In deze strategie nemen wij bijvoorbeeld de feedback van onze klanten mee dat innovatie moet plaatsvinden vanuit onze kernactiviteit verzekeren. Dit helpt ons om onze dienstverlening continu te verbeteren en nieuwe diensten te ontwikkelen die solidariteit bevorderen.
Wij vinden het ook belangrijk om samen te werken en zijn dan ook verbonden aan de brancheorganisaties voor verzekeren (Verbond van verzekeraars en Assuralia). Samenwerken helpt ook bij het delen van kennis en ervaringen, wat de kwaliteit van de dienstverlening verhoogt.
Ontwikkelingen
Er is een aantal ontwikkelingen dat van invloed is op het succesvol realiseren van onze ambitie. Het is dan ook belangrijk deze ontwikkelingen te volgen en –waar mogelijk- hierop te anticiperen. In 2024 hadden deze ontwikkelingen impact op onze bedrijfsvoering.
1. Financiële turbulentie
In 2024 zagen wij op financieel gebied een divers beeld. Ondanks geopolitieke onrust is 2024 een goed beursjaar gebleken. Tegelijkertijd kwam de gemiddelde inflatie in Nederland uit op 3,3% (bron: Centraal Bureau voor de Statistiek). Hoewel dit een stuk lager is dan in eerdere jaren, blijft de inflatie in Nederland hoger dan in de rest van het Eurogebied. Dit komt met name door een hogere vraag, hogere huren en een hogere loongroei.
Ondanks de financiële turbulentie, heeft onze hoge dekkingsgraad geresulteerd in een recordbedrag aan winstdeling van ruim € 281,2 miljoen. Per 1 januari 2025 is voor het DELA Uitvaartplan in Nederland een premiestijging van 5,84% doorgevoerd. Zonder winstdelingsregeling was de premiestijging 10,28% geweest.
2. Toenemende concurrentie: klanttevredenheid, lokale aanwezigheid en onderscheidend vermogen belangrijk
De Nederlandse verzekeringssector consolideert sterk. De Belgische markt is aanzienlijk gefragmenteerder dan de verzekeringsmarkt in Nederlands en Duitsland. Duitsland kent eigenlijk maar drie grote spelers.
Wij breiden onze product- en dienstverlening dan ook uit met nieuwe producten en diensten . DELA Natura werkt ook hard aan het borgen en verhogen van de klanttevredenheid. Met verschillende kwaliteitsprogramma's blijven wij ervoor zorgen dat iedereen dezelfde zorg en aandacht ervaart.
3. Verduurzaming
Verduurzaming wordt een steeds belangrijker thema. Onze strategie op dit thema richt zich op twee belangrijke onderwerpen: Het verminderen van CO2-uitstoot en het verlagen van het energiegebruik van onze locaties. DELA committeert zich aan de doelen van het Klimaatakkoord van Parijs, waarbij wij onze broeikasgasemissies terugdringen naar netto-nul in 2050. De uitvoering van deze strategie ligt voor de eigen bedrijfsvoering geborgd in het klimaattransitieplan, dat in 2024 voor het eerst is opgesteld. Het klimaattransitieplan zet concreet uiteen wat er nodig is om onze CO2-uitstoot succesvol terug te dringen in lijn met het akkoord van Parijs. Voor beleggingen ligt dit vast in het maatschappelijk verantwoord beleggingsbeleid.
4. Spanning op de arbeidsmarkt
De spanning op de arbeidsmarkt bleef ook in 2024 een uitdaging. Nederland, België én Duitsland hebben de krapste arbeidsmarkten op dit moment binnen Europa. Dit leidde bij ons tot hogere wervingskosten. Wij richten ons dan ook op het verbeteren van de werkdruk en het bieden van aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden. Wij bieden flexibiliteit in de arbeidsvoorwaarden en kijken naar zaken als vitaliteit, verzuim, inwerktrajecten en doorgroei- en ontwikkelingskansen. Een sabbaticalregeling, een opleidingsprogramma voor leidinggevenden en een vitaliteitsbudget per medewerker zijn hier concrete voorbeelden van.
5 Diversiteit
Als werkgever is diversiteit en inclusie voor DELA Natura een belangrijker thema. Als DELA Natura hechten wij eraan dat ons personeelsbestand een afspiegeling vormt van de samenleving, dat iedereen gelijke kansen krijgt en zich veilig voelt om zichzelf te zijn. Wij werken aan een plan om diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie te bevorderen. Dit plan wordt in 2025 vastgesteld.
6. Digitalisering
In 2024 stond digitalisering bij DELA in dienst van het verder verrijken van onze dienstverlening en het verhogen van de klanttevredenheid. Zo investeren wij groepsbreed in een gebruiksvriendelijke online portal voor het afsluiten van polissen en het vereenvoudigen van de administratieve processen. Naast het feit dat digitalisering kansen biedt, brengt het ook risico’s met zich mee. Bijvoorbeeld als het gaat om privacy. De digitale dreiging, zoals phishing, ransomware, aanvallen via derden en insider threats, is hoog en permanent. Onze toewijding aan privacybescherming is niet alleen een wettelijke vereiste, maar ook een fundamentele waarde voor een goede relatie met onze verzekerden. Wij begrijpen dat het vertrouwen van onze klanten onder andere afhangt van de zorgvuldige en veilige omgang met hun persoonlijke informatie.
7. (Nieuwe) Wet- en Regelgeving
De focus op strengere regelgeving, vooral op het gebied van, transparantie, risicomanagement, duurzaamheid en corporate governance, nam toe. Bedrijven moeten voldoen aan nieuwe regelgeving op zowel nationaal als internationaal niveau, zoals CSRD, DORA, AVG en sanctiewetgeving. Binnen DELA Natura hebben wij in 2024 veel aandacht besteed aan deze wet- en regelgeving en de verwachting is dat dit de komende periode niet af zal nemen. Steeds meer wet- en regelgeving heeft een Europees karakter. Dit vraagt om een aanpak die over grenzen heen kijkt en er wordt dan ook meer en meer samengewerkt om dit te realiseren in alle landen waar wij actief zijn. Dit vergroot tevens onze efficiëntie en effectiviteit. Aanvullend hebben wij in Nederland nog een programma ‘Beheerst Ondernemen'. Hiermee willen wij operationele en compliance risico's effectiever beheersen. In 2025 gaan we verder met de implementatie.
8. Veranderende persoonlijke voorkeuren
Als DELA Natura zien wij ook meer en meer veranderend consumentengedrag door de diverse generaties in de samenleving: of het nu gaat om babyboomers of genZ: iedere groep heeft zijn eigen voorkeuren. Ook de financiële situatie speelt hierbij een rol. Dit betekent dat wij nog meer inzetten op maatwerk en een persoonlijke benadering. Bovendien verhogen wij het gemak van het (online) afsluiten van een uitvaartverzekering. De introductie van een nieuw CRM-systeem voor onze Belgische klanten en leden zal ervoor zorgen dat onze dienstverlening en communicatie ook daar nog beter afgestemd is op hun persoonlijke voorkeuren.
Resultaten

Resultaten
In dit hoofdstuk worden de resultaten van het boekjaar 2024 gepresenteerd. Dit hoofdstuk is opgedeeld in verzekeren, klanttevredenheid en reputatie, medewerkers, bedrijfsvoering, financieel en duurzaamheid.
Verzekeren
In 2024 hebben wij een bescheiden groei laten zien van het aantal verzekerden. In Nederland hebben wij te maken met een krimp, onder meer doordat consumenten bij allerlei beslissingen steeds vaker de prijs laten meespelen. Daarnaast zien wij een toename van het verval van polissen onder andere door oversterfte en opzeggingen bijvoorbeeld van mensen die tijdens Covid-19 een verzekering hebben afgesloten. De Yarden-portefeuille wordt geleidelijk afgebouwd en er worden geen commerciële activiteiten ontplooid om hier nieuwe polissen aan toe te voegen. Met een proactieve marktbewerkingsstrategie, het verbeteren van het proces om online verzekeringen af te sluiten, nieuwe verzekeringsproducten en een nieuw CRM-systeem spelen wij in op de veranderende klantbehoeften. Tevens blijft de belastingdiscussie rondom box 3 helaas een remmende factor voor de vraag naar ons spaarproduct.
In België werpt de uitgewerkte distributiestrategie zijn vruchten af en zien wij een mooie groei. Het aantal gerapporteerde Belgische verzekerden is aangepast. Door de implementatie van een nieuw dataplatform hebben wij de definities aangescherpt, wat heeft geleid tot een nauwkeurigere en meer transparante weergave van dit aantal.
Ondanks de uitdagende economische situatie, die in Duitsland van invloed was op het uitgavenpatroon van consumenten, hebben we ook in Duitsland een mooie groei gerealiseerd.
