Spring naar inhoud

Bestuursverslag

Onze strategie

Onze strategie

De oorsprong van onze coöperatie ligt in het aanwenden van de kracht van solidariteit voor een waardige uitvaart, voor iedereen, ongeacht rang of stand. DELA is opgericht in 1937 om iedereen een waardige en betaalbare uitvaart te kunnen geven. Ook nu bieden wij financiële zekerheid en zorg bij het afscheid van een dierbare. Wij helpen bij het doorgeven van herinneringen, ervaringen en waarden.

Dat doen we door praktische en financiële ondersteuning. De winst die we maken, delen we met onze leden. Soms stijgt de premie daardoor minder snel en als het minder gaat dan betalen we allemaal iets meer premie. Leden bepalen mede ons beleid en helpen de dienstverlening verder te ontwikkelen. Solidariteit staat centraal. Zo plukken we samen de vruchten en dragen we samen de lasten. Niet voor niets betekent DELA: Draagt Elkanders Lasten.

Missie

Solidariteit en continuïteit zijn twee samenhangende, onlosmakelijk verbonden uitgangspunten en doelen. Dat vertalen wij in de volgende missie: “De kracht van solidariteit aanwenden voor het verbinden van de samenleving en het borgen van de continuïteit van de coöperatie. Zo zorgen wij samen voor elkaar.”

'In 2030 heeft onze coöperatie de verbondenheid in de samenleving versterkt'

Ambitie

Wij zijn een groeiende en bloeiende coöperatie. We zijn trouw gebleven aan de kern waar het mee begon en is weergegeven in onze missie. Tegelijkertijd zijn we volop in beweging om in de toekomst nieuwe vormen te vinden om aan die grondbeginselen van solidariteit en continuïteit verder inhoud en betekenis te geven.

DELA heeft als doel: “In 2030 heeft onze coöperatie de verbondenheid in de samenleving versterkt”. Dit realiseren wij onder andere door te groeien binnen het domein van overlijden en doorgeven. Zo realiseren we nieuwe aanwas en behoud van leden, waarbij de interacties met bestaande leden toenemen en daarmee de relatie met hen zich verder ontwikkelt. We willen op meer vraagstukken rondom overlijden en doorgeven hulp bieden aan leden, verzekerden en nabestaanden.

Onze Nederlandse leden zouden het lidmaatschap van DELA moeten waarderen, omdat we ze helpen bij alle vraagstukken rondom overlijden en doorgeven. Om de verbondenheid in de samenleving verder te versterken, ontwikkelen wij in Nederland nieuwe solidaire businessmodellen op belangrijke maatschappelijke vraagstukken buiten het domein van overlijden. Dit doen wij via een separate entiteit: de Voor Elkaar Holding.

We hebben de Voor Elkaar Holding opgericht om solidariteit en coöperatief ondernemen in Nederland te vergroten. Dit gebeurt door het oprichten van of investeren in partijen met sociale missies die mensen helpen. Voorbeelden hiervan zijn de eerder gedane investeringen in Salarise, Fello en The Right Meal. In 2023 zal er een speciale investeringsadviescommissie in het leven worden geroepen, om nieuwe initiatieven te beoordelen.

In België willen we verder groeien, uitgedrukt in verzekerden en in marktaandeel voor het verzorgen van uitvaarten. We willen onze coöperatieve identiteit verder uitdragen en onze dienstverlening op het vlak van overlijden verder verrijken.

Voor DELA Duitsland willen we de entree op de Duitse markt succesvol doorzetten.

Onze stakeholders

DELA heeft dagelijks te maken met veel organisaties en andere betrokkenen.

Al deze groepen tezamen worden ook wel stakeholders genoemd. Stakeholders oefenen invloed uit op DELA. Omgekeerd worden deze partijen beïnvloed door de kernactiviteiten van DELA. Uiteraard behoren onze leden, verzekerden (inclusief eventuele nabestaanden) en medewerkers tot de stakeholders. Daarnaast zijn er nog meer groepen waar DELA mee te maken heeft. Denk bijvoorbeeld aan toezichthouders, partners, leveranciers, lokale gemeenschappen, overheden en andere uitvaartverzorgers. DELA is lid van diverse keurmerk-, netwerk- en belangenorganisaties en omarmt de bijbehorende gedragscodes. Bovendien heeft DELA twee keurmerken ontvangen: het keurmerk Uitvaartzorg en keurmerk Privacy waarborg.

De belangrijkste stakeholders worden in het schema hieronder weergegeven.

Wij zijn frequent met deze stakeholders in gesprek om te zorgen dat wij onze kernactiviteiten – verzekeren en het verzorgen van uitvaarten – succesvol kunnen realiseren. Deze stakeholderdialogen zijn onderdeel van onze dagelijkse manier van werken, bijvoorbeeld het contact van onze leden met ons klantencontactcentrum. Daarnaast zorgen we dat we ook via meer formele overleggen in gesprek zijn, bijvoorbeeld via onze algemene vergadering en het Verbond van Verzekeraars. Door leden kan worden meegepraat over het algemene beleid en de (toekomstige) dienstverlening van DELA. Ook het uitvoeren van onderzoek vormt onderdeel van onze dialoog met stakeholders. Wij vragen regelmatig via het online coöperatiepanel de visie van onze leden over actuele onderwerpen en voeren periodiek onderzoek uit over branchethema’s. 

Deze stakeholderdialogen zijn zeer informatief en de resultaten worden gebruikt om de bedrijfsvoering, onze producten en diensten verder te optimaliseren. Zo vertrouwen we dat DELA koers kan houden, relevant kan blijven en dat we onze betekenis kunnen blijven vergroten.

Onze omgeving

Wij staan midden in de maatschappij. Dit betekent ook dat wij willen bijdragen aan een betere wereld. Daarom maken wij maatschappelijk verantwoorde keuzes, zodat we de wereld zo schoon en eerlijk mogelijk doorgeven aan volgende generaties. Tegelijkertijd hebben ontwikkelingen in de samenleving ook invloed op de activiteiten van DELA. De impact hiervan is soms groot.

Ontwikkelingen

Energiecrisis

De oorlog tussen Rusland en Oekraïne heeft grote gevolgen voor de energiemarkten.

In het voorjaar stokte de gastoevoer. Energie wordt door Rusland ingezet als geopolitiek drukmiddel. Op de termijnmarkt steeg de gasprijs ten opzichte van begin 2022 tot meer dan 250 procent op bepaalde momenten in dat jaar. De onzekerheid over de levering van energie en de prijsontwikkeling lijkt voorlopig blijvend. Prijzen van producten en diensten stijgen begin 2023 zo’n 4 tot 8 procent. Hoewel de stijgende energieprijzen DELA dankzij bestaande contractafspraken nog niet hard raken, is de urgentie om de transitie te versnellen toch groter geworden. We stimuleren alle medewerkers om energiezuinig te zijn. Ook verduurzamen wij onze locaties bij grote en kleine renovaties. Gasovens worden sowieso niet meer geplaatst. Elektrische crematieovens zijn nu het uitgangspunt bij vervanging of bij nieuwe locaties. 

Financiële markten onder druk

Onder andere aangejaagd door de fluctuaties en onzekerheid in energiekosten, steeg de inflatie fors. Eind 2022 bedroeg deze 11,6 procent in Nederland (HICP = geharmoniseerde consumptieprijsindex), 10,2 procent in België en 8,6 procent in Duitsland. De betaalbaarheid voor huishoudens en ondernemingen kwam gedurende 2022 steeds verder onder druk te staan. DELA zag zich genoodzaakt de horecaprijzen in de uitvaartcentra gedurende 2022 diverse keren aan te passen.

Om deze inflatie te beteugelen verhoogden centrale banken wereldwijd de rentes. De 10-jaars rente op Nederlandse staatsleningen steeg van 0 procent begin 2022 naar 2,8 procent aan het eind van 2022. De Belgische Obligation Linéaire/Lineaire Obligatie (OLO) toonde een vergelijkbare beweging en steeg van 0,2 procent begin 2022 naar 3,2 procent aan het eind van 2022. De stijging van de rente leidt tot een daling van de waarde van beleggingen. Met name de staatsobligaties daalden met tientallen procenten fors in waarde. De aandelenkoersen daalden in het tweede en derde kwartaal, maar herstelden zich enigszins in het vierde kwartaal. De stijging van de rente leidt tegelijkertijd tot een daling van de waarde van de verzekeringstechnische verplichtingen. Deze effecten heffen elkaar in 2022 op in de berekening van de solvabiliteit, de graadmeter die de financiële soliditeit van DELA ten opzichte van onze verplichtingen uitdrukt. 

Oversterfte

In 2022 was er zowel in Nederland als in België sprake van oversterfte: er waren meer overlijdens dan statistisch verwacht. Oversterfte in combinatie met de coronamaatregelen die in het begin van 2022 nog van kracht waren, legden een druk op onze werknemers. Er is binnen DELA extra aandacht voor het welzijn van onze medewerkers. Het bestaande aanwezigheids- en re-integratiebeleid is een hulpmiddel om zoveel mogelijk te voorkomen dat onze medewerkers uitvallen. We behouden onze hoogwaardige dienstverlening door creatieve maatregelen: soms wordt het eerste gesprek met nabestaanden via Teams gehouden. De digitale Uitvaartplanner helpt nabestaanden om alvast over bepaalde keuzes na te denken. In sommige gevallen springen collega’s van andere locaties bij. Met deze maatregelen zorgen wij dat iedereen een passende en waardige uitvaart krijgt.

In 2022 was er sprake van oversterfte, mede door griep en COVID-19
Krapte op de arbeidsmarkt

De druk op onze werknemers wordt naast oversterfte ook veroorzaakt door krapte op de arbeidsmarkt. De verkrapping van de arbeidsmarkt is een langjarige ontwikkeling, veroorzaakt door veranderingen in demografie. Het wordt beduidend moeilijker om vacatures in te vullen. De beschikbaarheid van bekwame medewerkers is uiterst belangrijk voor DELA om de kwalitatieve en persoonlijke dienstverlening te kunnen blijven waarborgen en tegelijk onze groeiambitie waar te maken. In Nederland heeft DELA een taskforce Arbeidsmarkt ingericht. Arbeidsmarktcampagnes worden ingezet en het team van recruiters is uitgebreid. Door aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden te bieden, zo optimaal mogelijk te werven en actief in te zetten op het behoud van medewerkers willen we het aantal openstaande vacatures terugdringen en de werkdruk reduceren.

Digitalisering

We bevinden ons in een decennium waarin digitalisering een bredere impact krijgt op zowel organisaties als de samenleving. Het goed laten functioneren van een administratieve organisatie en het efficiënt aansturen van kernprocessen is slechts een deel van de digitale opgave. Ook cybercriminaliteit, privacy, gegevensbescherming en de verantwoorde inzet van kunstmatige intelligentie maken digitalisering tot een voortdurende en complexe opgave. DELA vindt dat digitale ontwikkelingen ten dienste staan van leden, verzekerden en nabestaanden. Hierdoor leveren we nog meer persoonlijke kwaliteit en maatwerk. Dat vraagt niet alleen expertise bij een afdeling met IT-specialisten maar kennis bij de hele organisatie. De transitie van oude naar nieuwe systemen vraagt veel van de organisatie. Voor de continuïteit moeten we zorgen dat allereerst de applicaties voor de verzekeringsketen vernieuwd worden.

