Spring naar inhoud

Directieverslag

Onze strategie

Onze strategie

DELA Natura is de verzekeraar binnen DELA Groep en richt zich derhalve op de ontwikkeling en uitbouw van de verzekeringsactiviteiten van de coöperatie. De oorsprong van onze coöperatie ligt in het aanwenden van de kracht van solidariteit voor een waardige uitvaart, voor iedereen, ongeacht rang of stand. DELA is opgericht in 1937 om iedereen een waardige en betaalbare uitvaart te kunnen geven. Ook nu bieden wij financiële zekerheid en zorg bij het afscheid van een dierbare. Wij helpen bij het doorgeven van herinneringen, ervaringen en waarden.

Dat doen we door praktische en financiële ondersteuning. De winst die we maken, delen we met onze leden. Soms stijgt de premie daardoor minder snel en als het minder gaat dan betalen we allemaal iets meer premie. Leden bepalen mede ons beleid en helpen de dienstverlening verder te ontwikkelen. Solidariteit staat centraal. Zo plukken we samen de vruchten en dragen we samen de lasten. Niet voor niets betekent DELA: Draagt Elkanders Lasten.

Missie

Solidariteit en continuïteit zijn twee samenhangende, onlosmakelijk verbonden uitgangspunten en doelen. Dat vertalen wij in de volgende missie: “De kracht van solidariteit aanwenden voor het verbinden van de samenleving en het borgen van de continuïteit van de coöperatie. Zo zorgen wij samen voor elkaar.”

Ambitie

Wij zijn een groeiende en bloeiende verzekeraar. We zijn trouw gebleven aan de kern waar het mee begon en is weergegeven in onze missie. Tegelijkertijd zijn we volop in beweging om in de toekomst nieuwe vormen te vinden om aan die grondbeginselen van solidariteit en continuïteit verder inhoud en betekenis te geven.

'Door te groeien binnen het domein van overlijden en doorgeven, dragen wij bij aan de ambitie van DELA Groep'

DELA Groep heeft als doel: “In 2030 heeft onze coöperatie de verbondenheid in de samenleving versterkt”. Dit realiseren wij, als verzekeringsbedrijf, onder andere door te groeien binnen het domein van overlijden en doorgeven. Zo realiseren we nieuwe aanwas en behoud van leden, waarbij de interacties met bestaande leden toenemen en daarmee de relatie met hen zich verder ontwikkelt. We willen op meer vraagstukken rondom overlijden en doorgeven hulp bieden aan verzekerden. In België willen we verder groeien qua aantal verzekerden. We willen onze coöperatieve identiteit verder uitdragen en onze dienstverlening verder verrijken. Voor DELA Duitsland willen we de entree op de Duitse markt succesvol doorzetten.

Onze stakeholders

DELA Natura heeft dagelijks te maken met veel organisaties en andere betrokkenen.

Al deze groepen tezamen worden ook wel stakeholders genoemd. Stakeholders oefenen invloed uit op DELA Natura. Omgekeerd worden deze partijen beïnvloed door de kernactiviteiten van DELA. Uiteraard behoren onze verzekerden en medewerkers tot de stakeholders. Daarnaast zijn er nog meer groepen waar DELA Natura mee te maken heeft. Denk bijvoorbeeld aan toezichthouders, partners, leveranciers, lokale gemeenschappen, overheden en uitvaartverzorgers. DELA Natura is lid van diverse keurmerk-, netwerk- en belangenorganisaties en omarmt de bijbehorende gedragscodes. Bovendien heeft DELA Natura het keurmerk Privacy waarborg.

De belangrijkste stakeholders worden in het schema hieronder weergegeven.

Wij zijn frequent met deze stakeholders in gesprek om te zorgen dat wij onze kernactiviteiten succesvol kunnen realiseren. Deze stakeholderdialogen zijn onderdeel van onze dagelijkse manier van werken, bijvoorbeeld het contact van onze verzekerden met ons klantencontactcentrum. Daarnaast zorgen we dat we ook via meer formele overleggen in gesprek zijn, bijvoorbeeld via het Verbond van Verzekeraars. Door leden van DELA Groep kan worden meegepraat over het algemene beleid en de (toekomstige) dienstverlening. Ook het uitvoeren van onderzoek vormt onderdeel van onze dialoog met stakeholders. Wij vragen regelmatig via het online coöperatiepanel van DELA Groep de visie over actuele onderwerpen en voeren periodiek onderzoek uit over branchethema’s. 

Deze stakeholderdialogen zijn zeer informatief en de resultaten worden gebruikt om de bedrijfsvoering, onze producten en diensten verder te optimaliseren. Zo vertrouwen we dat DELA Natura binnen DELA Groep koers kan houden, relevant kan blijven en dat we onze betekenis kunnen blijven vergroten.

Onze omgeving

Wij staan midden in de maatschappij. Dit betekent ook dat wij willen bijdragen aan een betere wereld. Daarom maken wij maatschappelijk verantwoorde keuzes, zodat we de wereld zo schoon en eerlijk mogelijk doorgeven aan volgende generaties. Tegelijkertijd hebben ontwikkelingen in de samenleving ook invloed op de activiteiten van DELA Natura. De impact hiervan is soms groot.

Ontwikkelingen

Hieronder een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen.