Aantal verzekerden per product ultimo jaar en aanwas
| 2024 | netto-aanwas | 2023 | |
|---|---|---|---|
| Uitvaartplan | 3.066.708 | +12.647 | 3.054.061 |
| Leefdoorplan | 274.791 | -5.970 | 280.761 |
| Spaarplan | 48.305 | -4.852 | 53.157 |
| Yarden | 887.346 | -21.247 | 908.593 |
| Totaal Nederland | 4.277.150 | -19.422 | 4.296.572 |
| - | |||
| Uitvaartzorgplan* | 707.829 | +37.160 | 670.669 |
| Overig (niet meer in verkoop)* | 269.712 | -7.615 | 277.327 |
| Totaal België | 977.541 | +29.545 | 947.996 |
| - | |||
| Aktiv leben | 115.538 | +12.172 | 103.366 |
| Sorgenfrei leben | 84.103 | +18.554 | 65.549 |
| Overig (niet meer in verkoop) | 121.910 | -3.548 | 125.458 |
| Totaal Duitsland | 321.551 | +27.178 | 294.373 |
| - | |||
| Totaal | 5.576.242 | +37.301 | 5.538.941 |
Klanttevredenheid en reputatie
Wij bieden verzekerden als één van onze belangrijkste stakeholders financiële zekerheid. Verzekeren behoort tot onze kernactiviteiten. Wij zijn met verzekeringsproducten actief in de Nederlandse, Belgische en Duitse markt.
Het bieden van kwalitatief hoogwaardige dienstverlening stond ook in 2024 centraal. Op diverse punten in onze persoonlijke dienstverlening meten we de tevredenheid van onze klanten. Deze meting vormt de belangrijkste bron voor sturing, lering en verbetering op dit gebied. DELA Natura meet de klanttevredenheid met de Net Promotor Score (NPS). De NPS (een veel gebruikte indicator voor de mate waarin klanten producten en diensten aan anderen aanbevelen) laat zien dat de klanttevredenheid hoog was en is. Daar zijn wij trots op.
| 2024 | verschil | 2023 | |
|---|---|---|---|
| NPS | |||
| Nederland | 46 | +3 | 43 |
| België | 61 | +2 | 59 |
| Duitsland | 49 | -4 | 53 |
| Totaal | 54 | +1 | 53 |
Belangrijke positieve feedback die wij ontvingen uit de klanttevredenheidsmeting is het snel, adequaat reageren en de persoonlijke aandacht. Bij klantenservice sturen wij actief op het direct oplossen van vragen zodat klanten snel en efficiënt geholpen worden. Verder hebben wij verbetering weten te realiseren door continue aandacht voor een juiste klantervaring.
DELA Natura streeft naar een maximale afstemming op de wens van de klant en laat dit in Nederland toetsen door de ‘Gouden Oor’-standaard. De ‘Gouden Oor’-erkenning sluit aan op de verscherpte eisen op het gebied van klantgerichtheid en verbetermanagement uit de ISO 9000-serie.
In België hebben wij ook in 2024, net als in voorgaande jaren, de DECAVI award gekregen voor beste uitvaartverzekering in de Belgische markt. DECAVI is een onafhankelijke externe organisatie die zowel voor levens- als niet-levensverzekeringen jaarlijks deze awards uitreikt. Met het product Sterbegeld (eerste plaats) en Risicoleben (tweede plaats) is DELA in Duitsland in 2024 wederom uitgeroepen als Maklers Liebling.
De klanttevredenheid in Duitsland is nog steeds hoog, maar wij zien wel dat de klanttevredenheid gedaald is ten opzichte van vorig jaar. Wij hebben er vertrouwen in dat door het adresseren van de technische uitdagingen die hieraan ten grondslag lagen, de klanttevredenheid weer een stijgende lijn zal laten zien.
DELA had ook in 2024 een robuuste en sterke reputatie en onze activiteiten zijn er mede op gericht om deze te behouden en versterken. De reputatie wordt gemeten door DELA Groep; de resultaten zijn ook voor DELA Natura bepalend, aangezien wij onder dezelfde merknaam werken.
Reputatiescore (stakeholderwatch pulse)
| 2024 | verschil | 2023 | |
|---|---|---|---|
| Nederland | |||
| Leden | 81 | +3 | 78 |
| Niet-leden | 67 | +1 | 66 |
| Totaal | 74 | +2 | 72 |
| België | 67 | +4 | 63 |
| Totaal | 71 | +3 | 68 |
De Nederlandse en Belgische merkcampagnes droegen zeker bij aan een hogere reputatiescore. Zowel verzekerden als niet-verzekerden vinden DELA betrouwbaar, succesvol, en sociaal. In België zagen wij onze reputatie stijgen onder andere door een verdere optimalisatie van de klantcommunicatie, een nieuw CRM-systeem en verbeteringen op de website. In Duitsland meten wij nog niet specifiek onze reputatie. Als startende organisatie in Duitsland ligt onze focus op het opbouwen van onze kernactiviteiten en infrastructuur. Naarmate wij groeien, zullen wij onze reputatie gaan meten en de resultaten nauwgezet monitoren en evalueren.
Medewerkers
Medewerkers zijn belangrijk voor onze dienstverlening aan onze verzekerden. In het kader van goed werkgeverschap investeren wij in onze medewerkers om te zorgen dat zij betrokken, trots en vitaal zijn en ruimte hebben voor persoonlijke ontwikkeling.
Bij DELA Natura werken per ultimo jaar 762 medewerkers (670 fte), waarvan het merendeel in Nederland.
| aantal | fte | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| man | vrouw | totaal | man | vrouw | totaal | |
| Nederland | 241 | 360 | 601 | 225 | 288 | 513 |
| België | 39 | 65 | 104 | 39 | 64 | 103 |
| Duitsland | 28 | 29 | 57 | 27 | 26 | 54 |
| Totaal | 308 | 454 | 762 | 291 | 379 | 670 |
Wij zien de Employee Net Promoter Score (eNPS) als belangrijkste indicator voor het welzijn van onze medewerkers en de mate van ervaren impacts, zowel de positieve als negatieve. De tevredenheid onder medewerkers wordt jaarlijks gemeten onder de vaste medewerkers in Nederland, België en Duitsland met behulp van het medewerkerstevredenheidsonderzoek van Effectory.
De eNPS van Natura laat zien dat de medewerkerstevredenheid met 43 punten nog altijd hoog is. Helaas zagen wij wel een daling. De maatregelen die begin 2024 zijn ingesteld om de resultaten van de meting over 2023 te verhogen, zijn pas in de tweede helft van 2024 doorgevoerd. Het gevolg is dat dit nog niet positief heeft kunnen bijdragen aan de eNPS van dit jaar. De maatregelen blijven onverminderd van kracht in 2025 en worden aangevuld met afdelings- en teamspecifieke acties om de tevredenheid te vergroten.
Net zoals vorig jaar is DELA door Effectory in België uitgeroepen tot World-class Workplace in België. Organisaties ontvangen dit label wanneer ze boven de benchmarkgemiddelde scoren op eNPS- en werkgeverschap.
In Duitsland is de eNPS met 2 punten gestegen. Een mooi resultaat voor een zelfstandig bedrijfsonderdeel dat zijn positie in de Duitse markt aan het opbouwen is.
| 2024 | verschil | 2023 | |
|---|---|---|---|
| Effectory eNPS | |||
| Nederland | 44 | -3 | 47 |
| België | 54 | -3 | 57 |
| Duitsland | 10 | +2 | 8 |
| Totaal | 43 | -3 | 46 |
Wij stimuleren medewerkers om elke dag het beste uit zichzelf te halen met behulp van teamplannen en persoonlijke ontwikkelingsplannen. Hiervoor bieden wij een gericht aanbod aan trainingen en workshops. Daarbij koppelen wij leren aan onze organisatiedoelen. In 2024 heeft minstens 75% van de vaste medewerkers een persoonlijk ontwikkelingsplan.
Ook vinden wij het belangrijk dat het personeelsbestand zo veel mogelijk een afspiegeling vormt van de maatschappij, dat iedereen gelijke kansen krijgt en zich veilig voelt om zichzelf te zijn. DELA heeft echter nog geen specifiek beleid, doelen en maatregelen vastgesteld om discriminatie uit te bannen, gelijke kansen te stimuleren en andere middelen om diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie te bevorderen. Aan dit plan wordt momenteel gewerkt. Wij verwachten dit in 2025 vast te stellen.
Gedurende 2024 is er in Nederland een dialoogsessie georganiseerd die bewustwording rondom discriminatie en inclusie bevordert onder medewerkers en leidinggevenden. In 2025 zal een werkgroep met geïnteresseerde medewerkers worden ingesteld om draagvlak voor het diversiteitsbeleid te creëren.