Verduurzaming

Toenemende schaarste van bijvoorbeeld grondstoffen en olie, de schade aan het milieu en de gevolgen van onder andere klimaatverandering voor de maatschappij worden steeds meer zichtbaar. Er is bovendien meer oog voor duurzaamheid en ook wet- en regelgeving op dit gebied neemt toe. DELA anticipeert hier al op sinds het eerste MVO-beleid in 2015. We zijn al een stuk op weg en hebben ook nog een eind te gaan. Elektrische crematie-installaties zijn daarin een belangrijke stap, maar ook kleinere initiatieven als grafkisten van paddenstoelenwortels en bedrijfskleding van gerecycled materiaal maken het bedrijf groener. Door de stijgende energieprijzen ziet iedereen nu nog meer het belang van energiebesparing in.

DELA Hoentocht in Groningen, het meest duurzame crematorium van Nederland

Materialiteitsanalyse

​Materialiteitsanalyse

Hoe wil DELA omgaan met dergelijke maatschappelijke uitdagingen en hoe hebben deze effect op DELA? En minstens zo belangrijk: hoe kan DELA deze beïnvloeden en hebben wij effect op onze omgeving? In 2022 heeft DELA een materialiteitsanalyse uitgevoerd, waarin onderzocht is welke duurzaamheidsaspecten het meest relevant (materieel) zijn voor onze organisatie en onze stakeholders.

Via een materialiteitsanalyse hebben we onderzocht welke impact DELA heeft op mens en milieu. Tegelijkertijd hebben we ook gekeken, welke invloed ontwikkelingen in de samenleving op de activiteiten van DELA hebben. De analyse startte met intensief literatuuronderzoek waarbij o.a. is gekeken naar standaarden als SASB (Sustainability Accounting Standards Board) en GRI (Global Reporting Initiative) en wetgeving als de EU Taxonomie. Vervolgens zijn interviews gehouden met DELA-experts op het gebied van verzekeren, uitvaart, strategie, innovatie en internal audit om te achterhalen welke thema’s het meest belangrijk werden geacht. Hier is een lijst van 17 thema’s uitgekomen. Op basis van een enquête is de impact op het (financiële) succes van DELA en de impact op mensen en milieu van deze onderwerpen getoetst. Hiervoor zijn de directies van DELA en enkele interne experts benaderd. Het resultaat was een eerste concept van een materialiteitsanalyse.

Na de interne toets, hebben we onze analyse extern getoetst. Hiervoor hebben we diverse vakspecialisten gesproken in een 1-op-1-gesprek, een enquête onder DELA-leden uitgestuurd en een rondetafel georganiseerd met enkele leden van de algemene vergadering. Bij de toetsing is uitgegaan van het principe van dubbele materialiteit. Dubbele materialiteit is door de Europese Commissie als begrip geïntroduceerd als onderdeel van de richtlijnen van de Non-Financial Reporting Directive (NFRD). Dit betekent het identificeren van alle mogelijke negatieve en positieve effecten op mens en milieu die zijn verbonden met de eigen bedrijfsvoering en de waardeketen. Een negatief of positief effect van een bedrijf kan ook materieel zijn als dit geen invloed heeft op de bedrijfswaarde. Samen met externe stakeholders is gekeken naar kansen en risico’s in de omgeving van DELA Groep die invloed hebben op het succes van DELA Groep (het outside-in perspectief) en de impact van DELA Groep op mens en milieu (het inside-out perspectief).

Op basis van deze externe toetsing is een aantal aanpassingen in de prioritering van de 17 thema’s doorgevoerd.

De volgende materialiteitsanalyse is in december 2022 door het bestuur van DELA Groep goedgekeurd.

Meer achtergrond over de verschillende thema’s wordt in de bijlage van het jaarverslag beschreven.

Onze betekenis

Door middel van onze brede financiële en praktische dienstverlening op het gebied van uitvaarten en verzekeringen, staan wij onze leden, verzekerden en de nabestaanden met raad en daad bij. Op een betrokken, integere en ondernemende manier, behartigen wij de verschillende belangen. In ons waardecreatiemodel laten we, voor elk van de zes vormen van kapitaal uit het IIRC-framework (financieel, intellectueel, menselijk, sociaal en natuurlijk & geproduceerd), zien hoe we deze inzetten om onze doelstellingen te realiseren. Ook wordt zichtbaar welke waarde wij met onze kernactiviteiten creëren en wat de impact hiervan is.

Onze klanten

Onze klanten

Wij bieden leden, verzekerden en nabestaanden (samen: klanten) financiële zekerheid én zorg bij het afscheid nemen en herinneren van een dierbare. Verzekeren en het verzorgen van uitvaarten/crematies behoren tot onze kernactiviteiten. DELA is met verzekeringsproducten actief in de Nederlandse, Belgische en Duitse markt. In Nederland en België hebben we eigen uitvaartbedrijven.

Leden

Leden worden vertegenwoordigd via de algemene vergadering en het online coöperatiepanel. De algemene vergadering heeft de laatste stem over het algemene beleid van coöperatie DELA. De leden van de algemene vergadering denken mee over de toekomst van DELA.

Tot 2022 waren uitsluitend Nederlandse verzekerden lid van coöperatie DELA. Polishouders van het DELA Uitvaartplan in Nederland en hun medeverzekerden worden namelijk automatisch lid op het moment dat zij een verzekering afsluiten.

Op 5 februari 2022 heeft de algemene vergadering van DELA de weg geopend om ook in België lid te kunnen worden. Belgische leden worden vooralsnog lid van de geografische afdeling Eindhoven en worden via die afdeling vertegenwoordigd in de algemene vergadering. DELA België lanceerde in oktober het lidmaatschap van de coöperatie. Nieuwe verzekerden kunnen nu lid worden. Komend jaar willen we ook bestaande klanten die al een uitvaartverzekering bij DELA België hebben, graag verwelkomen als lid.

Aantal leden coöperatie
  2022 verschil 2021
       
Leden 3.223.641 +43.798  3.179.843 

Algemene vergaderingen

In 2022 vonden twee algemene vergaderingen plaats. In februari werd afscheid genomen van in totaal 11 leden en plaatsvervangende leden. Van hen zijn mevrouw Scheen, lid van de afdeling Noord Holland West, de heer Libregts, lid van de afdeling Eindhoven en de heer Zeelen, lid van de afdeling Oostelijk Midden Limburg 16 jaar lid geweest. Dat is de maximale zittingstermijn. Er werden ook 11 nieuwe leden en plaatsvervangende leden benoemd. Mede door de uitbreiding van de algemene vergadering van 36 naar 40 afdelingen ontstonden er diverse vacatures binnen de algemene vergadering.

Het huishoudelijk reglement werd vastgesteld, waarin de uitbreiding van vier afdelingen als gevolg van de overname van Yarden is verwerkt. Verder werd er uitvoerig stilgestaan bij het lidmaatschap en besloten tot openstelling van het lidmaatschap voor DELA Uitvaartzorgplan-verzekerden in België, te beginnen met nieuwe verzekerden. Deze Belgische leden worden in de algemene vergadering vooralsnog via de afdeling Eindhoven vertegenwoordigd. Er zijn vervolgens minimaal 100.000 Belgische leden nodig om te komen tot een aparte afdeling. DELA België neemt in totaal vijf jaar de tijd om 250.000 mensen lid te maken. De vergadering nam kennis van het bedrijfsplan 2022 van DELA Groep. Mevrouw Fijneman werd als commissaris benoemd en mevrouw Caderius van Veen werd als commissaris herbenoemd. Ook werd het kapitaalbeleid goedgekeurd.

In de algemene vergadering van juni werd de heer Slenter herbenoemd als lid van de vertrouwenscommissie. Zoals gebruikelijk werd onder andere het jaarverslag van voorgaand jaar behandeld en werd de jaarrekening 2021 vastgesteld. De algemene vergadering verleende decharge aan het bestuur en aan de rvc en stelde vast dat remuneratie over 2021 op zorgvuldige wijze heeft plaatsgevonden. De ontwikkeling van de gemiddelde uitvaartkosten is toegelicht. Vanwege de stijging hiervan heeft het bestuur goedkeuring gevraagd voor een premieverhoging voor het DELA UitvaartPlan van 2,96 procent, waarmee werd ingestemd. Ook de discretionaire verhoging van de winstdeling van 10 procent naar 50 procent en het afzien van de verhoging van vergoeding voor nabestaanden, indien zij niet kiezen voor dienstverlening door DELA, konden op instemming rekenen. De winstdeling voor het DELA CoöperatiePlan werd op 0 procent vastgesteld. Er werd uitvoerig gesproken over de integratie van Yarden.

Klanttevredenheid en reputatie

Het bieden van kwalitatief hoogwaardige dienstverlening staat binnen DELA centraal.

Op diverse punten in onze dienstverlening meten we de tevredenheid van onze klanten. Deze vormt de belangrijkste bron voor sturing, lering en verbetering op dit gebied.

DELA meet de klanttevredenheid met de Net Promotor Score (NPS). De NPS (een veelal gebruikte indicator voor de mate waarin klanten producten en diensten aan anderen aanbevelen) laat zien dat de klanttevredenheid in Nederland en Duitsland toeneemt. Deze steeg in Nederland naar 58 (2021: 56) en in Duitsland naar 51 (2021: 49). De hoogste score zien we in België. Hier bleef het hoge niveau nagenoeg behouden met 69 (2021: 70). Gewogen naar respondenten daalde de score van DELA fractioneel naar 63 (2021: 64).

Klanttevredenheidscore

Net Promotor Score, 12-maandsgemiddelde, gewogen naar respondenten.

  2022 2021
     
Nederland    
Verzekeren 48 51
Uitvaartverzorging 71 72
Klantenservice 45 39
Totaal 58 56
     
     
België    
Verzekeren 60 58
Uitvaartverzorging 81 82
Klantenservice 59 68
Totaal 69 70
     
Duitsland 51 49
     
Totaal* Groep 63 64

Gouden Oor niveau 2

DELA Nederland ontving voor haar verzekeringsactiviteiten van Stichting toetsing verzekeraars de erkenning ‘gouden oor niveau 2’. Door goed te luisteren doorgronden we de ware behoeftes van klanten. Daaruit moeten we lering trekken en verbeteringen doorvoeren op verschillende niveaus: van producten en diensten tot bijvoorbeeld de manier waarop we met klanten communiceren.

DELA geniet een robuuste en sterke reputatie en onze activiteiten zijn er mede op gericht om deze te behouden en versterken.