Energiecrisis

De oorlog tussen Rusland en Oekraïne heeft grote gevolgen voor de energiemarkten. In het voorjaar stokte de gastoevoer. Energie wordt door Rusland ingezet als geopolitiek drukmiddel. Op de termijnmarkt steeg de gasprijs ten opzichte van begin 2022 tot meer dan 250 procent op bepaalde momenten in dat jaar. De onzekerheid over de levering van energie en de prijsontwikkeling lijkt voorlopig blijvend. Prijzen van producten en diensten stijgen begin 2023 zo’n 4 tot 8 procent. Hoewel de stijgende energieprijzen DELA Natura dankzij bestaande contractafspraken nog niet hard raken, is de urgentie om de transitie te versnellen toch groter geworden. We stimuleren alle medewerkers om energiezuinig te zijn. 

Financiële markten onder druk

Onder andere aangejaagd door de fluctuaties en onzekerheid in energiekosten, steeg de inflatie fors. Eind 2022 bedroeg deze 11,6 procent in Nederland (HICP = geharmoniseerde consumptieprijsindex), 10,2 procent in België en 8,6 procent in Duitsland. De betaalbaarheid voor huishoudens en ondernemingen kwam gedurende 2022 steeds verder onder druk te staan. 

Om deze inflatie te beteugelen verhoogden centrale banken wereldwijd de rentes. De 10-jaars rente op Nederlandse staatsleningen steeg van 0 procent begin 2022 naar 2,8 procent aan het eind van 2022. De Belgische Obligation Linéaire/Lineaire Obligatie (OLO) toonde een vergelijkbare beweging en steeg van 0,2 procent begin 2022 naar 3,2 procent aan het eind van 2022. De stijging van de rente leidt tot een daling van de waarde van beleggingen. Met name de staatsobligaties daalden met tientallen procenten fors in waarde. De aandelenkoersen daalden in het tweede en derde kwartaal, maar herstelden zich enigszins in het vierde kwartaal. De stijging van de rente leidt tegelijkertijd tot een daling van de waarde van de verzekeringstechnische verplichtingen. Deze effecten heffen elkaar in 2022 op in de berekening van de solvabiliteit, de graadmeter die de financiële soliditeit van DELA Natura ten opzichte van onze verplichtingen uitdrukt. 

Krapte op de arbeidsmarkt

De druk op onze werknemers wordt naast oversterfte ook veroorzaakt door krapte op de arbeidsmarkt. De verkrapping van de arbeidsmarkt is een langjarige ontwikkeling, veroorzaakt door veranderingen in demografie. Het wordt beduidend moeilijker om vacatures in te vullen. De beschikbaarheid van bekwame medewerkers is uiterst belangrijk om de kwalitatieve en persoonlijke dienstverlening te kunnen blijven waarborgen en tegelijk onze groeiambitie waar te maken. In Nederland heeft DELA Natura een taskforce Arbeidsmarkt ingericht. Arbeidsmarktcampagnes worden ingezet en het team van recruiters is uitgebreid. Door aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden te bieden, zo optimaal mogelijk te werven en actief in te zetten op het behoud van medewerkers willen we het aantal openstaande vacatures terugdringen en de werkdruk reduceren.

Oversterfte

In 2022 was er zowel in Nederland als in België sprake van oversterfte: er waren meer overlijdens dan statistisch verwacht. Oversterfte in combinatie met de coronamaatregelen die in het begin van 2022 nog van kracht waren, legden een druk op onze werknemers. Er is binnen DELA Natura extra aandacht voor het welzijn van onze medewerkers. Het bestaande aanwezigheids- en re-integratiebeleid is een hulpmiddel om zoveel mogelijk te voorkomen dat onze medewerkers uitvallen.

In 2022 was er sprake van oversterfte, mede door griep en COVID-19
Digitalisering

We bevinden ons in een decennium waarin digitalisering een bredere impact krijgt op zowel organisaties als de samenleving. Het goed laten functioneren van een administratieve organisatie en het efficiënt aansturen van kernprocessen is slechts een deel van de digitale opgave. Ook cybercriminaliteit, privacy, gegevensbescherming en de verantwoorde inzet van kunstmatige intelligentie maken digitalisering tot een voortdurende en complexe opgave. DELA Natura vindt dat digitale ontwikkelingen ten dienste staan van meer persoonlijke kwaliteit en maatwerk. Dat vraagt niet alleen expertise bij een afdeling met IT-specialisten maar kennis bij de hele organisatie. De transitie van oude naar nieuwe systemen vraagt veel van de organisatie.

Verduurzaming

Toenemende schaarste van bijvoorbeeld grondstoffen en olie, de schade aan het milieu en de gevolgen van onder andere klimaatverandering voor de maatschappij worden steeds meer zichtbaar. Er is bovendien meer oog voor duurzaamheid en ook wet- en regelgeving op dit gebied neemt toe. DELA Natura anticipeert hier al op sinds het eerste MVO-beleid in 2015. We zijn al een stuk op weg en hebben ook nog een eind te gaan. Door de stijgende energieprijzen ziet iedereen nu nog meer het belang van energiebesparing in.

Materialiteitsanalyse

Hoe wil DELA Groep omgaan met dergelijke maatschappelijke uitdagingen en hoe hebben deze effect op DELA Groep? En minstens zo belangrijk: hoe kan coöperatie DELA deze beïnvloeden en hebben wij effect op onze omgeving? In 2022 heeft DELA Groep een materialiteitsanalyse uitgevoerd, waarin onderzocht is welke duurzaamheidsaspecten het meest relevant (materieel) zijn voor onze organisatie en onze stakeholders.