Verzuim
Wij vinden het belangrijk dat iedere medewerker fysiek en mentaal gezond is en in staat is om werk uit te voeren, nu en in de toekomst. Het verzuim van medewerkers van DELA Natura als gevolg van ziekte, privéomstandigheden en andere oorzaken over 2024 bedroeg in Nederland 4,0 procent (2023: 3,9 procent), in België 6,6 procent (2023: 5,4 procent) en in Duitsland 6,5 procent (2023: 6,7 procent). Het verzuim vraagt nog steeds om extra inspanning van onze adviseurs (onder andere op het gebied van preventie en Arbo & gezondheid) en HR business partners.
Voor het verlagen van verzuim besteden wij veel aandacht aan het Eigen Regie model en lopen er diverse preventieve trajecten. Zo investeren wij continu in veiligheidsmaatregelen en gezondheidsprogramma’s waardoor medewerkers zich gewaardeerd en beschermd voelen. Dit omvat onder andere trainingen op gebied van fysieke belasting of het omgaan met grensoverschrijdend gedrag (agressie).
Voor België geldt een beleidsplan Veiligheid en Gezondheid 2023 – 2028. Dit plan, evenals de daaraan gekoppelde maatregelen, is aan de werknemers gecommuniceerd en raadpleegbaar op het intranet. Thema’s als het voorkomen van arbeidsongevallen, brandveiligheid, ergonomie en omgaan met psychosociale werkbelasting komen hierin aan bod. In het beleidsplan is voorzien dat er regelmatig opleidingen worden georganiseerd en er zijn ook periodieke controles in opgenomen. Hierover wordt regelmatig gerapporteerd in het Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk (CPBW).
Tevens wordt er aandacht besteed aan ergonomie om fysieke overbelasting te voorkomen. Verder trachten wij arbeidsongevallen te voorkomen door alle incidenten, groot of klein, en gevaarlijke situaties te melden via ons personeelssysteem, preventieadviseurs, HR businesspartners, vertrouwenspersonen, leidinggevenden of anoniem via whistleblower software om adequate maatregelen te kunnen treffen.
Verloop
Het verloop ten opzichte van het gemiddeld aantal medewerkers van Natura bedroeg het afgelopen jaar 10 procent. Het verloop blijft een vast onderwerp op de agenda van de verschillende managementteams.
Om het welzijn van medewerkers vanaf het begin in ogenschouw te nemen, houden wij in onze wervingscampagnes rekening met de verschillende wensen en behoeften van diverse doelgroepen. De informatie baseren wij op data die wij de afgelopen twee jaar zelf hebben verzameld, terugkrijgen van huidige en oud-medewerkers.
Bedrijfsvoering
Diverse strategische en operationele activiteiten en keuzes vormen de basis voor een efficiënte, transparante en toekomstgerichte organisatie. In dit verslagjaar hebben wij belangrijke stappen gezet om onze interne processen te optimaliseren en te stroomlijnen. Door middel van heldere richtlijnen, concrete beheersingsprogramma's en een consistente architectuur willen wij zorgen voor synergie-effecten. Wij benutten deze synergie om samenwerking te verbeteren, innovatie te stimuleren en duurzame groei te realiseren. Dit alles zorgt ervoor dat onze organisatie flexibel blijft.
IT-architectuur en -governance
Wij hebben in 2024 de groepsdoelarchitectuur en roadmap gedefinieerd en succesvol opgeleverd. Daarnaast zijn wij begonnen met het in kaart brengen van het huidige operating model van de IT-organisatie. Dit inzicht legt de basis voor mogelijke aanpassingen in het operating model, zowel op groepsniveau als per land.
Ook de governance is verbeterd om een nog betere aansturing en de beheersing van de kosten te realiseren.
Tot slot hebben wij onderzocht wat de impact is van onderlinge levering van IT-diensten op fiscale, juridische en compliance-aspecten. De resultaten zullen begin 2025 gebruikt worden voor een plan van aanpak waarbij ook rekening wordt gehouden met de nieuwe managementstructuur.
Beheersingsprogramma’s
Beheerst ondernemen
In 2025 gaan wij verder met de implementatie van 'Beheerst Ondernemen'. Wat begon als een apart programma, wordt nu stevig verankerd in onze dagelijkse processen. Wij hebben teams getraind, rollen en verantwoordelijkheden nog duidelijker gedefinieerd en risicobewust handelen als vaste waarde opgenomen in onze besluitvorming.
Binnen het proces voor risicobeoordeling hebben wij actief gekeken naar bandbreedtes voor acceptabele risico’s. Dit proces is niet alleen op papier uitgewerkt, maar ook praktisch getoetst binnen verschillende bedrijfsprocessen.
Na eerder verschillende standaarden te hebben gebruikt, hebben wij de risicotaxonomie in lijn gebracht met de standaard van ORX (Operational Risk Exchange). Dit uniformeringsproces biedt ons een solide basis voor risicoanalyse en -rapportage. Door te werken met één uniforme standaard verhogen wij de vergelijkbaarheid van gegevens en sluiten wij aan bij ‘best practices’.
Digitale Transitie Verzekeringsketen en andere verzekeringsprojecten
Het Nederlandse meerjarenprogramma ‘Digitale Transitie Verzekeren’ heeft tot doel de administratiesystemen van onze verzekeringsportefeuille te vervangen. Dit omvangrijke programma heeft de afgelopen jaren de nodige uitdagingen gekend. In 2024 is besloten tot een vereenvoudigde aanpak, waarbij focus is gelegd op de migratie van één productgroep. In 2025 wordt parallel aan de migratie een gefaseerde planning uitgewerkt voor de resterende producten. Met deze gefaseerde aanpak bouwen we verder aan een toekomstbestendig administratieplatform, gekoppeld aan MijnDELA, zodat leden controle over en toegang hebben tot hun gegevens.
Ook is in Nederland en België gewerkt aan het optimaliseren van de klantbeleving rondom het afsluiten en betalen van verzekeringen. In Nederland is de online-omgeving voor het aanvragen van een verzekering vereenvoudigd. In België is een nieuw CRM-systeem in gebruik genomen om de communicatie met klanten te ondersteunen. Aanvullend worden de facturen voor de premiebetalingen via het POM-platform gestuurd (https://www.pom.be/nl). Zo zijn de facturen zowel op papier als digitaal en via Payconiq beschikbaar en voorzien van een betaalknop of een QR-code.
DORA
In het kader van de DORA-verordening hebben wij in 2024 belangrijke stappen gezet om te gaan voldoen aan de aanvullende eisen op het gebied van ICT-risicobeheer, incidentrapportage en cyberweerbaarheid. Deze regelgeving wordt bijvoorbeeld integraal verwerkt in onze contracten met leveranciers, waardoor duidelijke afspraken zijn vastgelegd over beveiliging en weerbaarheid. Ook moet dit leiden tot geoptimaliseerde IT-kernprocessen en verbeterde rolduidelijkheid binnen onze organisatie.
Finance Digitaal
Finance Digitaal is een groepsprogramma waarin de verouderde software rondom financiële administratie wordt vervangen om zowel de Belgische als Nederlandse entiteiten te voorzien van een modern en toekomstbestendig systeem. Ook allerlei interfaces voor communicatie met andere systemen werden en worden opgetuigd. Na de algemene inrichting van het systeem is een gefaseerde uitrol gestart zowel in Duitsland als België. Er is gestart met de Belgische crematoria. In 2025 staan onderdelen zoals de entiteit Funerals Assistance en Vastgoed op de planning voor aansluiting.
Financieel
Wij richten ons op zekerheid, zorg en continuïteit en hebben niet als doel om zoveel mogelijk winst te maken. Onze verzekerden moeten de toekomst zo zorgeloos mogelijk tegemoet kunnen zien met een waardevaste uitvaartverzekering tegen een premie die wij zo laag mogelijk houden. Wij streven hierbij naar een optimaal evenwicht tussen beleggen, winstdeling en solvabiliteit.
Premie-inkomen
Na aftrek van de herverzekeringspremie bedroeg het premie-inkomen € 743,9 miljoen (2023: € 712,7 miljoen). De groei ten opzichte van een jaar eerder kwam hiermee uit op 4 procent (2023: 7 procent).
In Nederland steeg het premie-inkomen met € 11,4 miljoen naar € 492,1 miljoen met name door de premieverhoging per 1 januari 2024 van het Uitvaartplan. In België bedroeg het premie-inkomen € 173,1 miljoen. (2023: € 161,9 miljoen), een stijging van bijna 7 procent als gevolg van een gestaag groeiende portefeuille. In Duitsland steeg het premie-inkomen in 2024 met ruim 12 procent naar € 78,7 miljoen (2023: € 70,1 miljoen). Ook in Duitsland is de groeiende portefeuille de reden van de stijging van de premie-inkomen.