Sinds 2021 meten we de reputatie bij leden en niet-leden in Nederland via het instrument Stakeholderwatch. Er zijn extra vragen opgenomen over waardering van het lidmaatschap en de expertrol van DELA op het domein van ‘Overlijden en Doorgeven’. Ruim 80 procent van de leden vindt een lidmaatschap van DELA waardevol. Onze leden zien DELA duidelijk als expert. Op het subdomein ‘Financieel ontzorgen (verzekeren)’ geven de leden ons een score van 78 en op ‘Afscheid en uitvaart’ een score van maar liefst 87.

Ook in België steeg de reputatie. Die meten we hier als de geholpen bekendheid op de vraag 'Is DELA voor u Dé uitvaartspecialist?'. De reeds hoge score steeg van 73 procent in 2021 verder naar 76 procent in het verslagjaar.

Reputatiescore
  2022 verschil 2021
       
Nederland, Stakeholderwatch pulse      
Leden 77 +0 77
Niet-leden 60 +4 56
Totaal 66 +3 63
       
België, Brand Fame Tracker: 'dé uitvaartspecialist' 76% +3% 73%

Uitvaarten en crematies

In 2022 waren er in Nederland bijna 170.000 sterfgevallen (2021: 171.000). DELA heeft circa 39.800 uitvaarten mogen verzorgen (2021: circa 36.200). DELA verzorgde in Nederland afgerond 43.000 crematies (2021: 32.700). Deze stijgingen worden gedeeltelijk veroorzaakt door de overname van Yarden.

Voor wat betreft het marktaandeel in de 'vrije markt'-uitvaarten (uitvaarten zonder gekoppelde DELA-verzekering) hebben we onze doelstelling in 2022 niet gerealiseerd. De drukte in het uitvaartbedrijf, mede als gevolg van de oversterfte, de integratie van Yarden en de krapte op de arbeidsmarkt speelden hierbij een rol. Per saldo heeft DELA Nederland circa 8.400 uitvaarten in dit segment kunnen realiseren, circa 35 procent meer dan in het voorgaande jaar (2021: circa 6.200). Deze toename wordt geheel veroorzaakt door de overname van Yarden.

In België stierven in 2022 meer dan 116.000 personen. Een jaar eerder waren dat er afgerond 112.000. DELA heeft in het verslagjaar circa 12.800 uitvaarten mogen verzorgen (2021: circa 12.000) en circa 7.300 crematies (2021: circa 7.700). Het uitvaartbedrijf in België verzorgt overwegend uitvaarten van mensen die niet bij DELA verzekerd zijn. Het uitvaartbedrijf heeft ook nog geen landelijke dekking. Acquisitie van uitvaartbedrijven maakt daarom ook onderdeel uit van onze strategie. Ook zet DELA België in op versterking van de kruisbestuiving met de verzekeraar: bij overlijden kan DELA de uitvaart immers verzorgen.

​Aantal verzorgde uitvaarten en uitgevoerde crematies
  2022 verschil 2021
       
Uitvaarten      
Nederland* 39.800 +3.632  36.168
België 12.764 +769  11.995
Totaal 52.564 +4.401  48.163
       
Crematies      
Nederland 42.955 +10.208  32.747
België 7.301 -360  7.661
Totaal 50.256 +9.848  40.408

Na de uitvaart breekt vaak een moeilijke tijd voor nabestaanden aan. Naast de rouwverwerking moeten er allerlei praktische, financiële, juridische en administratieve zaken geregeld worden. DELA helpt in deze moeilijke tijd. We bieden praktische hulp en advies op basis van de persoonlijke situatie. Nabestaandenzorg zelf is kosteloos voor DELA-verzekerden. In Nederland is de service een standaardonderdeel voor verzekerden en voor alle uitvaarten die DELA verzorgt. In België is nabestaandenzorg standaard in het DELA Uitvaartzorgplan én eveneens standaard onderdeel van alle uitvaarten die DELA verzorgt.

De ACM ging in 2021 akkoord met de overname van Yarden mits DELA de Yarden-crematoria in Beuningen, Heerlen, Groningen, Schagen, Utrecht en Venlo en het DELA-crematorium in Spijkenisse verkocht. Ook twee uitvaartcentra van Yarden (in Veldhoven en Venray) moesten worden verkocht. De verkoop van deze twee uitvaartcentra is in 2021 gerealiseerd. De ACM keurde op 12 mei 2022 de verkoop van de crematoria aan de Franse partij Funecap goed.

DELA België heeft in 2022 twee uitvaartbedrijven overgenomen: Dubois Tanier in de regio Huy en omgeving en Van Tendeloo in Nijlen en Zandhoven.

Verzekeringen

De omvang van onze totale portefeuille gemeten naar aantal verzekerden, is voor DELA een belangrijk speerpunt. Onze groei kwam voort uit aanwas in alle drie de landen.

Aantal verzekerden per product ultimo jaar en aanwas gedurende verslagjaar
  2022 netto-aanwas 2021
       
Uitvaartplan, Nederland 3.026.304  +28.778  2.997.526 
Leefdoorplan, Nederland 285.858  -4.807  290.665 
Spaarplan, Nederland 55.136  +2.874  52.262 
Yarden, Nederland 928.063  -18.967  947.030 
Totaal Nederland 4.295.361  +7.878  4.287.483 
       
Uitvaartzorgplan, België 643.686  +29.954  613.732 
Overig (niet meer in verkoop), België 284.343  -10.747  295.090 
Totaal België 928.029  +19.207  908.822 
       
Aktiv leben, Duitsland 90.469  +14.440  76.029 
Sorgenfrei leben, Duitsland 46.183  +18.426  27.757 
Monuta, Duitsland 129.420  +129.420 
Totaal Duitsland 266.072  +162.286  103.786 
       
Totaal 5.489.462  +189.371  5.300.091 

Het DELA Uitvaartplan in Nederland heeft een verdere groei laten zien. De netto-aanwas in 2022 was echter lager dan in 2021 en 2020. In die jaren, tijdens de piek van corona, kreeg de vraag naar uitvaartverzekeringen een extra impuls. Het is gebruikelijk dat royementen het meest voorkomen in de eerste jaren na het afsluiten van de verzekering. Dit verklaart dan ook deels waarom de netto-aanwas in 2022 lager was dan in de twee jaar ervoor. Ook het toegenomen aantal overlijdens zorgt voor een lagere nettogroei dan voorgaande jaren.

Aangezien de Yarden-polissen niet meer worden verkocht, is hier alleen sprake van natuurlijk verval en beëindiging door afkoop. 

De netto-aanwas met betrekking tot overlijdensrisicoverzekeringen was in Nederland negatief. Er zijn in Nederland veel aanbieders van overlijdensrisicoverzekeringen. Verder zorgt het vervallen van de verplichting om een overlijdensrisicoverzekering te hebben (vanuit NHG en geldverstrekkers voor nieuwe én bestaande hypotheken) voor minder nieuw afgesloten verzekeringen. Ook speelt de toename van oversluitingen en doorstromers die overwaarde kunnen inbrengen een rol bij de dalende vraag naar overlijdensrisicoverzekeringen. 

Op de Nederlandse markt biedt DELA ook een spaarverzekering aan. DELA biedt een vaste rente van 2,0 procent.

De markt voor uitvaartverzekeringen is in België nog in de ontwikkelfase. Momenteel heeft pas 11 procent van de Belgen een uitvaartverzekering. Het over meerdere jaren behouden van de groei is hier de uitdaging, evenals het realiseren van synergie tussen verzekeren en verzorgen. DELA is uniek in België, omdat zij zowel uitvaarten verzekert en verzorgt. DELA België heeft een kapitaalverzekering in actieve verkoop. Ons verzekeringsbedrijf keert bij overlijden uit, maar verzorging van de uitvaart door ons eigen uitvaartbedrijf  is niet vanzelfsprekend want het betreft geen Natura-verzekering en de keuze van de uitvaartondernemer staat vrij.

In België ligt de netto-aanwas van uitvaartverzekerden in de actieve verzekeringsportefeuille in 2022 lager dan in 2021, toen deze circa 36.400 bedroeg. We zien met name een daling in het makelaarskanaal van tussenpersonen, maar het onlinekanaal groeit. 

Het DELA-kantoor in België

DELA Duitsland kent een uitvaartverzekering en een overlijdensrisicoverzekering. De Duitse markt is groot van omvang en groeit. Vanaf 1 november 2022 heeft DELA de Duitse portefeuille van concurrent Monuta overgenomen met bijna 130.000 polishouders. De DELA uitvaartverzekering in Duitsland dekt uitvaartkosten en kent een winstdelingsregeling waarmee verzekerden dezelfde voordelen genieten als de Nederlandse leden van de coöperatie. DELA Duitsland zet in op groei via zowel makelaars als online.

Onze organisatie

Onze organisatie

Medewerkers zijn de drijvende kracht achter coöperatie DELA. Onze medewerkers zijn cruciaal voor onze dienstverlening en maatschappelijke betekenis. DELA investeert in mensen om te zorgen dat zij betrokken, trots en vitaal zijn en ruimte hebben voor persoonlijke ontwikkeling. DELA heeft eind 2022 circa 2.850 medewerkers (circa 2.100 fte) in dienst die vanuit drie landen dagelijks op betrokken, integere en ondernemende wijze invulling geven aan de missie van DELA.

Deze kernwaarden zijn diepgeworteld in het hart van onze coöperatie en onderstrepen hoe wij met elkaar en met onze leden omgaan. Digitalisering zetten wij in om mensen dichter bij elkaar te brengen. Verder is het onze ambitie dat we in 2030 een positieve impact leveren op mens en milieu met onze producten, diensten en bedrijfsvoering. Met het DELA Fonds zetten we ons nog eens extra in voor de samenleving door initiatieven die generaties met elkaar verbinden.

Onze medewerkers

DELA hecht eraan dat het personeelsbestand een afspiegeling vormt van de samenleving, dat iedereen gelijke kansen krijgt en zich veilig voelt om zichzelf te zijn. DELA-breed is tweederde van de medewerkers vrouw. In leidinggevende posities wordt de 30%-verhouding tussen vrouwen en mannen ruimschoots behaald. Bij personeelswisselingen wordt het vergroten van de diversiteit in ogenschouw genomen.

Integratie van Yarden

In 2022 stond bij DELA Nederland de integratie van Yarden centraal. Onze nieuwe collega’s kwamen per 1 juni in dienst van DELA, met uitzondering van de Yarden-afdelingen HR, Finance en IT. Die collega’s kwamen later in het jaar over. Vanwege de krappe arbeidsmarkt slaagde het Klantencontactcentrum er niet in tijdig nieuwe medewerkers te werven voor 1 juni. Daarom is een aantal Yarden-collega’s gevraagd of zij wat langer voor DELA wilden blijven werken. Daartoe was de overgrote meerderheid bereid.