Via een materialiteitsanalyse hebben we onderzocht welke impact DELA Groep heeft op mens en milieu. Tegelijkertijd hebben we ook gekeken, welke invloed ontwikkelingen in de samenleving op de activiteiten van DELA Groep hebben. De analyse startte met intensief literatuuronderzoek waarbij o.a. is gekeken naar standaarden als SASB (Sustainability Accounting Standards Board) en GRI (Global Reporting Initiative) en wetgeving als de EU Taxonomie. Vervolgens zijn interviews gehouden met DELA-experts op het gebied van verzekeren, uitvaart, strategie, innovatie en internal audit om te achterhalen welke thema’s het meest belangrijk werden geacht. Hier is een lijst van 17 thema’s uitgekomen. Op basis van een enquête is de impact op het (financiële) succes van DELA Groep en de impact op mensen en milieu van deze onderwerpen getoetst. Hiervoor zijn de directies van DELA Groep en enkele interne experts benaderd. Het resultaat was een eerste concept van een materialiteitsanalyse.

Na de interne toets, hebben we onze analyse extern getoetst. Hiervoor hebben we diverse vakspecialisten gesproken in een 1-op-1-gesprek, een enquête onder DELA-leden uitgestuurd en een rondetafel georganiseerd met enkele leden van de algemene vergadering. Bij de toetsing is uitgegaan van het principe van dubbele materialiteit. Dubbele materialiteit is door de Europese Commissie als begrip geïntroduceerd als onderdeel van de richtlijnen van de Non-Financial Reporting Directive (NFRD). Dit betekent het identificeren van alle mogelijke negatieve en positieve effecten op mens en milieu die zijn verbonden met de eigen bedrijfsvoering en de waardeketen. Een negatief of positief effect van een bedrijf kan ook materieel zijn als dit geen invloed heeft op de bedrijfswaarde. Samen met externe stakeholders is gekeken naar kansen en risico’s in de omgeving van DELA Groep die invloed hebben op het succes van DELA Groep (het outside-in perspectief) en de impact van DELA Groep op mens en milieu (het inside-out perspectief).

Op basis van deze externe toetsing is een aantal aanpassingen in de prioritering van de 17 thema’s doorgevoerd. De volgende materialiteitsanalyse is in december 2022 door het bestuur van DELA Groep goedgekeurd.

Meer achtergrond over de verschillende thema’s wordt in de bijlage van het jaarverslag beschreven.

Onze betekenis

Door middel van onze brede financiële en praktische dienstverlening op het gebied van uitvaarten en verzekeringen, staan wij onze leden, verzekerden en de nabestaanden met raad en daad bij. Op een betrokken, integere en ondernemende manier, behartigen wij de verschillende belangen. In ons waardecreatiemodel laten we, voor elk van de zes vormen van kapitaal uit het IIRC-framework (financieel, intellectueel, menselijk, sociaal en natuurlijk & geproduceerd), zien hoe we deze inzetten om onze doelstellingen te realiseren. Ook wordt zichtbaar welke waarde wij met onze kernactiviteiten creëren en wat de impact hiervan is. Het waardecreatiemodel is voor DELA Groep opgesteld. De verschillende entiteiten leggen op basis van dit model zelf specifieke accenten.

Onze klanten

Onze klanten

Wij bieden verzekerden financiële zekerheid. DELA Natura is met verzekeringsproducten actief in de Nederlandse, Belgische en Duitse markt. 

Klanttevredenheid en reputatie

Het bieden van kwalitatief hoogwaardige dienstverlening staat binnen DELA Natura centraal.

Op diverse punten in onze dienstverlening meten we de tevredenheid van onze klanten. Deze vormt de belangrijkste bron voor sturing, lering en verbetering op dit gebied.

DELA Natura meet de klanttevredenheid met de Net Promotor Score (NPS). De NPS (een veelal gebruikte indicator voor de mate waarin klanten producten en diensten aan anderen aanbevelen) laat zien dat de klanttevredenheid in Nederland en Duitsland toeneemt. Deze steeg in Nederland naar 45 (2021: 41) en in Duitsland naar 51 (2021: 49). De hoogste score zien we in België. Hier bleef het hoge niveau nagenoeg behouden met 60 (2021: 61). Gewogen naar respondenten, verbeterde DELA Natura de score in totaal tot 54 (2021: 53).

Klanttevredenheidscore

Net Promotor Score, 12-maandsgemiddelde, gewogen naar respondenten.

  2022 2021
     
NPS    
Nederland 45 41
België 60 61
Duitsland 51 49
Totaal* 54 53

Gouden Oor niveau 2

DELA Natura ontving voor haar verzekeringsactiviteiten in Nederland van Stichting toetsing verzekeraars de erkenning ‘gouden oor niveau 2’. Door goed te luisteren doorgronden we de ware behoeftes van klanten. Daaruit moeten we lering trekken en verbeteringen doorvoeren op verschillende niveaus: van producten en diensten tot bijvoorbeeld de manier waarop we met klanten communiceren.

DELA geniet een robuuste en sterke reputatie en onze activiteiten zijn er mede op gericht om deze te behouden en versterken. De reputatie wordt gemeten door DELA Groep; de resultaten zijn ook voor DELA Natura bepalend, aangezien wij onder dezelfde merknaam werken.

Sinds 2021 meten we de reputatie bij leden en niet-leden in Nederland via het instrument Stakeholderwatch. Ruim 80 procent van de leden vindt een lidmaatschap van DELA Groep waardevol. De leden zien DELA duidelijk als expert. Op het subdomein ‘Financieel ontzorgen (verzekeren)’ geven de leden ons een score van 78Ook in België steeg de reputatie.