Premie-inkomen na aftrek van herverzekeringspremie:
| Bedragen x € 1.000 | 2024 | verschil | 2023 |
|---|---|---|---|
| Nederland | 492.148 | +11.399 | 480.749 |
| België | 173.130 | +11.241 | 161.889 |
| Duitsland | 78.663 | +8.600 | 70.063 |
| Totaal | 743.941 | +31.240 | 712.701 |
Operationeel resultaat
Het operationeel resultaat is het resultaat dat wordt behaald uit de kernactiviteit verzekeren, met uitzondering van bijzondere baten en lasten, winstdeling en belastingen. Het operationeel resultaat van DELA Natura over 2024 bedraagt € 80,6 miljoen en steeg daarmee met bijna 6 procent ten opzichte van 2023.
| Bedragen x € 1.000 | 2024 | verschil | 2023 |
|---|---|---|---|
| Premieopbrengsten | 743.941 | 4% | 712.701 |
| Oprenting technische voorziening | 204.959 | 8% | 189.851 |
| Verzekeringstechnische lasten | -682.194 | 4% | -657.284 |
| Technische marge | 266.706 | 9% | 245.268 |
| Apparaatskosten* | -165.821 | 12% | -148.551 |
| Acquisitiekosten* | -20.247 | -2% | -20.608 |
| Operationeel resultaat | 80.638 | 6% | 76.108 |
* In de vergelijkende cijfers heeft een verschuiving plaatsgevonden tussen de apparaatskosten en acquisitiekosten ter grootte van € 6.986. Reden is dat in de presentatie van de cijfers over 2023 de provisielasten ten onrechte binnen de apparaatskosten waren opgenomen.
Beleggingsresultaat
Over 2024 was het netto beleggingsrendement 6,8 procent positief (2023: 4,6 procent positief). Het rendement op aandelen bedroeg circa 17,3 procent en op vastrentende waarden 4,2 procent. Op de beleggingen in vastgoed is een rendement van 2,1 procent behaald. Op infrastructuur en land- en bosbouw is een rendement van respectievelijk 4,3 procent en 4,4 procent behaald. Het netto beleggingsresultaat kwam in 2024 uit op € 578 miljoen (2023: € 337 miljoen).
De volatiliteit van de waarde van onze beleggingen is een direct gevolg van onze strategische beleggingskeuzes. Die zijn erop gericht om op de lange termijn het rendement te behalen waarop de premie is gebaseerd en om daarboven op de uitvaartkosteninflatie te verslaan. Door de aard van de verzekeringen (in de meeste gevallen: uitkeren bij overlijden) zijn de verplichtingen langlopend. Een dergelijke lange horizon maakt een offensieve beleggingsstrategie mogelijk. Door een gecalculeerd risico te accepteren in onze beleggingsstrategie, kunnen we over de jaren heen het benodigde resultaat behalen. De soms forse schommelingen in de waarde van onze beleggingsportefeuille zijn een consequentie van dit beleid.
Ontwikkeling technische voorzieningen
De technische voorzieningen inclusief voorziening winstdeling en na aftrek van geactiveerde acquisitiekosten en herverzekering zijn toegenomen met € 558,8 miljoen. De technische voorzieningen op onze balans zijn gebaseerd op vaste grondslagen zoals een rekenrente. De impact van hogere of lagere rentes en/of inflatie op de technische voorzieningen is daarom niet in deze balanspositie zichtbaar. Op marktwaarde stegen de technische voorzieningen met € 737,8 miljoen. Dit verschil van € 179,0 miljoen blijkt ook uit de daling van de overwaarde van de toereikendheidstoets op de technische voorzieningen.
Dekkingsgraad
De dekkingsgraad drukt de marktwaarde van de beleggingen uit in procenten van de marktwaarde van de gegarandeerde verplichtingen en hangt hiermee af van factoren als rente-, sterfte- en kostenontwikkelingen. De dekkingsgraad bedroeg aan het begin van het verslagjaar 219 procent en eindigde in 2024 op 200 procent.
In 2024 zijn de rente en inflatie enigszins gedaald en dat zorgde voor 7 procentpunt daling van de dekkingsgraad in 2024. Door ontwikkelingen in de verzekeringsportefeuilles daalde de dekkingsgraad met 4 procentpunten. Hogere verwachte toekomstige kosten leidden tot 5 procentpunten daling. Door overige ontwikkelingen (modelwijzigingen en actualisering verzekeringstechnische veronderstellingen) daalde de dekkingsgraad met 11 procentpunten. Beleggingsopbrengsten resulteerden in 8 procentpunten stijging.
| Primo | Drukkend effect | Verruimend effect | Ultimo | |
|---|---|---|---|---|
| Primo | 219% | |||
| Gedaalde rente en inflatie | -7% | |||
| Stijging verwachte kosten | -5% | |||
| -12% | ||||
| Ontwikkelingen verzekeringsportefeuille | -4% | |||
| Beleggingsresultaat | 8% | |||
| Overige ontwikkelingen | -11% | |||
| -7% | ||||
| Ultimo | 200% |
Winstdeling
In 2024 kwam de winstdeling uit op € 281,2 miljoen (2023: € 249.2 miljoen). De uitvaartkosteninflatie was 5,84 procent (2023: 6,62 procent). Ook de gemiddelde dekkingsgraad was hoog en dat stelt ons in staat om 100 procent winstdeling te geven aan polishouders van het DELA UitvaartPlan in Nederland. Voor de polishouders van het uitvaartproduct in België was de winstdeling eveneens hoog. Al met al was er opnieuw een fors bedrag aan winstdeling voor onze polishouders.
| Bedragen x € 1.000 | 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 |
|---|---|---|---|---|---|
| Toegekend | 281.247 | 249.224 | 43.654 | 5.940 | 42.994 |
Premie-aanpassing
Zo’n 55 procent van de verzekerden heeft het DELA UitvaartPlan. De premieverhoging van het Uitvaartplan in Nederland per 1 januari 2025 bedraagt 5,84 procent (per 1 januari 2024: 7,57 procent) en bestaat in principe uit drie factoren: inflatie, toegekende winstdeling en eventuele premiemaatregel. Hieronder lichten we per factor toe, hoe deze heeft bijgedragen aan de premieverhoging.
- 5,84% verhoging in verband met de inflatie van de uitvaartkosten. Deze component van de premie-aanpassing wordt jaarlijks vastgesteld door de algemene vergadering. De verwachte inflatie in het volgende jaar is bepalend voor het voorstel tot premie-aanpassing per 1 januari in het opvolgende jaar. Die verwachte inflatie bedroeg 5,84 procent. Dit percentage is voorgesteld aan de algemene vergadering als component voor de premie-aanpassing per 1 januari 2025. De vergadering heeft dit voorstel aangenomen;
- 0,00% verhoging in verband met het niet volledig toekennen van winstdeling voor de dekking van de backservice. De totale premie voor de backservice bedraagt 4,44 procent. Daarvan is 100 procent als winstdelingspercentage toegekend. Er komen geen backservicekosten voor rekening van de polishouders;
- 0,00% verhoging in verband met de premiemaatregel als gevolg van een structureel lage rentestand en lage dekkingsgraad. Doordat de gemiddelde dekkingsgraad in 2023 boven de 120 procent lag, was een premiemaatregel niet aan de orde.
Solvabiliteitsratio
DELA bepaalt de solvabiliteit op basis van Solvency II, vandaar de naam Solvency II-ratio. Het gaat hier om Europese rekenregels waarbij voor het bepalen van de solvabiliteit rekening wordt gehouden met de risico’s die in de balans van de verzekeraar zijn opgenomen. De Solvency II-regelgeving vereist voldoende solvabiliteit als randvoorwaarde voor de winstdeling.
De solvabiliteitsratio is gedaald van 207 procent tot 201 procent ultimo jaar en blijft robuust. Door ontwikkelingen in beleggingsopbrengsten, de asset mix, rente, inflatie en volatiliteiten daalde de Solvency II-ratio met 14 procentpunten. Aanpassing van verzekeringstechnische parameter zorgde voor een daling met 5 procentpunten. Ontwikkelingen in de verzekeringsportefeuille gedurende 2024 zorgden voor een stijging van de ratio met 12 procentpunten. Overige ontwikkelingen leidden tot een stijging met 1 procentpunt.
| Primo | Drukkend effect | Verruimend effect | Ultimo | |
|---|---|---|---|---|
| Primo | 207% | |||
| Aanpassing economische parameters (rente, inflatie, volatiliteit), assetmix en beleggingsopbrengsten | -14% | |||
| Aanpassing verzekeringstechnische parameters | -5% | |||
| -19% | ||||
| Ontwikkeling verzekeringsportefeuille | 12% | |||
| Overige ontwikkelingen | 1% | |||
| 13% | ||||
| Ultimo | 201% |
Duurzaamheid
Als organisatie van openbaar belang erkent DELA Natura haar verantwoordelijkheid om bij te dragen aan een duurzame toekomst. DELA Natura is vrijgesteld van specifieke duurzaamheidsrapportering, omdat alle duurzaamheidsinformatie terug te vinden is in het duurzaamheidsverslag van DELA Coöperatie U.A. te Eindhoven (jaarverslag2024.dela.nl).