De medewerkers van Yarden die in dienst zijn gekomen, namen deel aan een ‘Warm Welkom programma’. In totaal vonden er 15 sessies plaats. Om vragen te beantwoorden over de arbeidsovereenkomst, organiseerde HR diverse (digitale) inloopsessies.

Er zijn binnen Uitvaartdiensten buddy’s aangesteld om vragen direct te kunnen beantwoorden en hulp te bieden waar nodig. Uitvaartverzorgers van Yarden doorliepen een training van de DELA-applicatie, die voor het regelen van de uitvaart wordt gebruikt. De nieuwe collega’s maakten zich DELA-werkwijzen eigen en vonden hun weg.

Naar aanleiding van maatschappelijke ontwikkelingen in de media, verrichtte DELA in Nederland een intern onderzoek naar diversiteit, inclusie en het respecteren van grenzen. Good practices zijn in kaart gebracht en afgestemd binnen de organisatie. Dit heeft geresulteerd in 32 good practices voor diversiteit en inclusie en 16 good practices voor het respecteren van grenzen. Het formuleren van een visie rond psychologische veiligheid, het verzamelen van data en het borgen van de veiligheid vormen een basis van het personeelsbeleid. 

Per 1 januari 2022 vonden er omvangrijke veranderingen plaats in het arbeidsvoorwaardenpakket in Nederland. Zo biedt DELA een individueel keuzebudget. Ook is het mogelijk om een sabbatical op te nemen. Voor medewerkers die vanaf 1 januari 2022 in dienst treden, geldt bovendien een nieuwe pensioenregeling. Verder is een individueel vitaliteitsbudget geïntroduceerd ten behoeve van de gezondheid en eigen ontwikkeling. Klantgedrevenheid staat binnen DELA centraal en om dat te bereiken werken we aan een klimaat waarin leren en presteren vanzelfsprekend is. Na een cultuuronderzoek hebben we daarom in onze organisaties in Nederland en België een leer- en presteerprogramma ingericht. Samen willen we groeien, resultaatgericht werken en de kracht van onze mensen en teams versterken. Wij stimuleren medewerkers om elke dag het beste uit zichzelf te halen. Hiervoor bieden we een gericht aanbod aan trainingen en workshops. Met de komst van het nieuwe programma is besloten om de variabele beloning in zijn eerdere vorm af te schaffen. In België is een beperkte collectieve variabele beloning nog wel beschikbaar.

In Duitsland bleven de arbeidsvoorwaarden nagenoeg gelijk aan die van 2021.

Medewerkerstevredenheid

Jaarlijks meet DELA de tevredenheid onder alle medewerkers in Nederland en België. In 2022 is dit onderzoek uitgevoerd met behulp van Effectory. In totaal vulden ruim 2.000 medewerkers de enquête in, waarmee de respons in Nederland 75 procent en in België 79 procent bedroeg. Het onderzoek richt zich op een verscheidenheid aan thema’s waaronder bevlogenheid, werkgeverschap, teamleiderschap en sociale veiligheid. De solide basis van goed werkgeverschap blijft ook in 2022 aanwezig. Dit zien we terug in de eNPS-scores. In Nederland bedraagt die +43,7 (2021: +50,5) en in België +53,3 (2021: +54,4). Beide landenorganisaties scoren hiermee hoog.

Medewerkers blijven trots op de collega’s, de klantgerichtheid, de ontwikkeling als organisatie en de ruimte voor ontwikkeling als medewerker. De belangrijkste verbeterpunten in beide landenorganisaties zijn werkdruk, communicatie, samenwerking en beoordeling in combinatie met beloning. Uit het onderzoek blijkt verder dat de balans tussen werk en privé een aandachtspunt is. De resultaten worden binnen de teams besproken en een verscheidenheid aan initiatieven is gestart om de resultaten te optimaliseren. In Duitsland vond het onderzoek (nog) niet plaats.

Resultaten medewerkerstevredenheidonderzoek
  2022 2021
     
Effectory eNPS    
Nederland 44 51
België 53 54
Totaal* 45 52

DELA is in 2022 in België en Nederland uitgeroepen tot World-class Workplace-winnaar. Als winnaar blinkt DELA uit in het thema “Bevlogenheid”. We scoren hoog op de onderwerpen: “zinvol werk”, “het passen van medewerkers bij de organisatie” en “het bijdragen van teams aan het succes van de organisatie”.

N.B. 1 non-binaire medewerker in Nederland is wel opgenomen in de totalen maar niet onder man of vrouw.

Verzuim

DELA stelt zich ten doel dat iedere medewerker fysiek en mentaal gezond is en in staat is om werk uit te voeren, nu en in de toekomst. Het ziekteverzuim is DELA-breed hoog en ligt op een ongewenst niveau. Het toenemend ziekteverzuim is een maatschappelijke ontwikkeling en is in Nederland nog nooit zo hoog geweest (bron: ArboNed). Dit wordt veroorzaakt door toenemende werkdruk, maar ook door de druk die mensen voelen als gevolg van stijgende kosten en polarisatie. Binnen de uitvaartsector worden medewerkers dagelijks geconfronteerd met menselijk verdriet. Dat kan emotioneel belastend werken. Daarbij komen ook de fysieke belasting, onregelmatige werkuren en de gevraagde flexibiliteit. Dit zorgt fysiek en mentaal voor uitdagingen.

Het ziekteverzuim over 2022 bedraagt in Nederland 6,8 procent, in België 7,5 procent en in Duitsland 5,7 procent . In Nederland en België is hiermee sprake van een toename ten opzichte van 2021. Er zijn diverse initiatieven gestart om het verzuim zo spoedig mogelijk verder terug te brengen. Ook blijven we sterk inzetten op re-integratie van langdurig zieke medewerkers.

Om het ziekteverzuim te adresseren hebben we onder andere de beschikking over een aanwezigheids- en re-integratiebeleid. Het is een hulpmiddel om zoveel mogelijk te voorkomen dat medewerkers uitvallen. 

In het voorjaar organiseerde DELA België de sessies 'aan het stuur van je eigen energie'. We zijn binnen het uitvaartbedrijf aan de slag gegaan met het thema psychologische veiligheid. Het onderzoek naar medewerkerstevredenheid vormde hiervoor de basis. In het najaar hebben we voor leidinggevenden de praktische sessies 'Voortdurend op een constructieve wijze in gesprek gaan met je medewerkers' georganiseerd. Het uitgangspunt hierbij is dat de medewerker zelf de regie voert.

De krapte op de arbeidsmarkt speelt een rol in het ziekteverzuim. We merken dat het moeilijker wordt om mensen aan te trekken. De termijn die functies vacant zijn, loopt op. We zien dat niet alleen bij DELA, maar in de gehele markt. Daardoor is het niet eenvoudig om bijvoorbeeld flexwerkers in te zetten. Die onderbezetting leidt zo weer tot druk op de medewerkers. De inwerkperiode kost hen ook tijd, terwijl de nieuwe medewerkers nog niet volledig inzetbaar zijn. Die druk verhoogt eveneens het ziekteverzuim.

Verloop

Het totale verloop is afgelopen jaar voor zowel DELA Nederland als DELA België uitgekomen op circa 15 procent. Ook de ontwikkeling van het ongewenste verloop baart zorgen. Het ongewenste verloop is het verloop binnen twee jaar dienstverband afgezet tegen het totale verloop. Dit lag voor beide landenorganisaties boven de 30 procent. Het zwaartepunt lag bij het onderdeel Uitvaartdiensten. Er wordt momenteel besproken hoe dit het beste te adresseren.

Daarnaast is een aantal algemene maatregelen genomen. Zowel in Nederland als België is het team recruiters versterkt. We vinden het belangrijk om goede mensen te werven en te selecteren, maar ook om mensen die al bij ons werken te binden en te boeien. Er zijn daarom verschillende initiatieven gestart die ook in 2023 worden voortgezet. Om collega’s extra te motiveren bij te dragen aan werving, ontvangen zij een aanbrengpremie bij het vinden van nieuwe collega’s. Daarnaast is een oproep gedaan om waar mogelijk contracturen op te hogen of door te werken na het pensioen. Aanvullend vergroten we het arbeidspotentieel door te verkennen in hoeverre mensen met afstand tot de arbeidsmarkt kunnen deelnemen. Ook zijn we gestart met het opzetten van een stagebureau: voor studenten, maar ook voor statushouders en medewerkers van andere bedrijven die niet in hun eigen werk of bedrijf kunnen re-integreren. Verder worden arbeidsmarktcampagnes geïntensiveerd. Tot slot is via het leer- en presteerprogramma aandacht voor persoonlijke groei en ontwikkeling. Door samen te groeien en resultaatgericht te werken, kunnen we de kracht van onze mensen en teams versterken.

Bedrijfsongevallen

DELA monitort bedrijfsongevallen nauwgezet. In 2022 zijn in Nederland 36 arbeidsongevallen gemeld (2021: 22). Deze ongevallen kunnen verdeeld worden in drie categorieën. Het betrof 18 bedrijfsongelukken, 11 prikincidenten en 7 overige ongevallen. In België spreken we van een arbeidsongeval wanneer er minstens één dag arbeidsongeschiktheid volgt. Een incident wil zeggen dat iets is voorgevallen, maar geen arbeidsongeschiktheid volgde. In 2022 vonden hier 10 arbeidsongevallen plaats (2021: 11) en 13 incidenten (2021: 6). Naar oorzaak zijn er in totaal 10 gerelateerd aan vallen, 5 aan verkeer en 2 aan heffen of tillen. Daarnaast was er sprake van 2 prikincidenten. Door middel van registratie en evaluatie willen we bedrijfsongevallen tot een minimum beperken.

Rol van de ondernemingsraad

DELA Nederland en DELA België hebben ieder een eigen ondernemingsraad (OR) om actief mee te denken over bedrijfseconomische en sociale onderwerpen en te adviseren over de gewenste bedrijfsvoering. De OR van DELA Nederland adviseerde over de integratie van de afdeling Inkoop & Contractmanagement van Yarden in de afdeling Inkoop van DELA in Eindhoven en over de planning van de teams in Hengelo en Oldenzaal. Daarnaast is de OR, gelet op de krapte op de arbeidsmarkt, tijdelijk akkoord gegaan met het direct plaatsen van uitzendkrachten op vacatures en met het gelijktijdig in- en extern werven van medewerkers. Verder heeft de OR afspraken aangepast omtrent het stellen van vacatures en zijn afspraken gemaakt over het informeren van de OR bij bepaalde externe inhuur. Over aanpassingen aan de Gedragswijzer, de pensioenregeling en de leaseregeling werd ook geadviseerd. Verder zijn het ziekteverzuim, de bedrijfsongevallen en de medewerkerstevredenheid continu onderwerp van gesprek.