Reputatiescore
  2022 verschil 2021
       
Nederland, Stakeholderwatch pulse      
Leden 77 +0 77
Niet-leden 60 +4 56
Totaal 66 +3 63

Verzekeringen

De omvang van onze totale portefeuille gemeten naar aantal verzekerden, is een belangrijk speerpunt. Onze groei kwam voort uit aanwas in alle drie de landen.

Aantal verzekerden per product ultimo jaar en aanwas gedurende verslagjaar
  2022 netto-aanwas 2021
       
Uitvaartplan, Nederland 3.026.304  +28.778  2.997.526 
Leefdoorplan, Nederland 285.858  -4.807  290.665 
Spaarplan, Nederland 55.136  +2.874  52.262 
Yarden, Nederland 928.063  -18.967  947.030 
Totaal Nederland 4.295.361  +7.878  4.287.483 
       
Uitvaartzorgplan, België 643.686  +29.954  613.732 
Overig (niet meer in verkoop), België 284.343  -10.747  295.090 
Totaal België 928.029  +19.207  908.822 
       
Aktiv leben, Duitsland 90.469  +14.440  76.029 
Sorgenfrei leben, Duitsland 46.183  +18.426  27.757 
Monuta, Duitsland 129.420  +129.420 
Totaal Duitsland 266.072  +162.286  103.786 
       
Totaal 5.489.462  +189.371  5.300.091 

Het DELA Uitvaartplan in Nederland heeft een verdere groei laten zien. De netto-aanwas in 2022 was echter lager dan in 2021 en 2020. In die jaren, tijdens de piek van corona, kreeg de vraag naar uitvaartverzekeringen een extra impuls. Het is gebruikelijk dat royementen het meest voorkomen in de eerste jaren na het afsluiten van de verzekering. Dit verklaart dan ook deels waarom de netto-aanwas in 2022 lager was dan in de twee jaar ervoor. Ook het toegenomen aantal overlijdens zorgt voor een lagere nettogroei dan voorgaande jaren.

Aangezien de Yarden-polissen niet meer worden verkocht, is hier alleen sprake van natuurlijk verval en beëindiging door afkoop. 

De netto-aanwas met betrekking tot overlijdensrisicoverzekeringen was in Nederland negatief. Er zijn in Nederland veel aanbieders van overlijdensrisicoverzekeringen. Verder zorgt het vervallen van de verplichting om een overlijdensrisicoverzekering te hebben (vanuit NHG en geldverstrekkers voor nieuwe én bestaande hypotheken) voor minder nieuw afgesloten verzekeringen. Ook speelt de toename van oversluitingen en doorstromers die overwaarde kunnen inbrengen een rol bij de dalende vraag naar overlijdensrisicoverzekeringen. 

Op de Nederlandse markt biedt DELA Natura ook een spaarverzekering aan. DELA biedt een vaste rente van 2,0 procent.

De markt voor uitvaartverzekeringen is in België nog in de ontwikkelfase. Momenteel heeft pas 11 procent van de Belgen een uitvaartverzekering. Het over meerdere jaren behouden van de groei is hier de uitdaging, evenals het realiseren van synergie tussen verzekeren en verzorgen. DELA Groep is uniek in België, omdat zij zowel uitvaarten verzekert en verzorgt. DELA België heeft een kapitaalverzekering in actieve verkoop. Wij keren bij overlijden uit, maar verzorging van de uitvaart door het uitvaartbedrijf van DELA Groep is niet vanzelfsprekend want het betreft geen Natura-verzekering en de keuze van de uitvaartondernemer staat vrij.

Het DELA-kantoor in België

In België ligt de netto-aanwas in de actieve verzekeringsportefeuille in 2022 lager dan in 2021, toen deze circa 36.400 bedroeg. We zien met name een daling in het makelaarskanaal van tussenpersonen, maar het onlinekanaal groeit. 

DELA Duitsland kent een uitvaartverzekering en een overlijdensrisicoverzekering. De Duitse markt is groot van omvang en groeit. Vanaf 1 november 2022 heeft DELA de Duitse portefeuille van concurrent Monuta overgenomen met bijna 130.000 polishouders. De DELA uitvaartverzekering in Duitsland dekt uitvaartkosten en kent een winstdelingsregeling waarmee verzekerden dezelfde voordelen genieten als de Nederlandse leden van de coöperatie. DELA Duitsland zet in op groei via zowel makelaars als online.

Onze organisatie

Onze organisatie

Medewerkers zijn de drijvende kracht achter DELA Natura. Onze medewerkers zijn cruciaal voor onze dienstverlening en maatschappelijke betekenis. DELA Natura investeert in mensen om te zorgen dat zij betrokken, trots en vitaal zijn en ruimte hebben voor persoonlijke ontwikkeling. DELA Natura heeft eind 2022 428 medewerkers (365 fte) in dienst die vanuit drie landen dagelijks op betrokken, integere en ondernemende wijze invulling geven aan onze missie.

Deze kernwaarden zijn diepgeworteld in het hart van de coöperatie en onderstrepen hoe wij met elkaar omgaan. Digitalisering zetten wij in om mensen dichter bij elkaar te brengen. Verder is het onze ambitie dat we in 2030 een positieve impact leveren op mens en milieu met onze producten, diensten en bedrijfsvoering. 