Het duurzaamheidsverslag van DELA Coöperatie U.A. is het eerste verslag onder de richtlijnen van de CSRD. De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is een regelgevend kader met ingang van boekjaar 2024 dat door de EU is opgesteld om de duurzaamheidrapportage onder bedrijven te verbeteren en te standaardiseren.
Governance

Governance
Corporate governance staat voor zorgvuldig bestuur, goed toezicht en transparante verantwoording. Wij stellen de langetermijnbelangen van onze klanten centraal: de kosten en risico’s worden zorgvuldig in het oog gehouden en kansen worden gesignaleerd. De kracht van DELA bestaat uit ondernemerschap en flexibiliteit om risico’s te adresseren en kansen te benutten. Dit doen wij met een duidelijke ambitie, op basis van onze kernwaarden met de kwaliteit van een integere bedrijfsvoering en de principes van een lerende organisatie.
Corporate governance
Governance charter
Onze governancestructuur staat beschreven in een governance charter. Europese verordeningen en richtlijnen zoals Solvency II, de Algemene Verordening Gegevensbescherming, DORA en de CSRD geven input voor onze governancestructuur. Ook nationale wet- en regelgeving zoals de Wet op het financieel toezicht, beleidsregels en ‘best practices’ vanuit de toezichthouders en de Gedragscode Verzekeraars nemen wij mee. Onze bedrijfscultuur vormt een belangrijke basis voor onze kernactiviteiten. Wij evalueren de governance charter regelmatig en passen deze het eerste kwartaal 2025 aan op basis van onze nieuwe managementstructuur.
Juridische structuur
DELA Coöperatie U.A. (verder: 'DELA') is een coöperatie voor leden met als doel:
- Haar leden te helpen door hun belangen te dienen.
- Een waardige en betaalbare uitvaart te bieden voor polishouders en medeverzekerden.
- De reputatie van de levensverzekeringsmarkt en het uitvaartwezen te verbeteren.
Onder DELA vallen DELA Holding N.V. en Voor Elkaar Holding N.V. De groepsdirectie van de coöperatie bestuurt deze twee entiteiten.
Onder DELA Holding N.V. vallen drie hoofdvennootschappen: DELA Natura- en levensverzekeringen N.V. (verder: DELA Natura), DELA Uitvaartverzorging N.V. en DELA Holding Belgium N.V.
In DELA Natura zijn alle Nederlandse, Belgische en Duitse verzekeringsactiviteiten ondergebracht. De Belgische en Duitse activiteiten worden uitgevoerd via een bijkantoor van de Nederlandse verzekeraar.
Elke hoofdvennootschap heeft dochterbedrijven en deelnemingen. DELA Holding N.V. bestuurt de hoofdvennootschappen. Elke hoofdvennootschap bestuurt een dochterbedrijf. Elke vennootschap kan een directeur hebben. De bevoegdheden van de directeur staan in de statuten en de bevoegdhedenregeling van het bedrijfsonderdeel en blijken uit de inschrijving bij de Kamer van Koophandel.
Vergunningen en toezicht
DELA Natura staat onder toezicht van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en De Nederlandsche Bank (DNB) en is geregistreerd onder vergunningsnummer 12000437. Het inschrijvingsnummer van DELA Natura bij de Kamer van Koophandel is 17078393.
DELA België verricht verzekeringsactiviteiten die zijn ondergebracht in een bijkantoor van de Nederlandse vennootschap DELA Natura en uitvaartactiviteiten die onderdeel zijn van Belgische vennootschappen. Overige activiteiten in België vinden plaats binnen de entiteit DELA Enterprises N.V. De verzekeringsactiviteiten worden gevoerd onder de vergunning die is afgegeven door De Nederlandsche Bank. Het prudentieel toezicht wordt ook in België gehouden door De Nederlandsche Bank. Voor wat betreft het gedragstoezicht legt DELA België verantwoording af aan de Belgische Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten, de Financial Services and Markets Authority (verder: ‘FSMA’).Het inschrijvingsnummer van DELA bij de Kamer van Koophandel is 17012026.
De verzekeringsactiviteiten in Duitsland vinden plaats via een bijkantoor in Düsseldorf, Duitsland. In Duitsland ligt de nadruk op marketing en sales. Op het hoofdkantoor van DELA Natura in Eindhoven vinden de overige (financiële en actuariële) activiteiten plaats. De verzekeringsactiviteiten vallen onder de vergunning van De Nederlandsche Bank. Het prudentieel toezicht wordt ook in Duitsland door De Nederlandsche Bank gedaan. Het gedragstoezicht in Duitsland gebeurt door de Bundesanstalt für Finanzdienstleistungsaufsicht (BaFin).
Raad van commissarissen
De rvc bestaat uit een door die raad te bepalen aantal van tenminste vijf en ten hoogste zeven natuurlijke personen. Op dit moment zijn er zes leden. Indien mogelijk, worden twee commissarissen vanuit de leden of plaatsvervangende leden van de algemene vergadering afgevaardigd. De samenstelling van de rvc is gebaseerd op ervaring, deskundigheid en onafhankelijkheid van de leden. Deze samenstelling voldoet aan de profielschets en stelt de raad in staat om aan diverse verplichtingen te voldoen. De algemene vergadering benoemt de commissarissen op voordracht van de rvc.
Tot de taken en verantwoordelijkheden van de rvc wordt onder meer gerekend het houden van toezicht en controle op en het adviseren van de groepsdirectie omtrent:
- De realisatie van de doelstellingen van de coöperatie;
- De strategie en de risico’s van de ondernemingsactiviteiten;
- De opzet en werking van de interne risicobeheersing en controlesystemen;
- Het financiële verslaggevingsproces;
- De naleving van wet- en regelgeving en het risicobeleid.
Daarnaast zorgt de rvc voor:
- Het naleven en handhaven van de corporate governancestructuur;
- Het goedkeuren van de jaarrekening, de begroting en materiële kapitaalinvesteringen;
- Het selecteren en aanstellen van de externe accountant;
- Het goedkeuren van de risicobereidheid;
- Het voordragen van leden van het bestuur voor benoeming en ontslag;
- Het vaststellen van het beloningsbeleid.
De raad toetst het beloningsbeleid en evalueert het functioneren van het bestuur. De voorzitter van de rvc is aanspreekpunt voor vermeende onregelmatigheden die het functioneren van leden van de groepsdirectie betreffen. Bij de uitvoering van hun taak richten de commissarissen zich naar het belang van de coöperatie en de met haar verbonden ondernemingen. Zij maken een zorgvuldige afweging van de belangen van de diverse stakeholders van de coöperatie. De rvc is zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit van zijn functioneren.
Reglement
De rvc heeft een intern reglement met regels voor de besluitvorming en stelt het reglement op en de algemene vergadering stelt het vast. Het reglement dient ter aanvulling op de regels en voorschriften die op de rvc van toepassing zijn op grond van het Nederlands recht en de statuten van de coöperatie.
Benoeming, zittingstermijn
Elke commissaris wordt benoemd voor maximaal vier jaar. Een commissaris kan twee keer herbenoemd worden. De laatste termijn van vier jaar bestaat uit twee keer twee jaar met een tussentijdse evaluatie. Een commissaris treedt uiterlijk af na de eerstvolgende algemene vergadering nadat de laatste benoeming is verstreken. Een aftredend lid kan direct herbenoemd worden, mits de maximale zittingsperiode van twaalf jaar niet wordt overschreden.
Commissies
De rvc heeft een auditcommissie, een risicocommissie en een remuneratie- en benoemingscommissie.
Deelnemingen
De rvc-leden zijn tevens aangesteld als commissaris bij DELA Holding N.V. en DELA Natura. Bij DELA Natura is de aanstelling van een rvc verplicht gesteld volgens de Wet financieel toezicht (Wft)
Personalia rvc

De rvc heeft zes leden. Alle commissarissen hebben zitting in de rvc van DELA Coöperatie U.A., DELA Holding N.V. en DELA Natura- en levensverzekeringen N.V.
J.W.Th. (John) van der Steen (1954), voorzitter
- Man, Nederlandse nationaliteit
- Benoemd in 2019, in tweede termijn
- Functie: beroepsmatig toezichthouder, DGA Ansteen Holding B.V.