De OR van DELA België besprak diverse onderwerpen op personeelsgebied. Niet alleen stonden de resultaten van de medewerkerstevredenheidonderzoeken op de agenda, maar ook de toenemende werkdruk en de introductie van het performancemanagementsysteem. Bovendien is besproken wat de impact is van de Arbeidsdeal (nieuwe wetgeving) op het HR-beleid. Er is hiervoor gekeken naar werving en de ontwikkeling en inzet van HR-ontwikkeltools. Meer specifiek is aandacht besteed aan de invulling van vacatures, de resourceplanning, het verzuim en de verzuimpreventie. Uiteraard was er ook tijd voor het bedrijfsplan en het MVO-beleid. 

Digitalisering

Digitale ontwikkelingen bij DELA vinden plaats om het IT-landschap actueel en veilig te houden en om, ten dienste van onze leden, verzekerden en nabestaanden, nog meer kwaliteit en maatwerk te kunnen leveren. Het is hierbij belangrijk dat wij persoonlijk en empathisch blijven communiceren met onze leden, op manieren die bij hen passen. Nieuwe digitale kanalen worden naast vertrouwde vormen van communicatie ingezet. Binnen DELA raakt digitalisering de hele organisatie.

Binnen DELA raakt digitalisering de hele organisatie

Voor de forse digitaliseringsopgave investeert DELA niet alleen in systemen en processen, maar vooral ook in mensen. Vervanging van systemen doen we stap voor stap, omdat de onderlinge afhankelijkheid van projecten groot is. Voor de continuïteit zorgen we ervoor dat allereerst de applicaties voor de verzekeringsketen vernieuwd worden.

We bouwen nieuwe systemen om nog meer in te kunnen spelen op de behoefte van onze leden, verzekerden en nabestaanden. In 2022 hadden we daarvoor in Nederland drie prioriteiten: 1) de integratie van Yarden, 2) de migratie van het depositoproduct en 3) de migratie van het DELA Coöperatie spaarPlan naar een nieuw platform.

Voor wat betreft het IT-project rondom de integratie van Yarden zijn er grote stappen gemaakt. De lijnorganisatie pakt veel van de dagelijkse werkzaamheden op. Voor de voormalige Yarden-locaties en -medewerkers betekent deze afronding dat zij op DELA-systemen werken. De samenwerking met en de hoge betrokkenheid van de Yarden-medewerkers hebben geleid tot een succesvol eindresultaat. Het verdelen van werk over de bestaande IT-teams volgens het portfoliomanagementproces heeft hierbij goed gewerkt. De migratie van het depositoproduct is afgerond. De migratie van het DELA Coöperatie spaarPlan naar het nieuwe platform was eind 2022 voorzien, maar wordt in 2023 afgerond. Deze projecten hebben veel beslag gelegd op de (IT-)organisatie.

In België ging het IT-project Coöperatie in 2022 live. Doel hierbij was onder andere het lidmaatschap van Belgische klanten te kunnen registreren. Ook zijn de voorbereidingen voor een nieuw CRM-systeem gestart, dat naar verwachting in 2023 zal worden geïntroduceerd. Verder is aandacht uitgegaan naar de verdere verbetering van compliance met betrekking tot datakwaliteit en procesbeheer, waaronder het strikter hanteren van bewaartermijnen. In 2022 is op groepsniveau besloten het gehele IT-beheer van DELA België door DELA Groep vanuit Eindhoven te laten plaatsvinden. Dit zal naar verwachting in 2023 zijn beslag krijgen.

In Duitsland lag het accent op de IT-technische ondersteuning van het tijdig kunnen integreren en administreren van de voormalige Monuta-portefeuille die door DELA Duitsland is overgenomen.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

DELA is opgericht vanuit de kracht van het collectief en de gedachte dat we zorgen voor elkaar. Wij maken maatschappelijk verantwoorde keuzes, zodat we de wereld zo schoon en eerlijk mogelijk doorgeven aan volgende generaties. Onze ambitie is dat we in 2030 een netto positieve impact leveren op mens en milieu met onze producten, diensten en bedrijfsvoering.

Om deze ambitie te realiseren, hebben we onszelf een vijftal doelstellingen gesteld:

  • Vermindering van onze eigen CO2 uitstoot.
  • Verduurzamen van onze beleggingen.
  • Meer gebruik van duurzame materialen.
  • Bevorderen inclusiviteit.
  • Met duurzame uitvaarten de autoriteit zijn.

'In 2030 leveren we een positieve impact op mens en milieu'

Hieronder worden de belangrijkste resultaten per doelstelling toegelicht. 

Vermindering van onze eigen CO2-uitstoot

We verlagen de CO2-uitstoot van onze bedrijfsvoering en dienstverlening. Dit doen we omdat CO2 een broeikasgas is dat sterk bijdraagt aan de opwarming van de aarde ook wel klimaatverandering genoemd. In het Europees parlement is klimaatneutraal in 2050 en 55 procent vermindering broeikasuitstoot in 2030 als langetermijndoelstelling van het Klimaatakkoord van Parijs vastgesteld. DELA is ambitieuzer en wil haar CO2-voetafdruk sneller terugbrengen, namelijk met 100 procent in 2030. 

Jaarlijks bepalen we onze CO2-voetafdruk volgens het internationale Greenhouse Gas protocol (GHG protocol). In 2015 bepaalden we voor het eerst de CO2-voetafdruk voor DELA Nederland. Sinds 2021 bepalen we de voetafdruk voor de hele DELA-groep voor zowel onze eigen bedrijfsvoering als voor de producten en diensten die wij aanbieden. Naast de directe emissies in scope 1 en 2, spannen we ons in om ook de scope 3 emissies (indirecte uitstoot van CO2, veroorzaakt door bedrijfsactiviteiten van een andere organisatie) zo goed mogelijk inzichtelijk te maken. Dat vormt namelijk een grote impact. Met toenemende transparantie van en samenwerking met leveranciersketens verwachten we de komende jaren een verfijning te kunnen doorvoeren in het bepalen van de scope 3 emissies.

Onze scope 1 en 2 CO2-emissie wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door transport en energiegebruik van onze gebouwen en installaties. De belangrijkste maatregelen die bijdragen aan het verlagen van de scope 1 en 2 CO2-uitstoot:

  • Inkoop van groene stroom uit Nederlandse zonne- en windenergie en door bossen gecompenseerd aardgas. Het aandeel groene stroom was in 2022 52 procent, in komende jaren zal dit bij contractvernieuwingen stijgen.
  • Energiebesparing in gebouwen en processen.
  • Vervanging van gas crematieovens naar elektrische ovens; in Nederland zijn 5 van onze 46 crematieovens elektrisch.
  • Eigen opwekking van groene stroom; op 6 locaties zijn zonnepanelen geïnstalleerd.

Onze scope 3 CO2-emissie wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de producten en diensten die we gebruiken voor onze bedrijfsvoering of voor de uitvaarten die we organiseren. De belangrijkste maatregelen die bijdragen aan het verlagen van de scope 3 CO2-uitstoot zijn:

  • FSC spar massief uitvaartkist binnen het verzekerd pakket.
  • Aanpassing in het horeca-assortiment naar meer vegetarisch en lokale, seizoensgebonden producten.
  • Elektrisch rouwvervoer in plaats van dieselwagens; in Nederland bieden we in 7 van de 15 regio’s elektrisch rouwvervoer als basis aan.
  • Elektrificering van de leasewagenvloot. Van het Nederlandse leasewagenpark is ultimo 2022 38 procent elektrisch, voor België was dit 9 procent.
CO2-uitstoot

Netto, excl. beleggingen

x 1 ton 2022 verschil 2021
       
Scope 1 4.520  -1.245  5.765 
Scope 2 2.172  -380  2.552 
Scope 3 23.574  -3.431  27.005 
Totaal 30.266  -5.056  35.322 
       
Nederland 22.070  -3.699  25.769 
België 8.130  -1.320  9.450 
Duitsland 66  -37  103 
Totaal* 30.266  -5.056  35.322 

De CO2-voetafdruk is in 2022 gedaald met 14 procent ten opzichte van 2021. De daling van scope 1 en 2 emissies komt vooral door een daling in het gebruik van aardgas en elektriciteit in onze gebouwen. De scope 3 emissies zijn zowel upstream als downstream gedaald. De daling werd voor een belangrijk deel veroorzaakt door een verlaging van vervoer, zoals staatsievervoer en bezoekersvervoer.

Aanvullend is in 2022 voor DELA België en DELA Nederland een routekaart gemaakt voor CO2-reductie voor de periode tot 2030. In deze routekaart staat het concrete plan weergegeven hoe de komende jaren verdere verlaging van de CO2-uitstoot gerealiseerd wordt. De routekaart richt zich op de grootste posten van de CO2-voetafdruk waar DELA zelf invloed op heeft, zoals energie-inkoop, energieopwekking, energiebesparing in gebouwen en processen, transport, producten en diensten rondom de uitvaart.

Verduurzamen van beleggingen

DELA heeft een maatschappelijke verantwoordelijkheid, ook als het gaat om beleggen. We houden rekening met wet- en regelgeving, de maatschappelijke ontwikkelingen en de wensen van onze leden. Bovendien integreren wij klimaatscenario’s in de periodieke ALM-studies om inzicht te verkrijgen in de impact van klimaatscenario’s op de langetermijnontwikkeling van de balans van DELA. 

Het is ons doel om in 2030 de netto CO2-uitstoot van onze beleggingen 50 procent lager te laten zijn dan in 2019. Wij beoordelen nieuwe initiatieven en beleggingsmogelijkheden op basis van onze ambitie. Daarbij gaan wij na of deze bijdragen aan onze doelstelling. Het bepalen en vergelijken van de CO2-uitstoot is een uitdaging.  Data is afkomstig van verschillende aanbieders en externe vermogensbeheerders. Bovendien rapporteren nog niet alle bedrijven waarin wij beleggen hun CO2-uitstoot. Er is wel een groeiend aantal bedrijven dat niet-financiële gegevens als emissiedata publiceert. DELA monitort momenteel de aangeleverde data, waarbij het streven is om voor de vergelijkbaarheid zoveel mogelijk één bron te gebruiken. De Europese Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) zal naar verwachting de beschikbaarheid van data en de kwaliteit ervan verder verbeteren.  Wij onderzoeken momenteel diverse marktinitiatieven om te kijken of wij ons hierbij kunnen aansluiten. Bovendien zijn wij in gesprek met onze externe vermogensbeheerders om te komen tot een eenduidige rapportage over niet-financiële gegevens als de CO2-uitstoot.

Wet- en regelgeving vormt de basis voor duurzaam beleggen. Sinds 2015 onderschrijft coöperatie DELA de Principles for Responsible Investment (PRI). DELA Groep kan meer impact maken door samen te werken met andere grote beleggers. Daarom zijn wij aangesloten bij het convenant Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (IMVO). Het IMVO is een samenwerking van overheid, vakbonden, maatschappelijke organisaties en vele andere verzekeraars waarbij de deelnemers zich verbinden aan internationale standaarden op het gebied van mensenrechten en verantwoord ondernemingsbestuur. In de uitvoering van ons beleggingsbeleid houden we bovendien rekening met de standaarden vanuit de Verenigde Naties zoals Global Compact Principles en Guiding Principles, maar ook de OESO-richtlijnen voor Multinationale Ondernemingen en de Duurzame ontwikkelingsdoelen, ook wel Sustainable Development Goals (SDG’s) genaamd. Door onderschrijving van standaarden zoals de Global Compact Principles en OESO-richtlijnen verwacht DELA van de bedrijven waarin wordt belegd dat zij hun activiteiten en strategieën in lijn te brengen met tien universeel aangenomen principes op het gebied van mensenrechten, arbeid, milieu, en anti-corruptie.