Onze medewerkers

DELA Natura hecht eraan dat het personeelsbestand een afspiegeling vormt van de samenleving, dat iedereen gelijke kansen krijgt en zich veilig voelt om zichzelf te zijn. Bij DELA Natura is tweederde van de medewerkers vrouw. In leidinggevende posities wordt de 30%-verhouding tussen vrouwen en mannen ruimschoots behaald. Bij personeelswisselingen wordt het vergroten van de diversiteit in ogenschouw genomen. 

Integratie van Yarden

In 2022 stond bij DELA Nederland de integratie van Yarden centraal. Onze nieuwe collega’s kwamen per 1 juni in dienst van DELA Natura. Vanwege de krappe arbeidsmarkt slaagde het Klantencontactcentrum er niet in tijdig nieuwe medewerkers te werven voor 1 juni. Daarom is een aantal Yarden-collega’s gevraagd of zij wat langer voor DELA wilden blijven werken. Daartoe was de overgrote meerderheid bereid.

De medewerkers van Yarden die in dienst zijn gekomen, namen deel aan een ‘Warm Welkom programma’. Om vragen te beantwoorden over de arbeidsovereenkomst, organiseerde HR diverse (digitale) inloopsessies.

Naar aanleiding van maatschappelijke ontwikkelingen in de media, verrichtte DELA Groep in Nederland een intern onderzoek naar diversiteit, inclusie en het respecteren van grenzen. Good practices zijn in kaart gebracht en afgestemd binnen de organisatie. Dit heeft geresulteerd in 32 good practices voor diversiteit en inclusie en 16 good practices voor het respecteren van grenzen. Het formuleren van een visie rond psychologische veiligheid, het verzamelen van data en het borgen van de veiligheid vormen een basis van het personeelsbeleid. 

Per 1 januari 2022 vonden er omvangrijke veranderingen plaats in het arbeidsvoorwaardenpakket in Nederland. Zo biedt DELA een individueel keuzebudget. Ook is het mogelijk om een sabbatical op te nemen. Voor medewerkers die vanaf 1 januari 2022 in dienst treden, geldt bovendien een nieuwe pensioenregeling. Verder is een individueel vitaliteitsbudget geïntroduceerd ten behoeve van de gezondheid en eigen ontwikkeling. Klantgedrevenheid staat binnen DELA Natura centraal en om dat te bereiken werken we aan een klimaat waarin leren en presteren vanzelfsprekend is. Na een cultuuronderzoek hebben we daarom in onze organisaties in Nederland en België een leer- en presteerprogramma ingericht. Samen willen we groeien, resultaatgericht werken en de kracht van onze mensen en teams versterken. Wij stimuleren medewerkers om elke dag het beste uit zichzelf te halen. Hiervoor bieden we een gericht aanbod aan trainingen en workshops. Met de komst van het nieuwe programma is besloten om de variabele beloning in zijn eerdere vorm af te schaffen. In België is een beperkte collectieve variabele beloning nog wel beschikbaar.

In Duitsland bleven de arbeidsvoorwaarden nagenoeg gelijk aan die van 2021.

Medewerkerstevredenheid

Jaarlijks meet DELA Groep de tevredenheid onder alle medewerkers in Nederland en België. Voor DELA Natura zijn hiervoor geen separate resultaten beschikbaar. In 2022 is dit onderzoek uitgevoerd met behulp van Effectory. In totaal vulden ruim 2.000 medewerkers de enquête in, waarmee de respons in Nederland 75 procent en in België 79 procent bedroeg. Het onderzoek richt zich op een verscheidenheid aan thema’s waaronder bevlogenheid, werkgeverschap, teamleiderschap en sociale veiligheid. De solide basis van goed werkgeverschap blijft ook in 2022 aanwezig. Dit zien we terug in de eNPS-scores. In Nederland bedraagt die +43,7 (2021: +50,5) en in België +53,3 (2021: +54,4). Beide landenorganisaties scoren hiermee hoog.

Medewerkers blijven trots op de collega’s, de klantgerichtheid, de ontwikkeling als organisatie en de ruimte voor ontwikkeling als medewerker. De belangrijkste verbeterpunten in beide landenorganisaties zijn werkdruk, communicatie, samenwerking en beoordeling in combinatie met beloning. Uit het onderzoek blijkt verder dat de balans tussen werk en privé een aandachtspunt is. De resultaten worden binnen de teams besproken en een verscheidenheid aan initiatieven is gestart om de resultaten te optimaliseren. In Duitsland vond het onderzoek (nog) niet plaats.

Resultaten medewerkerstevredenheidonderzoek
  2022 2021
     
Effectory eNPS    
Nederland 44 51
België 53 54
Totaal* 45 52

DELA is in 2022 in België en Nederland uitgeroepen tot World-class Workplace-winnaar. Als winnaar blinkt DELA uit in het thema “Bevlogenheid”. We scoren hoog op de onderwerpen: “zinvol werk”, “het passen van medewerkers bij de organisatie” en “het bijdragen van teams aan het succes van de organisatie”.

Verzuim

DELA Natura stelt zich ten doel dat iedere medewerker fysiek en mentaal gezond is en in staat is om werk uit te voeren, nu en in de toekomst. Het ziekteverzuim is met 0,2 procent gedaald ten opzichte van 2021. Dat is een prestatie. Het toenemend ziekteverzuim is namelijk een maatschappelijke ontwikkeling en is in Nederland nog nooit zo hoog geweest (bron: ArboNed). Dit wordt veroorzaakt door toenemende werkdruk, maar ook door de druk die mensen voelen als gevolg van stijgende kosten en polarisatie.