- Overige nevenfuncties: voorzitter rvc BinckBank N.V., voorzitter rvc Princess Sportsgear & Traveller B.V., lid bestuur Stadhold (Randstad) Insurances S.A. en Stadhold Reinsurances S.A., bestuurslid vereniging AEGON, ambassadeur Koninklijk Concertgebouw Orkest
Prof. dr. J.J.A. (Hans) Leenaars RA (1952), vicevoorzitter
- Man, Nederlandse nationaliteit
- Benoemd in 2015, in derde termijn
- Functie: beroepsmatig toezichthouder
- Overige nevenfuncties: lid raad van bestuur Stichting John van Geunsfonds, voorzitter raad van toezicht stichting Het Klooster Breda, voorzitter bestuur van stichting Via Nobel, voorzitter raad van advies ILFA B.V.
G.C.A.M. (Frits) van Bree RA (1952), secretaris
- Man, Nederlandse nationaliteit
- Benoemd in 2021, in eerste termijn (vanuit de leden van de algemene vergadering)
- Functie: beroepsmatig toezichthouder
- Overige nevenfuncties: ledenraadslid Vereniging Eigen Huis
Drs. W.A.P.J. (Willemien) Caderius van Veen RA (1959)
- Vrouw, Nederlandse nationaliteit
- Benoemd in 2014, in derde termijn
- Functie: beroepsmatig toezichthouder, DGA Caadje BV
- Overige nevenfuncties: lid rvc Unilever Nederland Holdings BV, voorzitter visitatiecommissie Pensioenfonds Lloyds Register Nederland, lid rvc Woningcorporatie Trivire, voorzitter rvt Ondernemingspensioenfonds Capgemini, lid RvT SLO (Stichting voor Lever en Maag Darm Onderzoek) EMC Rotterdam, voorzitter STOER (Stichting organisatie van Effectenhandelaren te Rotterdam (Fonds))
Drs. G.M. (Georgette) Fijneman (1966)
- Vrouw, Nederlandse nationaliteit
- Benoemd in 2022, in eerste termijn
- Functie: directievoorzitter zorgverzekeraar Zilveren Kruis
- Overige nevenfuncties: vicevoorzitter van Zorgverzekeraars Nederland, bestuurslid van het Kansfonds, Ambassadeur van de Nederlandse Straatdoktersgroep
Mr. drs. G.H.C. (Georges) de Méris FCA (1961)
- Man, Nederlandse nationaliteit
- Benoemd in 2019, in tweede termijn (vanuit de leden van de algemene vergadering)
- Functie: bestuurder en beroepsmatig toezichthouder
- Overige nevenfuncties: voorzitter bestuur Stichting AK Stop Diabetes Invest, lid raad van toezicht Omroep Brabant, voorzitter rvc Hy2Care B.V., voorzitter rvc Caelus B.V., voorzitter rvc Matisse B.V., lid bestuur Stichting SFO
Directie
DELA Natura heeft een directie. Dit bestaat uit een door de rvc te bepalen aantal natuurlijke personen. Tot juli 2024 behoorde de heer J. van Dijk tot de directie. Na zijn pensionering heeft mevrouw G. van Velsen hem opgevolgd. De heer J.A.M. van der Putten is in 2025 als directeur afgetreden en is opgevolgd door mevrouw S.M.G. Schellekens-Lyppens. De directie is, uitgezonderd de beperkingen in de statuten, belast met het besturen van de vennootschap en het beheer van haar vermogen. De directie kan bepalen met welke taak elke directeur in het bijzonder is belast. De taakverdeling dient goedgekeurd te worden door de rvc.
Personalia directie

Drs. S.M.G. (Sandra) Schellekens – Lyppens (1965), directeur
- Vrouw, Nederlandse nationaliteit
- CEO DELA Groep en voorzitter groepsdirectie sinds 27 januari 2024
- Aandachtsgebieden: human resources, internal audit, compliance, merk, bestuurszaken, DELA Nederland en DELA België (tot 1 maart 2025)
- Algemeen directeur DELA Nederland sinds 27 januari 2024
- Benoemingstermijn: 4 jaar vanaf 27 januari 2024
- Nevenfuncties: Commissaris Rabobank Regio Eindhoven, Commissaris ZLM Verzekeringen
Drs. G. (Godelieve) van Velsen RA (1969), directeur
- Vrouw, Nederlandse nationaliteit
- CFRO DELA Groep sinds 1 juli 2024
- Aandachtsgebieden: actuariaat, finance, beleggingen, risicomanagement, CSRD, tax en DELA Duitsland (tot 1 maart 2025)
- CFO DELA Nederland sinds 1 juli 2021
- Benoemingstermijn: 4 jaar vanaf 1 juli 2024
- Nevenfuncties: geen
Beleggingen
De afdeling Vermogensbeheer in Nederland voert de beleggingsactiviteiten uit. DELA Natura heeft een beleggingsadviescommissie (BAC). De BAC heeft een adviserende rol richting de directie op het gebied van beleggingen omtrent beleidsvoorstellen, beleidswijzigingen en de uitvoering van het beleid. Als de BAC een advies geeft dat door de directie wordt afgewezen, dan moet de directie dit bij de rvc melden. De BAC heeft de rol van adviseur en toetst of de beleggingsvoorstellen consistent, compleet en goed zijn op het gebied van rendement, risico en duurzaamheid. De directie en de rvc behouden hun eigen verantwoordelijkheden. De BAC bestaat uit minimaal drie externe leden. De rvc benoemt de leden op voordracht van de directie.
Risicomanagement
Als DELA Natura beheren wij risico’s om onze langetermijndoelen te behalen en inzicht te krijgen in de gevoeligheden en verbanden van strategische, financiële, operationele en compliance gerelateerde risico’s. Zo kunnen wij adequaat en daadkrachtig reageren op ontwikkelingen door vroegtijdig actie te ondernemen. Ons doel is om de doelen te bereiken en de continuïteit van de organisatie te waarborgen.
Inrichting
Wij sturen en beheersen risico’s met behulp van het ‘Three Lines model’. Hierbij:
- is de eerste lijn primair verantwoordelijk voor het behalen van de bedrijfsdoelstellingen en het uitvoeren van interne controlemaatregelen om risico’s effectief te beheersen. De eerste lijn zorgt voor de dagelijkse activiteiten, resultaten, het definiëren van de risicobereidheid en de naleving van interne controlemaatregelen.
- geeft de tweede lijn advies, coördineert, bewaakt en beoordeelt onafhankelijk of de eerste lijn zijn verantwoordelijkheid neemt en binnen de risicobereidheid werkt.
- voert de derde lijn via audits controles uit om aanvullende zekerheid te geven over de kwaliteit van onze interne beheersing.
Wij zorgen ervoor dat het model goed werkt door de onafhankelijkheid van de tweede en derde lijn te waarborgen. Het model wordt schematisch weergegeven in het onderstaande overzicht.
Proces
Ons risicomanagementproces geeft continu inzicht in de belangrijkste risico’s en kansen. Dit proces zorgt er ook voor dat we beheersmaatregelen zorgvuldig afwegen. De afdeling Operationeel en Compliance Risico Management faciliteert het risicomanagementproces.
Identificeren van risico’s
De eerste lijn is primair verantwoordelijk voor de risico-identificatie. De tweede lijn inventariseert periodiek de door de eerste lijn geïdentificeerde risico’s en vult deze waar nodig aan, met aandacht voor potentiële risico’s. Het periodieke overleg tussen de tweede en derde lijn bespreekt deze inventarisatie.
Hieronder vatten wij het risicoprofiel van DELA samen. Een nadere toelichting op de risicocategorieën is terug te vinden in de risicoparagraaf van de jaarrekening.
Bovenstaande figuur toont welke risico’s belangrijk en minder belangrijk zijn. Dit overzicht is gebaseerd op een schatting van de kans dat een risico zich voordoet, gecombineerd met een schatting van de impact. Wij houden hierbij rekening met de maatregelen die wij hebben genomen om de kans en/of impact te beperken.
Definiëren risicobereidheid en -limieten
De groepsdirectie evalueert jaarlijks het risicoprofiel. Dit baseert de groepsdirectie op de vastgestelde bedrijfsdoelstellingen en de draagkracht van de organisatie. Daarnaast wordt bekeken het risico dat DELA als organisatie wil lopen om de strategische doelen te behalen. Het risicoprofiel en de risicobereidheid vormen hierbij de basis. Naast het behalen van doelen is het waarborgen van de continuïteit van de organisatie essentieel. Wij verwoorden de risicobereidheid in specifieke statements, die vertaald worden in risicolimieten en -toleranties. Hierdoor kunnen wij doorlopend monitoren en sturen. Het onderstaande overzicht toont de risicohouding voor de belangrijkste risicocategorieën en financiële risico’s op geaggregeerd niveau.