Om te sturen op energie-efficiëntie voor de vastgoed- en infrastructuurfondsen gebruikt DELA de Global Real Estate Sustainability Benchmark (GRESB). Dit is een onafhankelijke benchmark die vastgoedfondsen en -portefeuilles wereldwijd beoordeelt en vergelijkt op hun duurzaamheidsprestaties. In onze verantwoording gebruiken wij de richtlijnen van de Task Force on Climate-related Financial Disclosures (TCFD). Vanaf verslagjaar 2022 rapporteert DELA ook op basis van de EU-taxonomie. De taxonomie is vastgesteld door de Europese Commissie en maakt duidelijk welke activiteiten al dan niet duurzaam mogen worden genoemd en gelabeld. 

Sanctiewetgeving raakt de beleggingsportefeuille. Bedrijven en landen die internationale wetgeving, sancties en richtlijnen op het gebied van duurzaamheid schenden, sluiten we uit. Ook beleggen we niet in bedrijven die betrokken zijn bij de ontwikkeling, productie of onderhoud van alle soorten controversiële wapens. Bedrijven die een substantieel deel van hun omzet halen uit de volgende sectoren, sluiten wij eveneens uit:

  • Teerzanden
  • Kolen
  • Schalie-energie
  • Olie- en gaswinning op de Noordpool
  • Tabak, bont & speciaal leer
  • Roofzuchtige leningen
  • Walvisvlees
  • Aanvalswapens voor particulieren
  • Recreatieve cannabis

DELA houdt daarnaast met de beleggingen rekening met het milieu, maatschappelijke onderwerpen en goed ondernemingsbestuur. Hiervoor zetten we naast de eerder genoemde uitsluiting van bedrijven en sectoren, nog een aantal andere instrumenten in.

ESG-integratie
ESG staat voor environmental (milieu), social (maatschappelijke kwesties) en governance (goed ondernemingsbestuur). De externe vermogensbeheerders die wij inzetten, moeten rekening houden met onze ambitie en doelstelling op het gebied van duurzaam beleggen. Wij beoordelen dan ook hoe deze vermogensbeheerders rekening houden met het milieu, maatschappelijke kwesties en goed ondernemingsbestuur. Dit wordt ook wel ESG-integratie genoemd.

Engagement
Wij voeren een dialoog met bedrijven waarin DELA belegt om invloed uit te oefenen hoe deze met duurzaamheid omgaan, verbeteringen op het gebied van duurzaamheid door laten voeren en duurzaamheidsrisico’s mitigeren.

Uitoefening van stemrecht
DELA heeft een eigen stembeleid. Ons beleid is dat we op zoveel mogelijk aandeelhoudersvergaderingen van de bedrijven in onze beleggingsportefeuille onze stem uitbrengen. Een actief stembeleid maakt onderdeel uit van de dialoog die met de betreffende ondernemingen wordt gevoerd. Ook gaan we samen met andere grote beleggers de dialoog aan met bedrijven waar wij verbeteringen willen zien op het vlak van ESG.

Impactbeleggen
Uiteindelijk wil DELA met haar beleggingen een positieve impact op mens en milieu maken. De positieve impact is door het inzetten van dit instrument belangrijker dan alleen het realiseren van een positief rendement.

2022-activiteit

Eind 2022 hebben wij via het online coöperatiepanel ons huidige duurzame beleggingsbeleid getoetst onder de leden. Ook hebben we aan het online coöperatiepanel gevraagd of onderwerpen ontbraken in ons huidige beleid en hebben we een aantal dilemma’s voorgelegd. De uitkomsten zullen gebruikt worden in een stakeholderdialoog in het eerste kwartaal 2023. 

In onze dialoog met bedrijven (engagement) hebben wij in 2022 241 bedrijven binnen de aandelen- en bedrijfsobligatieportefeuille aangesproken. De belangrijkste onderwerpen van gesprek waren klimaatverandering (25%), milieu standaarden (19%), goed ondernemingsbestuur (17%) en arbeidsomstandigheden (17%). Dit heeft 111 keer tot resultaat geleid. Ons stemrecht hebben we op 4621 aandeelhoudersvergaderingen uitgeoefend. In 19,4% van de gevallen hebben we tegengestemd. Het ging hier met name over onderwerpen als bestuurssamenstelling (45%), bezoldiging (25%) en overige zaken (19%). Onze uitsluitingen zijn uitgebreid als gevolg van sanctiewetgeving tegen Rusland. Eind 2022 sluiten we 493 bedrijven en 17 overheden/landen uit (2021: 494 en 16). 

We beleggen ook in zorgvastgoed. Met het zorgvastgoedfonds streeft DELA een passend financieel rendement en hoog maatschappelijk rendement na. December 2022 is Syntrus Achmea Real Estate & Finance aangesteld om 100 miljoen euro te beleggen in het Achmea Dutch Health Care Property Fund (ADHCPF).

Meer gebruik van duurzame materialen

Om in 2030 positieve impact te kunnen hebben op mens en milieu, moeten we inzichtelijk maken welke impact we realiseren met de producten en diensten die we gebruiken. In 2022 keken we hiervoor bijvoorbeeld naar de totale levenscyclus van producten, dus naar de grondstoffenfase, de productiefase, de gebruiksfase en de afdank- of hergebruikfase. Door deze brede impactanalyse weten we hoe we onze producten en diensten duurzamer kunnen maken. De impactanalyse voeren we deels uit in samenwerking met onze partners en leveranciers, om zo de hele keten goed inzichtelijk te maken. De impactanalyse wordt in toekomstige inkooptrajecten gebruikt, naast het staande beleid op Duurzaam In- en aankopen.

In de MVO-inkoopcode, gepubliceerd op de website, vraagt DELA leveranciers deze code te onderschrijven. Hiermee verplichten leveranciers zich op een constructieve manier met MVO-aandachtgebieden om te gaan. Specifiek wordt verwezen naar arbeidsrechten en mensenrechten zoals deze zijn verwoord in de Universele Verklaring voor de Rechten van de Mens van de Verenigde Naties. Leveranciers dienen dit ook te eisen van eventuele subcontractors en wijst hen op het belang wat DELA aan het onderwerp hecht. Deze MVO-code maakt een onlosmakelijk deel uit van alle overeenkomsten tussen de leverancier en DELA.

De belangrijkste resultaten die we in 2022 behaalden op het vlak van duurzame materialen:

  • In Nederland is nieuwe bedrijfskleding in gebruik genomen, deze bestaat uit 70 procent gerecycled polyester.
  • Het inkoop- en aankoopbeleid is aangescherpt met specifieke MVO-criteria.
  • Loop Living Cocoon kist, gemaakt van mycelium is opgenomen in het assortiment. Door dit innovatieve product in het assortiment op te nemen dragen we bij aan de ontwikkeling van nieuwe varianten van kisten die een positieve impact op mens en milieu hebben.
  • 100% gecertificeerd milieuvriendelijk en CO2-neutraal papiergebruik.
Nieuwe duurzame bedrijfskleding van DELA

Bevorderen van inclusiviteit

Iedereen, ongeacht achtergrond, moet zich welkom voelen als lid, klant, medewerker en leverancier. We zijn er voor iedereen en daar zetten we ons actief voor in. Voor het bevorderen van inclusiviteit binnen en buiten DELA is een initiatief gestart binnen DELA Nederland. Er wordt hierbij onder andere gekeken naar gendergelijkheid en aanspreekvormen. Naar aanleiding van maatschappelijke ontwikkelingen in de media, verrichtte DELA Nederland een intern onderzoek naar diversiteit, inclusie en het respecteren van grenzen. In 2023 zal het onderwerp verder uitgewerkt worden en wordt er een plan van aanpak opgesteld.

Met duurzame uitvaarten de autoriteit zijn

Elke uitvaart die we verzorgen is uniek, persoonlijk en van hoge kwaliteit. En tegelijkertijd dragen we er zorg voor dat we met duurzame producten werken en partnerships sluiten met de juiste leveranciers. We zijn aanjager en innovator in de branche op het domein duurzame uitvaart en kunnen als grote speler een serieuze impact leveren.

De belangrijkste resultaten in 2022 op dit gebied zijn:

  • Het stimuleren van de ontwikkeling en inzet van elektrische rouwauto’s.
  • Ondersteunen van innovatie Loop Living Cocoon, door deze op te nemen in ons assortiment.
  • Bijdragen aan kennisuitwisseling op het gebied van duurzame uitvaart, onder andere door het geven van een presentatie op een BGNU event over duurzame uitvaart en goede informatievoorziening op de website, ledenmagazine en social media.
Verbouwing en verduurzaming crematorium Den en Rust

In 2021 werd in crematorium Den en Rust in Bilthoven gestart met een grondige verbouwing. Met de renovatie zijn grote stappen gezet op het gebied van duurzaamheid. Zo zijn twee elektrische crematieovens, een nieuwe klimaatinstallatie en zonnepanelen geplaatst. De tuin werd groener, zodat het pand meer opgaat in het landschap. Ook is de ontvangstruimte vergroot. In maart 2022 vond de heropening plaats.

DELA fonds en sponsoring

Zowel in Nederland als België heeft DELA een eigen DELA fonds. DELA is ontstaan uit solidariteit en draagt maatschappelijke betrokkenheid hoog in het vaandel. 

We vinden het belangrijk om onze bijdrage te leveren aan de samenleving en er te zijn voor elkaar. Daarom werden beide DELA Fondsen opgericht. Iedereen kan hierbij projecten indienen die aansluiten bij de thema’s van de fondsen. In Nederland is dat het verbinden van generaties. In België is het thema het draaglijker maken van moeilijke momenten van afscheid nemen.

Het Nederlandse fonds kreeg in 2022 ruim 300 aanvragen van verenigingen en stichtingen en honoreerde 167 projecten. 115 projecten werden gesteund met een bedrag tot € 1.500 en 52 projecten met een bedrag van € 1.500 tot € 10.000. 18 donaties zijn gedaan aan verenigingen en stichtingen die zich inzetten voor hulp aan oorlogsslachtoffers uit Oekraïne. 16 van deze aanvragen betreffen initiatieven van collega’s. Deze aanvragen varieerden van het kopen van schoolmateriaal en kleding tot vergoeding van benzinekosten om goederen naar de grens te brengen. DELA heeft ook laptops gedoneerd aan een school in Eindhoven die les geeft aan leerlingen die uit Oekraïne zijn gevlucht. Tot de overige projecten behoren de volgende initiatieven: studenten die ouderen ontvangen, lunches en dansen met ouderen, maar ook museumbezoeken en bakwedstrijden voor jong en oud. 