Het ziekteverzuim over 2022 bedraagt in Nederland 6,7 procent, in België 4,1 procent en in Duitsland 5,7 procent. Er zijn diverse initiatieven gestart om het verzuim verder terug te brengen. Ook blijven we sterk inzetten op re-integratie van langdurig zieke medewerkers.

Om het ziekteverzuim te adresseren hebben we onder andere de beschikking over een aanwezigheids- en re-integratiebeleid. Het is een hulpmiddel om zoveel mogelijk te voorkomen dat medewerkers uitvallen. 

De krapte op de arbeidsmarkt speelt een rol in het ziekteverzuim. We merken dat het moeilijker wordt om mensen aan te trekken. De termijn die functies vacant zijn, loopt op. We zien dat niet alleen bij DELA Natura, maar in de gehele markt. Daardoor is het niet eenvoudig om bijvoorbeeld flexwerkers in te zetten. Die onderbezetting leidt zo weer tot druk op de medewerkers. De inwerkperiode kost hen ook tijd, terwijl de nieuwe medewerkers nog niet volledig inzetbaar zijn. Die druk verhoogt eveneens het ziekteverzuim.

Verloop

Het totale verloop is afgelopen jaar uitgekomen op circa 15 procent. Ook de ontwikkeling van het ongewenste verloop baart zorgen. Het ongewenste verloop is het verloop binnen twee jaar dienstverband afgezet tegen het totale verloop. Dit lag voor beide landenorganisaties boven de 30 procent. Er wordt momenteel besproken hoe dit het beste te adresseren.

Zowel in Nederland als België is het team recruiters versterkt. We vinden het belangrijk om goede mensen te werven en te selecteren, maar ook om mensen die al bij ons werken te binden en te boeien. Er zijn daarom verschillende initiatieven gestart die ook in 2023 worden voortgezet. Om collega’s extra te motiveren bij te dragen aan werving, ontvangen zij een aanbrengpremie bij het vinden van nieuwe collega’s. Daarnaast is een oproep gedaan om waar mogelijk contracturen op te hogen of door te werken na het pensioen. Aanvullend vergroten we het arbeidspotentieel door te verkennen in hoeverre mensen met afstand tot de arbeidsmarkt kunnen deelnemen. Ook zijn we gestart met het opzetten van een stagebureau: voor studenten, maar ook voor statushouders en medewerkers van andere bedrijven die niet in hun eigen werk of bedrijf kunnen re-integreren. Verder worden arbeidsmarktcampagnes geïntensiveerd. Tot slot is via het leer- en presteerprogramma aandacht voor persoonlijke groei en ontwikkeling. Door samen te groeien en resultaatgericht te werken, kunnen we de kracht van onze mensen en teams versterken.

Bedrijfsongevallen

DELA Natura monitort bedrijfsongevallen nauwgezet. In 2022 vond in Nederland één bedrijfsongeval plaats. Dat gebeurde tijdens woon-werkverkeer. In België spreken we van een arbeidsongeval wanneer er minstens één dag arbeidsongeschiktheid volgt. Een incident wil zeggen dat iets is voorgevallen, maar geen arbeidsongeschiktheid volgde. In 2022 vond er hier 1 ongeval plaats (categorie: vallen) en 1 incident. Door middel van registratie en evaluatie willen we bedrijfsongevallen tot een minimum beperken.

Rol van de ondernemingsraad

DELA Nederland en DELA België hebben op niveau van DELA Groep ieder een eigen ondernemingsraad (OR) om actief mee te denken over bedrijfseconomische en sociale onderwerpen en te adviseren over de gewenste bedrijfsvoering. De OR van DELA Nederland adviseerde over de integratie van de afdeling Inkoop & Contractmanagement van Yarden in de afdeling Inkoop van DELA in Eindhoven. Daarnaast is de OR, gelet op de krapte op de arbeidsmarkt, tijdelijk akkoord gegaan met het direct plaatsen van uitzendkrachten op vacatures en met het gelijktijdig in- en extern werven van medewerkers. Verder heeft de OR afspraken aangepast omtrent het stellen van vacatures en zijn afspraken gemaakt over het informeren van de OR bij bepaalde externe inhuur. Over aanpassingen aan de Gedragswijzer, de pensioenregeling en de leaseregeling werd ook geadviseerd. Verder zijn het ziekteverzuim, de bedrijfsongevallen en de medewerkerstevredenheid continu onderwerp van gesprek.

De OR van DELA België besprak diverse onderwerpen op personeelsgebied. Niet alleen stonden de resultaten van de medewerkerstevredenheidonderzoeken op de agenda, maar ook de toenemende werkdruk en de introductie van het performancemanagementsysteem. Bovendien is besproken wat de impact is van de Arbeidsdeal (nieuwe wetgeving) op het HR-beleid. Er is hiervoor gekeken naar werving en de ontwikkeling en inzet van HR-ontwikkeltools. Meer specifiek is aandacht besteed aan de invulling van vacatures, de resourceplanning, het verzuim en de verzuimpreventie. Uiteraard was er ook tijd voor het bedrijfsplan en het MVO-beleid. 