Wij accepteren bij strategische en financiële risico’s onzekerheid als onderdeel van ons bedrijfsmodel, zelfs als de potentiële voordelen onzeker zijn. Bij integriteitsrisico’s zijn wij defensief en willen wij weinig risico’s lopen. De operationele risico’s bevinden zich hier tussenin. Een uitgebreide toelichting op de risicocategorieën die DELA Natura hanteert, inclusief onderliggende risico’s, is te vinden in de jaarrekening.
Risicobeheersing
Wij nemen risico-mitigerende maatregelen om ervoor te zorgen dat de risico’s binnen de gewenste bandbreedtes blijven. In de meeste situaties gebruiken wij een mix van:
- stoppen of uitbesteden van activiteiten;
- verminderen van risico’s door preventieve acties;
- overdragen van risico’s door (her)verzekeren en/of contractmanagement;
- accepteren van risico’s die wij zelf kunnen dragen.
Als de risico’s buiten de gestelde limieten vallen en groter zijn dan gewenst, neemt het management extra maatregelen. Bewuste overschrijding van limieten is alleen toegestaan na goedkeuring van de directie en moet tijdelijk zijn. Wij evalueren en optimaliseren de risicobereidheidstatements begin 2025. In 2024 hebben wij de risicohouding ten aanzien van deze risico’s niet gewijzigd.
Bewaken en rapporteren
DELA Natura bewaakt en beoordeelt risico’s en ons risicomanagementsysteem als belangrijke voorwaarden voor de lerende organisatie die wij willen zijn.
Bij het beoordelen van risico’s kijken wij of deze binnen de risicobereidheid blijven. Ons uitgangspunt is dat risico’s die boven de risicobereidheid gaan, via een mix van risico-mitigerende oplossingen tot een lager risiconiveau worden teruggebracht.
Als onderdeel van de voortdurende monitoring stelt ons management voor elk risico binnen het risicoprofiel zogenaamde KRI’s (key risk indicatoren) op. Het management bewaakt ten minste eenmaal per kwartaal de ontwikkeling van deze indicatoren en beoordeelt in hoeverre risicolimieten en -toleranties worden overschreden. Bij overschrijding worden aanvullende acties gedefinieerd. De tweede en derde lijn rapporteren periodiek hierover aan het bestuur.
Het management doorloopt periodiek het Risk Control Self Assessment (RCSA)-proces. Dit proces resulteert in een In Control Statement (ICS). Daarnaast beoordeelt Internal Audit de opzet en effectieve werking van het systeem van risicomanagement.
Own Risk and Solvency Assesment
In het kader van Solvency II moeten wij een gebalanceerde afweging maken tussen risico- en kapitaalmanagement en de bedrijfsstrategie. De Own Risk and Solvency Assesment (ORSA) is de processtructuur voor deze afweging. De naleving blijkt uit het ORSA-rapport. De groepsdirectie stelt de inhoud van de (stress)scenario’s voor aanvang van de ORSA vast, met advies vanuit de tweede lijn.
Minimaal op jaarbasis en bij significante veranderingen die het risicoprofiel kunnen beïnvloeden, beoordeelt ons management in de ORSA of het risicoprofiel nog passend is. Hierbij kijkt het management naar de bedrijfsdoelstellingen, risicobereidheid en aanwezige kapitaalbuffers, rekening houdend met diverse (stress)scenario’s.
De resultaten van de ORSA in 2024 tonen aan dat onze solvabiliteit robuust is. De dekkingsgraad laat in de ORSA van dit jaar in het basisscenario een geleidelijke stijging zien. Hierdoor kunnen verzekerden, afhankelijk van hun type polis, rekenen op een significante winstdeling en blijven de premiestijgingen beperkt.
Hoewel wij geen invloed hebben op rente- of inflatiecurves, kunnen wij wel in enige mate sturen op de hoogte van de uitvaartkosten. Ook toont de ORSA in 2024 wederom aan dat bij scenario’s met lage uitvaartkosteninflatie (in combinatie met lage rentestanden) onze solvabiliteit en/of premiestijging onder druk kan komen te staan.
Kapitaalmanagement
Ons kapitaalbeleid richt zich op het handhaven van een solide solvabiliteitspositie. Als DELA Natura zoeken wij continu naar een goede balans tussen de hoeveelheid kapitaal die wij aanhouden en de risico's die wij lopen. Wij hebben wel de zogenaamde normsolvabiliteit gedefinieerd. Dit is het solvabiliteitsniveau waar wij altijd boven willen blijven. De normsolvabiliteit voor iedere vergunningsplichtige entiteit (DELA Coöperatie en DELA Natura) hebben wij vastgesteld op 150 procent.
Als de solvabiliteitsratio onder de normsolvabiliteit komt, hebben wij in het kapitaalbeleid meerdere mogelijke acties gedefinieerd. Gedurende 2024 is de solvabiliteitsratio echter continu hoger geweest dan de normsolvabiliteit.
Voor een nadere toelichting op de risico's en het management ervan verwijzen wij naar de jaarrekening. Zie 'Jaarrekening', 'Toelichting op de enkelvoudige balans en resultatenrekening', '3. Risicoparagraaf'.
Ontwikkelingen in 2024
Risicomanagement is een continu proces. Soms kunnen risico’s zich toch manifesteren. In deze paragraaf bespreken wij de risico’s die zich in 2024 hebben voorgedaan en de maatregelen die wij hebben genomen om de kans en/of impact te beperken. Wij presenteren ook de algemene maatregelen die wij hebben genomen om risico’s te beperken.
Strategische risico’s
Stresstesten hebben aangetoond dat onze solvabiliteitspositie robuust is, maar dat onze vermogenspositie gevoelig is voor scenario’s met lage rente en lage inflatie. Indien nodig, treffen wij voorbereidende maatregelen of maken wij andere keuzes. Als DELA Natura werken wij de belangrijkste randvoorwaarden en maatregelen uit in het jaarlijks geëvalueerde kapitaalbeleid. Wij ervaren het risico als beperkt en hoeven hiervoor geen aanvullend kapitaal aan te houden. Ook zijn stresstesten uitgevoerd met aandacht voor de impact van klimaatverandering. De conclusie uit deze stresstesten is dat onze vermogenspositie, op basis van de huidige verwachtingen, financieel slechts beperkt gevoelig is voor dit risico. Er vonden in 2024 diverse (groeps-)directiewisselingen plaats. In het vierde kwartaal startten wij met het opstellen van een nieuw langetermijnbedrijfsplan (2026-2030) dat in 2025 verder vorm krijgt. Langetermijnrisico’s zijn geïnventariseerd gericht op de financiële robuustheid en waar nodig maatregelen voorgesteld om ze te beperken. Wij kijken onder meer naar hoe onze organisatiestructuur en risicomanagementorganisatie deze risico's het beste kunnen ondersteunen.
Integriteitsrisico’s
Het niet voldoen aan wet- en regelgeving kan onze continuïteit en reputatie schaden. In 2024 hebben zich op dit vlak geen ernstige incidenten voorgedaan. Om het risico verder te beheersen, hebben wij in 2024 gewerkt aan de professionalisering van ons inkoop- en uitbestedingsbeleid. Het voldoen aan de geldende sanctiewet- en regelgeving is hierbij een belangrijk uitgangspunt geweest en wij hebben ons beleid getoetst aan standaarden zoals ‘Good practices uitbesteding verzekeraars’. Aanvullend hebben wij voor het beperkte risico van belangenverstrengeling bij sponsorovereenkomsten de verbetermogelijkheden uit 2023 opgevolgd en ons sponsorbeleid op die punten aangescherpt.
Operationele risico’s
Operationele risico’s ontstaan door invloeden van buitenaf en door het falen van mensen, processen en systemen. Ondanks duidelijke processen, verantwoordelijkheden en rapportages kunnen wij deze risico’s niet volledig elimineren. Het is belangrijk om te leren van hetgeen zich heeft voorgedaan door deze risico’s om herhaling in de toekomst te voorkomen. De aard en omvang van deze incidenten variëren sterk, van enkele (pogingen tot) fraudegevallen en cyberaanvallen tot operationele incidenten bij onze uitvaartcentra, zoals bedrijfsongevallen en fouten bij de afhandeling van crematies.
Wij hebben al deze incidenten geëvalueerd en waar nodig aanvullende maatregelen getroffen, zoals het aanscherpen van werkinstructies en/of protocollen. Er is hierbij specifiek gekeken naar doorlooptijden van bepaalde processtappen.