DELA fonds zet zich in voor opvang Oekraïners

In België werd tot en met 2022 het project Boven de Wolken gesteund. Boven de Wolken biedt iedere ouder van een sterrenkindje, een voor de geboorte overleden kind, de mogelijkheid om kosteloos een fotoreportage van het sterrenkindje te laten maken. Het project is gestart in Vlaanderen, maar dankzij de hulp van DELA kunnen sterrenouders in heel België hiervan gebruik maken.

In totaal hebben beide DELA fondsen met ruim € 330.000 diverse maatschappelijke projecten ondersteund. 

Ook is DELA hoofdsponsor van de Roparun. Met deze estafetteloop leveren mensen in teamverband een sportieve prestatie om geld op te halen voor mensen met kanker. DELA nam met één team van medewerkers deel. Met de 31e editie is een bedrag van ruim € 3,4 miljoen opgehaald.

Tot slot werkt DELA samen met Voetbalclub PSV op maatschappelijk gebied. Als twee Eindhovense organisaties willen we op dit vlak nog meer voor de regio betekenen. Het hoofddoel van de samenwerking is om de komende jaren nog meer bij te dragen aan de verbondenheid en saamhorigheid binnen de regio en daarbuiten.

In België wordt voetbalclub KAA Gent gesponsord met een herinneringsmuur, waar supporters hun overleden dierbaren kunnen herdenken.

Onze financiën

Onze financiën

DELA is gericht op zekerheid, zorg en continuïteit; niet op winstmaximalisatie. Onze leden en verzekerden moeten de toekomst zo zorgeloos mogelijk tegemoet kunnen zien met een waardevaste uitkering tegen een premie die wij zo laag mogelijk houden. Wij streven hierbij naar een optimaal evenwicht tussen beleggen, de winstdeling en solvabiliteit. Onze financiële positie is heel sterk, zodat we leden altijd een passende uitvaart kunnen geven.

De keuze tussen meer of minder premieverhoging is een consequentie van de uitvoering van een beleidsinstrument vastgesteld door de algemene vergadering. Het ledenbelang staat ook bij het vaststellen van de premie centraal. Bij coöperatie DELA vormt het ledencollectief de aandeelhouder. We delen in de lusten én in de lasten. Dat is de kracht van onze coöperatie. 

Premie-inkomen

Na aftrek van de herverzekeringspremie ontving DELA € 669,0 miljoen aan premie-inkomen (2021: € 592,5 miljoen). De groei ten opzichte van een jaar eerder kwam hiermee uit op 13 procent (2021: 15 procent). Een belangrijke oorzaak voor de groei in Nederland is de overname van Yarden. In 2021 was de premie van Yarden vanaf augustus geconsolideerd, in 2022 geldt dat voor het gehele jaar. In België bedroeg het premie-inkomen € 146,1 miljoen (2021: € 136,3 miljoen), een stijging van 7 procent. In Duitsland steeg het premie-inkomen met ruim 60 procent tot € 35,3 miljoen (2021: € 21,7 miljoen). Vanaf november steeg het premie-inkomen hier als gevolg van de overname van de Duitse Monuta-portefeuille.

Premie-inkomen na aftrek van herverzekeringspremie:

Bedragen x € 1.000 2022 verschil 2021
       
Nederland 487.609  +53.091  434.518 
België 146.089  +9.831  136.258 
Duitsland 35.313  +13.617  21.696 
Totaal 669.011  +76.539  592.472 

Operationeel resultaat

Het operationeel resultaat is het resultaat dat wordt behaald uit de kernactiviteiten van DELA, met uitzondering van bijzondere baten en lasten, winstdeling en belastingen. Het operationeel resultaat over 2022 bedraagt € 47,6 miljoen. In 2021 bedroeg het operationeel resultaat € 54,5 miljoen.

Bedragen x € 1.000 2022 verschil 2021
       
Verzekeraar      
Premieopbrengsten 669.011  13% 592.472 
Oprenting technische voorziening 178.841  12% 160.094 
Verzekeringstechnische lasten -616.002  12% -551.425 
Technische marge 231.850  15% 201.141 
       
Apparaatskosten 141.906  19% 119.144 
Acquisitiekosten 17.746  16% 15.294 
Operationeel resultaat Verzekeraar 72.198  8% 66.703 
       
Uitvaartbedrijf      
Omzet uitvaartbedrijf 369.949  16% 317.723 
Inkoopkosten -153.612  12% -137.242 
Bruto marge uitvaartbedrijf 216.337  20% 180.481 
       
Apparaatskosten 217.003  22% 177.444 
Financiële baten (-) en lasten -716  -14% -834 
Operationeel resultaat uitvaartbedrijf 50  -99% 3.871 
       
Operationeel resultaat Holding en Staf -6.242  -
       
Operationeel resultaat Coöperatie -16.790  20% -14.018 
       
Effect groepsgrondslagen -1.616  -23% -2.104 
       
Operationeel resultaat DELA Groep 47.600  -13% 54.452 

Het resultaat van de verzekeraar bedroeg € 72,2 miljoen en steeg hiermee met € 5,5 miljoen ofwel 8 procent ten opzichte van 2021. De oorzaak zit in een toename van de baten en lasten als gevolg van de overname van Yarden. Daarentegen zijn de kosten hoger door de hoge IT-investeringen voor het vervangen van verouderde systemen.

Het resultaat van het uitvaartbedrijf is met € 3,8 miljoen gedaald naar € 0,1 miljoen door extra kosten vanwege de integratie van Yarden, meer uitbestedingen als gevolg van oversterfte en het hoge ziekteverzuim, minder uitvaarten dan verwacht in België en extra uitkeringen aan medewerkers ter ondersteuning van de koopkracht.

De aan holding en staf en aan de coöperatie toegewezen kosten stegen naar € 23,0 miljoen onder andere door extra uitgaven voor de nieuwe strategie en innovatieprojecten.

Beleggingsresultaat

Over 2022 is het netto beleggingsrendement 9,5 procent negatief (2021: 9,2 procent positief). Het rendement op aandelen bedraagt circa 15 procent negatief en op vastrentende waarden 16 procent negatief. Op de beleggingen in vastgoed en infrastructuur is een positief rendement behaald. Deze rendementen waren mede door een waardestijging van de dollar ten opzichte van de euro positief. Het netto beleggingsresultaat kwamen in 2022 uit op een verlies van ruim € 840 miljoen (2021: winst van bijna € 650 miljoen).

De volatiliteit van de waarde van onze beleggingen is een direct gevolg van onze strategische beleggingskeuzes. Die zijn erop gericht om op de lange termijn het rendement te behalen waarop de premie is gebaseerd en daar bovenop de uitvaartkosteninflatie te verslaan. Door de aard van de verzekeringen -in de meeste gevallen: uitkeren bij overlijden- zijn de verplichtingen langlopend. Een dergelijke lange horizon vraagt om een meer offensieve beleggingsstrategie. Door een gecalculeerd risico te accepteren in onze beleggingsstrategie kunnen we over de jaren heen een beter resultaat te behalen. Een consequentie van dit beleid zijn de soms forse schommelingen in de waarde van onze beleggingsportefeuille. Daarom kan het beleggingsresultaat niet over de jaren heen worden vergeleken zonder rekening te houden met bijvoorbeeld fluctuaties op financiële markten.

Ontwikkeling technische voorzieningen

De stijgende rente is bepalend voor de waardedaling van onze beleggingen. In de resultatenrekening zien we negatieve opbrengsten uit beleggingen met een omvang van € 0,8 miljard. Tegelijkertijd zijn de technische voorzieningen toegenomen met € 300 miljoen tot € 7,5 miljard. De technische voorzieningen op onze balans zijn gebaseerd op een vaste rekenrente. De impact van de stijging van de rente in 2022 op de technische voorzieningen is daarom niet op deze balanspositie zichtbaar. Deze blijkt ook uit de overwaarde van de toereikendheidstoets op de technische voorzieningen. Die is met € 1,7 miljard gestegen van € 0,6 miljard naar € 2,3 miljard. Dit compenseert de daling van de beleggingswaarde in ruime mate. Onze solvabiliteit blijft daardoor robuust. Ook in het geval van sterke renteschommelingen wordt de continuïteit gewaarborgd.

Dekkingsgraad

De dekkingsgraad drukt de marktwaarde van de beleggingen uit in procenten van de marktwaarde van de gegarandeerde verplichtingen en hangt hiermee af van factoren als rente, sterfte- en kostenontwikkelingen. De dekkingsgraad bedroeg aan het begin van het verslagjaar 135 procent en eindigde in 2022 op 234 procent. Het is alweer een tijd geleden dat de dekkingsgraad zo hoog was, wat betekent dat er veel meer winstdeling gegeven kan worden.

In 2022 is de 20-jaars rente gestegen van 0,55 procent begin januari naar 2,87 procent eind december. De gestegen rente zorgde voor maar liefst 129 %-punt stijging van de dekkingsgraad. De negatieve beleggingsopbrengsten resulteerden in 20 %-punt daling. De toegenomen inflatie leidt tot hogere toekomstige kosten en zorgde voor 17%-punt daling. Diverse portefeuilleontwikkelingen zorgden voor een stijging met 7 %-punt. De gemiddelde dekkingsgraad over 2022 kwam uit op 195 procent (2021: 129 procent).

Het verloop van de dekkingsgraad in %-punt:

  Primo Drukkend effect Verruimend effect Ultimo
         
Primo 135%      
Gestegen inflatie   -17%    
Beleggingsopbrengsten   -20%    
    -37%    
Gestegen rentecurve     129%  
Portefeuille-ontwikkelingen (incl. overname Duitse Monuta-portefeuille)     7%  
      136%  
Ultimo       234%
Waardevaste uitvaart

De gemiddelde dekkingsgraad over een jaar is (mede)bepalend voor de winstdelingregeling voor het opvolgende jaar voor alle winstdelende producten in Nederland, België en Duitsland.

DELA wil haar leden een waardevaste uitvaart bieden. De kosten van een uitvaart stijgen over tijd als gevolg van inflatie. De premie stijgt dan mee, niet alleen door de inflatie, maar ook door de zogenaamde backservice. Dat zit zo: als een uitvaart in prijs stijgt gedurende de looptijd van de uitvaartverzekering, is de inleg over achterliggende jaren gebaseerd op een te lage verzekerde waarde. Dit verschil moet in de toekomst worden bijgelegd. Deze correctie noemen we backservice. Zo leidt een prijsstijging van een uitvaart in beginsel tot een hogere percentuele stijging van de premie. Met winstdeling wil DELA deze hogere procentuele stijging beperken.