Digitalisering

Digitale ontwikkelingen vinden plaats om het IT-landschap actueel en veilig te houden en om, ten dienste van onze verzekerden en nabestaanden, nog meer kwaliteit en maatwerk te kunnen leveren. Het is hierbij belangrijk dat wij persoonlijk en empathisch blijven communiceren op manieren die bij hen passen. Nieuwe digitale kanalen worden naast vertrouwde vormen van communicatie ingezet. Voor de forse digitaliseringsopgave investeert DELA Natura niet alleen in systemen en processen, maar vooral ook in mensen. Vervanging van systemen doen we stap voor stap, omdat de onderlinge afhankelijkheid van projecten groot is. Voor de continuïteit zorgen we ervoor dat allereerst de applicaties voor de verzekeringsketen vernieuwd worden.

Binnen DELA raakt digitalisering de hele organisatie

We bouwen nieuwe systemen om nog meer in te kunnen spelen op de behoefte van verzekerden en nabestaanden. In 2022 hadden we daarvoor in Nederland drie prioriteiten: 1) de integratie van Yarden, 2) de migratie van het depositoproduct en 3) de migratie van het DELA Coöperatie spaarPlan naar een nieuw platform.

Voor wat betreft het IT-project rondom de integratie van Yarden zijn er grote stappen gemaakt. De lijnorganisatie pakt veel van de dagelijkse werkzaamheden op. De samenwerking met en de hoge betrokkenheid van de Yarden-medewerkers hebben geleid tot een succesvol eindresultaat. Het verdelen van werk over de bestaande IT-teams volgens het portfoliomanagementproces heeft hierbij goed gewerkt. De migratie van het depositoproduct is afgerond. De migratie van het DELA Coöperatie spaarPlan naar het nieuwe platform was eind 2022 voorzien, maar wordt in 2023 afgerond. Deze projecten hebben veel beslag gelegd op de (IT-)organisatie.

In België zijn de voorbereidingen voor een nieuw CRM-systeem gestart, dat naar verwachting in 2023 zal worden geïntroduceerd. Verder is aandacht uitgegaan naar de verdere verbetering van compliance met betrekking tot datakwaliteit en procesbeheer, waaronder het strikter hanteren van bewaartermijnen. In 2022 is op groepsniveau besloten het gehele IT-beheer van DELA België door DELA Groep vanuit Eindhoven te laten plaatsvinden. Dit zal naar verwachting in 2023 zijn beslag krijgen.

In Duitsland lag het accent op de IT-technische ondersteuning van het tijdig kunnen integreren en administreren van de voormalige Monuta-portefeuille die door DELA Duitsland is overgenomen.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

DELA coöperatie is opgericht vanuit de kracht van het collectief en de gedachte dat we zorgen voor elkaar. Wij maken maatschappelijk verantwoorde keuzes, zodat we de wereld zo schoon en eerlijk mogelijk doorgeven aan volgende generaties. Onze ambitie is dat we in 2030 een netto positieve impact leveren op mens en milieu met onze producten, diensten en bedrijfsvoering.

Om deze ambitie te realiseren, hebben we onszelf een aantal doelstellingen gesteld:

  • Vermindering van onze eigen CO2 uitstoot.
  • Verduurzamen van onze beleggingen.
  • Meer gebruik van duurzame materialen.
  • Bevorderen inclusiviteit.

'In 2030 leveren we een positieve impact op mens en milieu'

Hieronder worden de belangrijkste resultaten per doelstelling toegelicht.

Vermindering van onze eigen CO2-uitstoot

We verlagen de CO2-uitstoot van onze bedrijfsvoering en dienstverlening. Dit doen we omdat CO2 een broeikasgas is dat sterk bijdraagt aan de opwarming van de aarde ook wel klimaatverandering genoemd. In het Europees parlement is klimaatneutraal in 2050 en 55 procent vermindering broeikasuitstoot in 2030 als langetermijndoelstelling van het Klimaatakkoord van Parijs vastgesteld. DELA Natura volgt het MVO-beleid dat binnen de coöperatie DELA wordt uitgestippeld. DELA Groep is ambitieuzer en wil haar CO2-voetafdruk sneller terugbrengen, namelijk met 100 procent in 2030. 

Jaarlijks bepaalt DELA Groep haar CO2-voetafdruk volgens het internationale Greenhouse Gas protocol (GHG protocol). In 2015 bepaalden we voor het eerst de CO2-voetafdruk voor DELA Nederland. Sinds 2021 bepaalt DELA Groep de voetafdruk voor de hele groep, dus inclusief onze Belgische en Duitse activiteiten, voor zowel haar eigen bedrijfsvoering als voor de producten en diensten die DELA Groep aanbiedt. Naast de directe emissies in scope 1 en 2, spannen we ons in om ook de scope 3 emissies (indirecte uitstoot van CO2, veroorzaakt door bedrijfsactiviteiten van een andere organisatie) zo goed mogelijk inzichtelijk te maken. Dat vormt namelijk een grote impact. Met toenemende transparantie van en samenwerking met leveranciersketens verwachten we de komende jaren een verfijning te kunnen doorvoeren in het bepalen van de scope 3 emissies.

De scope 1 en 2 CO2-emissie wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door transport en energiegebruik van onze gebouwen en installaties. De belangrijkste maatregelen die bijdragen aan het verlagen van de scope 1 en 2 CO2-uitstoot:

  • Inkoop van groene stroom uit Nederlandse zonne- en windenergie en door bossen gecompenseerd aardgas. Het aandeel groene stroom was in 2022 52 procent, in komende jaren zal dit bij contractvernieuwingen stijgen.
  • Energiebesparing in gebouwen en processen.
  • Eigen opwekking van groene stroom.