Interne beheersing
In 2024 hebben wij het programma 'Beheerst Ondernemen' voortgezet om de interne beheersing te verbeteren en de operationele en compliance risico’s te verminderen. Dit programma heeft als doel de volwassenheid van de risicobeheersing voor de operationele en compliance risico’s te verbeteren en verder te uniformeren. In 2024 hebben wij ons onder andere gericht op het inrichten van tooling voor Governance Risk en Compliance in Nederland en de evaluatie van het risicobeheersingssysteem. In 2025 zullen wij ons concentreren op de verdere implementatie en de uitrol naar België en Duitsland.
DORA
De Digital Operational Resilience Act (DORA) is een Europese verordening die financiële organisaties helpt om IT-risico’s beter te beheersen en weerbaarder te worden tegen cyberdreigingen. In 2024 hebben wij ons gericht op de implementatie van de eisen die uit DORA voortvloeien om tijdig aan deze regelgeving te gaan voldoen.
Digitale transitie
IT-systemen die niet toekomstbestendig zijn, vormen een belangrijk risico voor de continuïteit en de kwaliteit van onze dienstverlening aan klanten. Wij werken actief aan de vervanging van verschillende IT-systemen en bereiden ons hierop voor. Wij vervangen of optimaliseren projectmatig de administratiesystemen ter verbetering van de klantbeleving en onze dienstverlening aan klanten. Oude systemen faseren wij uit om de kosten voor onze leden zo laag mogelijk te houden.
Financiële risico’s
De financiële markten zijn een bron van risico. De renteontwikkeling heeft niet alleen de solvabiliteitspositie en dekkingsgraad beïnvloed, maar ook de resultaten in de beleggingsportefeuille. De gestegen rente leidt daarnaast onder meer tot herfinancieringsrisico’s binnen de zogenaamde ‘real asset’- portefeuille. In 2024 voerden wij bovendien een ALM-studie uit. De resultaten van deze studie leidden tot een beperkte aanpassing van de strategische asset allocatie: wij verhoogden het strategisch belang van infrastructuur licht ten koste van het belang in vastgoed en aandelen.
Een nadere toelichting op de ontwikkeling van financiële risico's, inclusief bijbehorende kwantificering, wordt weergegeven in de risicoparagraaf van de jaarrekening.
Vooruitblik

Vooruitblik
Wij kennen een rijke geschiedenis en een toekomst die gericht is op groei, waarbij verbinding, innovatie, synergie en het lerend vermogen een belangrijke rol speelt.
In 2025 wordt de meerjarenstrategie (2026-2030) van DELA Groep vastgesteld en wordt de managementstructuur daarop ingericht als aanvulling op hetgeen wij onder 'Governance' gemeld hebben.Dit vormt ook het uitgangspunt voor DELA Natura. Aanvullend is er een aantal onderwerpen waar wij ons specifiek op richten.
Versterking verbinding
Het coöperatief gedachtegoed in algemene zin staat onder druk en individualisering groeit. Wij verdiepen daarom de relatie met onze verzekerden door meer voor ze te betekenen. Een hoge klanttevredenheid blijft één van onze belangrijkste prioriteiten. Door actief te werken aan een eenduidige standaard, ervaren verzekerden continu dezelfde hoogwaardige kwaliteit. Dat is waar wij voor staan.
Ook verhogen wij de voorkeurspositie door onze dienstverlening verder te optimaliseren. Dit doen wij door, passend bij onze kernactiviteiten, nieuwe producten en diensten te ontwikkelen. Zo zoeken wij bijvoorbeeld naar mogelijkheden om (nieuwe) pakketverzekeringen te ontwikkelen die aansluiten bij de wensen die diverse doelgroepen hebben.
Groei
Wij willen gezonde groei realiseren en de netto-aanwas van verzekerden laten groeien. Tegelijkertijd zien wij de bereidheid om te verzekeren breed onder druk staan. Wij willen meer mensen helpen met financiële hulp rondom ‘overlijden en doorgeven’ en spannen ons in om een bredere doelgroep bekend te maken met onze producten en diensten.
In België richten wij ons op het personaliseren van onze dienstverlening, niet alleen in de communicatie maar ook met diverse tools en systemen. In Duitsland leren wij van de bestaande structuren in Nederland en België. Integratie van Duitse kwaliteitsstandaarden zoals de Bipro-normering zorgen ervoor dat wij onze positie in het makelaarssegment verder kunnen uitbouwen. Ook treffen wij voorbereidingen om het directe consumentenkanaal verder uit te bouwen.
Bouwen aan merk en reputatie
Het onderscheidend vermogen en de maatschappelijke betrokkenheid wordt steeds belangrijker. In België en Nederland blijven wij corporate campagnes inzetten en doorontwikkelen om zo ons merk en onze reputatie te ondersteunen. Dit doen wij met uitingen op televisie, radio en social media. In deze campagnes presenteren wij ons als vertrouwde uitvaartverzekeraar.
Goed werkgeverschap
Onze medewerkers staan dagelijks in contact met onze verzekerden. Zij maken het verschil. Goed werkgeverschap is dan ook van essentieel belang. Met de inzet van specifieke actieplannen, adresseren wij de uitdagingen op het gebied van medewerkerstevredenheid, verzuim, verloop en de krapte op de arbeidsmarkt. Ook kijken wij naar de persoonlijke ontwikkelingsmogelijkheden en brengen onze kernwaarden Betrokken, Integer en Ondernemend blijvend onder de aandacht. Het doel hierbij is om de medewerkerstevredenheid te verhogen.
Wij hechten eraan dat ons personeelsbestand een afspiegeling vormt van de samenleving, dat iedereen gelijke kansen krijgt en zich veilig voelt om zichzelf te zijn. DELA werkt aan een plan om diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie te bevorderen. Dit plan wordt in 2025 vastgesteld.
Duurzame en flexibele organisatie
Als organisatie willen wij ons continu verbeteren en blijven werken aan een duurzame en flexibele organisatie. Ons lerend vermogen en samenwerking vormen hierbij het uitgangspunt. De huidige Europese wet- en regelgeving, die van toepassing is op alle landen waarin wij actief zijn, helpt ons onze werkwijze voortdurend te professionaliseren en versnelt het proces. Denk daarbij aan projecten zoals DORA en Sanctiewetgeving. Ook marktontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op en digitalisering is een vast gegeven.
Het programma ‘Beheerst Ondernemen’, gericht op het verbeteren van operationeel en compliance risicomanagement is deels geïmplementeerd zodat daarmee kritische bedrijfsprocessen worden beheerst. In 2025 gaan wij verder met de implementatie. Aanvullend vragen onze producten en dienstverlening om een solide digitaal fundament dat persoonlijke keuzes ondersteunt en tegelijkertijd efficiënt en flexibel blijft. Wij werken aan een digitale strategie en IT-roadmap, die wij per land uitrollen. Voorbeelden van strategische IT-programma’s zijn de Digitale Transitie Verzekeren in Nederland en het programma Finance Digitaal voor de vervanging van financiële applicaties. Generieke IT-diensten en administratiesystemen worden zoveel mogelijk in alle drie de landen ingezet. Ook hier vormt een optimale klantbeleving het uitgangspunt.
Verder verduurzamen wij onze organisatie door het klimaattransitieplan uit te voeren en uit te breiden met activiteiten voor de reductie van scope 3 CO2-uitstoot.
Solide financiële basis
Voor de continuïteit van de coöperatie is een solide financiële basis van wezenlijk belang. Onze verzekerden moeten de toekomst zo zorgeloos mogelijk tegemoet kunnen zien met een waardevaste uitvaartverzekering tegen een premie die wij zo laag mogelijk houden. Zorgvuldig vermogensbeheer speelt hierbij een belangrijke rol. Het jaar 2025 is begonnen met aanzienlijke onrust op de financiële markten, en wij verwachten dat deze onzekerheid voorlopig aanhoudt. In deze onstuimige omstandigheden blijven wij vasthouden aan ons zorgvuldig opgebouwde beleggingsbeleid, dat gericht is op de zeer lange termijn. Door onze beleggingen breed te spreiden, vangen wij marktbewegingen zo goed mogelijk op sturen wij op het beperken van de risico’s. Wij volgen de ontwikkelingen op de markten nauwgezet. Wanneer dat nodig is, nemen wij maatregelen - altijd met het oog op duurzame waardecreatie op de lange termijn.
Wij blijven daarnaast sturen op kosten, zeker gezien het huidige inflatieniveau. Door het lerend vermogen groepsbreed te optimaliseren en samenwerking te vergroten, realiseren wij bovendien synergievoordelen.
Wij danken onze medewerkers en partners voor hun inzet en zijn ervan overtuigd dat wij gezamenlijk financiële ontzorging kunnen bieden voor onze verzekerden. Met vertrouwen kijken wij naar de toekomst.
Eindhoven, 7 mei 2025
Sandra Schellekens-Lyppens
Godelieve van Velsen