De omvang van de winstdeling hangt samen met de inflatie: hoe hoger de inflatie, hoe hoger de backservice en hoe meer winstdeling we in principe willen geven. Er gelden wel bepaalde beperkingen aan de mate waarin winstdeling in een jaar kan worden ingezet. Eén van de beperkingen wordt bepaald door de hoogte van de gemiddelde dekkingsgraad gedurende de afgelopen twaalf maanden. Wanneer de gemiddelde dekkingsgraad 210 procent of hoger is, dan volgt een volledige winstdeling. Bij een gemiddelde dekkingsgraad tussen 120 procent en 210 procent is er een gedeeltelijke winstdeling. Onder de 120 procent is er geen winstdeling. Als de 20-jaarsrente onder de 1 procent duikt én de dekkingsgraad lager is dan 120 procent dan wordt er een premiemaatregel (additionele premieverhoging) toegepast.

Winstdeling

In 2022 kwam de winstdeling uit op € 43,7 miljoen (2021: € 5,9 miljoen). De winstdeling valt veel hoger uit, ondanks de negatieve resultaten als gevolg van de waardedaling van de beleggingen. In 2021 was de winstdeling relatief laag omdat de gemiddelde dekkingsgraad over 2020 met 122 procent nog net boven het minimum gewenste niveau uitkwam. Hierdoor bleek het nemen van een premiemaatregel weliswaar niet noodzakelijk, maar kon slechts in beperkte mate winstdeling worden gegeven. Door de stijging van de gemiddelde dekkingsgraad tot 129 procent over 2021 kon DELA in 2022 in beginsel 10 procent winstdeling geven. De winstdeling werd verder discretionair tot 50 procent verhoogd, vanwege het bereiken van twee bijzondere mijlpalen: 1) de overname en integratie van Yarden en 2) het 85-jarig bestaan van DELA. De algemene vergadering heeft daarmee ingestemd.

Premie-aanpassing

Het DELA UitvaartPlan in Nederland is het product van DELA met het grootste aandeel in aantal verzekerden: in totaal zo'n 56 procent.

De premieverhoging van het Uitvaartplan in Nederland per 1 januari 2023 bedraagt 2,96 procent (per 1 januari 2022: 3,46 procent) en bestaat uit drie factoren:

  • verhoging in verband met de inflatie van de uitvaartkosten. Deze component van de premie-aanpassing wordt jaarlijks vastgesteld door de algemene vergadering . De verwachte inflatie in het volgende jaar is in beginsel bepalend voor het voorstel tot premie-aanpassing per 1 januari in het opvolgend jaar. Die verwachte inflatie bedroeg 1,73 procent. In verband met de aanhoudende onzekerheid over de inflatieontwikkeling ten tijde van besluitvorming (in het voorjaar van 2022) is 0,27 procent toegevoegd waardoor de verhoging 2,00 procent bedroeg. Dit percentage is voorgesteld aan de algemene vergadering als component voor premie-aanpassing per 1 januari 2023. De vergadering heeft dit voorstel aangenomen;
  • verhoging in verband met het niet volledig toekennen van de winstdeling voor de dekking van de backservice. De totale premie voor de backservice die hoort bij 2,00 procent inflatie van de uitvaartkosten bedraagt 1,92 procent. Daarvan is 50 procent als winstdelingspercentage toegekend. De overige 50 procent komt voor rekening van de polishouders. Dat maakt de verhoging in verband met het niet volledig toekennen van de winstdeling 0,96 procent;
  • verhoging in verband met de premiemaatregel als gevolg van een structureel lage rentestand en lage dekkingsgraad. Omdat de twaalfmaands gemiddelde dekkingsgraad in 2021 boven de 120 procent lag, was een premiemaatregel niet aan de orde.

Solvabiliteitsratio

DELA bepaalt de solvabiliteit op basis van Solvency II, vandaar de naam Solvency-II-ratio. Het gaat hier om Europese rekenregels waarbij voor het bepalen van de solvabiliteit rekening wordt gehouden met de risico’s die in de balans van de verzekeraar zijn opgenomen. De Solvency-II regelgeving vereist voldoende solvabiliteit als randvoorwaarde voor de winstdeling.

De solvabiliteitsratio is gedaald van 236* procent tot 226 procent ultimo jaar en blijft daarmee robuust.

Door economische ontwikkelingen in rente, inflatie, volatiliteiten etc. steeg de Solvency-II ratio met 6 %-punt. Portefeuilleontwikkelingen zoals nieuwe productie en de overname van de Duitse Monuta portefeuille kostten solvabiliteit en daardoor daalde de Solvency-II ratio met 27 %-punt. Het resultaat op beleggingen was negatief, maar mede als gevolg van dalingen in de aandelenkoersen en aanpassingen in onze beleggingsmix, nam het kapitaalbeslag af. Dit resulteerde per saldo in een stijging van de ratio met 22 %-punt. Overige ontwikkelingen leidden tot een daling met 11 %-punt.

Het verloop van de solvabiliteitsratio in %-punt:

  Primo Drukkend effect Verruimend effect Ultimo
         
Primo* 236%      
Portefeuille-ontwikkelingen (incl. overname Duitse Monuta-portefeuille)   -27%    
Overige ontwikkelingen   -11%    
    -38%    
Beleggingsopbrengsten en aanpassing beleggingsmix     22%  
Ontwikkeling economie (rente, inflatie, volatiliteit etc.)     6%  
      28%  
Ultimo       226%

Onze toekomst

Onze toekomst

Solidariteit en continuïteit blijven de kern van onze coöperatie. Wat wij willen laten zien is dat solidariteit werkt, binnen het domein van ‘overlijden en doorgeven’ maar ook daar buiten. In 2030 is de verbondenheid in de samenleving via onze coöperatie versterkt.

Waar wij naar streven is dat leden zich daadwerkelijk verbonden voelen. Dit realiseren wij niet alleen doordat zij blij zijn met een veelzijdige en betekenisvolle dienstverlening, maar ook omdat zij zich onderdeel voelen van een sterk, maatschappelijk gericht collectief. Waar solidariteit de drijvende kracht is voor wat de coöperatie voor haar leden kan betekenen, zorgt het aantal leden voor continuïteit en impact. We richten ons op de groei van het aantal verzekerden, maar die zal de komende jaren vooral uit België en Duitsland komen. Zo houden we onze coöperatie vitaal. Solidariteit kan niet zonder continuïteit en andersom.

Klantgedrevenheid blijft centraal staan. De behoeften van onze leden zijn leidend bij de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten.

'Waar wij naar streven is dat leden zich daadwerkelijk verbonden voelen'

In 2023 wordt vanuit Nederland gewerkt aan de introductie van meerdere vormen van lidmaatschap. Tegelijkertijd breiden we in België het lidmaatschap uit naar bestaande Belgische verzekerden en onderzoeken wij in Duitsland hoe het lidmaatschap verder kan worden vormgegeven.

Met de Voor Elkaar Holding verkennen wij nieuwe domeinen, zoals die van mantelzorg, om te ontdekken hoe solidariteit ook daar een verschil kan maken. Wij richten ons hierbij niet alleen op leden / verzekerden, maar ook op de rol van een gemeente, werkgever of hulpverlener. Onze inspanningen zullen we met een Investeringsadviescommissie met externe experts extra kracht geven.

Er worden nieuwe stappen gezet in cultuur- en organisatieontwikkeling. Qua positionering zullen we de kracht en kwaliteit van de coöperatie blijven benadrukken, maar wij gaan onze lokale uitvaartdienstverlening een gezicht geven. We laten onder andere zien hoezeer onze mensen met gevoel voor ieder detail met liefde voor iedereen klaar staan. In België willen we de dienstverlening bovendien landelijk aan kunnen bieden.

Onze dienstverlening vereist een stevig digitaal fundament, om persoonlijke keuzes maximaal te ondersteunen en tegelijkertijd efficiënt en wendbaar te zijn. Dat doen we voor de gehele organisatie met oog voor meer synergie tussen onze landenorganisaties en daarmee oog voor kostenbesparingen. In Nederland wordt hard gewerkt aan een digitale transitie van de verzekeringsactiviteiten naar een nieuw IT-landschap dat in 2025 gereed moet zijn.

Zo’n transitie is een enorme uitdaging en vergt veel van onze organisatie. In 2023 denken we een versnelling aan te kunnen brengen met behulp van onze goed opgeleide en toegewijde teams en een veel intensievere samenwerking met onze implementatiepartners. Daarnaast is de migratie van de overgenomen Monuta-portefeuille een belangrijk project in Duitsland.

DELA Waalstede in Nijmegen in een prachtige landelijke omgeving

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) blijft een prioriteit. Door het MVO-beleid centraal te verankeren in de organisatie geven we invulling aan onze doelstellingen op het gebied van CO2-reductie, duurzaam beleggen, duurzame materialen, biodiversiteit en inclusiviteit. Via een routekaart zorgen we ervoor dat we uiteindelijk een positieve impact op mens en milieu realiseren. Tegelijkertijd bereiden we ons in 2023 voor op toekomstige regelgeving in het kader van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD).

We gaan alles op alles zetten om de werkdrukbeleving na drie drukke jaren met oversterfte te verbeteren. Onze mensen zijn daar aan toe. Het risico van overcapaciteit nemen we daarbij voor lief. In een moeilijke arbeidsmarkt timmeren wij al aardig aan de weg, maar we gaan onze inspanningen verder opschroeven. Tegelijkertijd is werkdrukbeleving niet alleen een kwestie van werkaanbod, maar ook van hoe het werk georganiseerd is. Ook dat heeft onze volle aandacht.

Financieel verwachten wij dat onze solvabiliteit op peil blijft en dat de beleggingsportefeuille volgens onze laatste economische veronderstellingen gemiddeld 5 procent aan rendement op jaarbasis oplevert. Of dit dan ook voor 2023 betekent dat we daarmee de uitvaartkosteninflatie kunnen bijhouden, is nog maar de vraag. Dat zal moeilijk worden, want de inflatieverwachtingen zijn nu nog steeds behoorlijk hoog. Kijken we echter naar de periode tot en met 2025 dan zijn we met de kennis van nu positief gestemd over de ontwikkeling van onze solvabiliteit en winstgevendheid, en over de premieontwikkeling voor onze leden.  

Al met al blijft Coöperatie DELA een organisatie die groeit en bloeit, met de ambitie om steeds meer voor haar leden te kunnen betekenen en de samenleving te laten zien dat solidariteit werkt.

Eindhoven, 21 april 2023

Coöperatie DELA

Het bestuur
drs. E. (Edzo) Doeve, CEO / voorzitter
Ir. J.A.M. (Jack) van der Putten, CCO / vicevoorzitter
J.L.R. (Jon) van Dijk RA, CFRO

Met het oog op Titel 9, Boek 2 BW en RJ400.104 maakt de weergegeven informatie in ‘In het kort’, ‘Corporate Governance’, ‘Risicomanagement’ en ‘Bijlagen’ onderdeel uit van het hoofdstuk ‘Verslag van het bestuur’. Om presentatieredenen wordt deze informatie niet in dit hoofdstuk herhaald.

Versie:
v6.2.21

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report