De scope 3 CO2-emissie wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de producten en diensten die we gebruiken voor de bedrijfsvoering. De belangrijkste maatregel die bijdraagt aan het verlagen van de scope 3 CO2-uitstoot is elektrificering van de leasewagenvloot.

CO2-uitstoot DELA Groep naar scope

Netto, excl. beleggingen

x 1 ton 2022 verschil 2021
       
Scope 1 4.520  -1.245  5.765 
Scope 2 2.172  -380  2.552 
Scope 3 23.574  -3.431  27.005 
Totaal 30.266  -5.056  35.322 
       
Nederland 22.070  -3.699  25.769 
België 8.130  -1.320  9.450 
Duitsland 66  -37  103 
Totaal* 30.266  -5.056  35.322 

De CO2-voetafdruk is in 2022 gedaald met 14 procent ten opzichte van 2021. De daling van scope 1 en 2 emissies komt vooral door een daling in het gebruik van aardgas en elektriciteit in onze gebouwen. De scope 3 emissies zijn zowel upstream als downstream gedaald. De daling werd voor een belangrijk deel veroorzaakt door een verlaging van vervoer.

Verduurzamen van beleggingen

DELA Groep heeft een maatschappelijke verantwoordelijkheid, ook als het gaat om beleggen. Zij houdt rekening met wet- en regelgeving, de maatschappelijke ontwikkelingen en de wensen van haar leden. DELA Natura voert deze activiteiten voor DELA Groep uit. Bovendien integreren wij klimaatscenario’s in de periodieke ALM-studies om inzicht te verkrijgen in de impact van klimaatscenario’s op de langetermijnontwikkeling van de balans van DELA Groep. 

Het is ons doel om in 2030 de netto CO2-uitstoot van onze beleggingen 50 procent lager te laten zijn dan in 2019. Wij beoordelen nieuwe initiatieven en beleggingsmogelijkheden op basis van onze ambitie. Daarbij gaan wij na of deze bijdragen aan onze doelstelling. Het bepalen en vergelijken van de CO2-uitstoot is een uitdaging.  Data is afkomstig van verschillende aanbieders en externe vermogensbeheerders. Bovendien rapporteren nog niet alle bedrijven waarin wij beleggen hun CO2-uitstoot. Er is wel een groeiend aantal bedrijven dat niet-financiële gegevens als emissiedata publiceert. DELA monitort momenteel de aangeleverde data, waarbij het streven is om voor de vergelijkbaarheid zoveel mogelijk één bron te gebruiken. De Europese Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) zal naar verwachting de beschikbaarheid van data en de kwaliteit ervan verder verbeteren. Wij onderzoeken momenteel diverse marktinitiatieven om te kijken of wij ons hierbij kunnen aansluiten. Bovendien zijn wij in gesprek met onze externe vermogensbeheerders om te komen tot een eenduidige rapportage over niet-financiële gegevens als de CO2-uitstoot.

Wet- en regelgeving vormt de basis voor duurzaam beleggen. Sinds 2015 onderschrijft coöperatie DELA de Principles for Responsible Investment (PRI). DELA Groep kan meer impact maken door samen te werken met andere grote beleggers. Daarom zijn wij aangesloten bij het convenant Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (IMVO). Het IMVO is een samenwerking van overheid, vakbonden, maatschappelijke organisaties en vele andere verzekeraars waarbij de deelnemers zich verbinden aan internationale standaarden op het gebied van mensenrechten en verantwoord ondernemingsbestuur. In de uitvoering van ons beleggingsbeleid houden we bovendien rekening met de standaarden vanuit de Verenigde Naties zoals Global Compact Principles en Guiding Principles, maar ook de OESO-richtlijnen voor Multinationale Ondernemingen en de Duurzame ontwikkelingsdoelen, ook wel Sustainable Development Goals (SDG’s) genaamd. Door onderschrijving van standaarden zoals de Global Compact Principles en OESO-richtlijnen verwacht DELA van de bedrijven waarin wordt belegd dat zij hun activiteiten en strategieën in lijn te brengen met tien universeel aangenomen principes op het gebied van mensenrechten, arbeid, milieu, en anti-corruptie.

Om te sturen op energie-efficiëntie voor de vastgoed- en infrastructuurfondsen gebruikt DELA Natura de Global Real Estate Sustainability Benchmark (GRESB). Dit is een onafhankelijke benchmark die vastgoedfondsen en -portefeuilles wereldwijd beoordeelt en vergelijkt op hun duurzaamheidsprestaties. In onze verantwoording gebruiken wij de richtlijnen van de Task Force on Climate-related Financial Disclosures (TCFD).

Vanaf verslagjaar 2022 rapporteert DELA Natura ook op basis van de EU-taxonomie, zie bijlagen. De taxonomie is vastgesteld door de Europese Commissie en maakt duidelijk welke activiteiten al dan niet duurzaam mogen worden genoemd en gelabeld. 

Sanctiewetgeving raakt de beleggingsportefeuille. Bedrijven en landen die internationale wetgeving, sancties en richtlijnen op het gebied van duurzaamheid schenden, sluiten we uit. Ook beleggen we niet in bedrijven die betrokken zijn bij de ontwikkeling, productie of onderhoud van alle soorten controversiële wapens. Bedrijven die een substantieel deel van hun omzet halen uit de volgende sectoren, sluiten wij eveneens uit:

  • Teerzanden
  • Kolen
  • Schalie-energie
  • Olie- en gaswinning op de Noordpool
  • Tabak, bont & speciaal leer
  • Roofzuchtige leningen
  • Walvisvlees
  • Aanvalswapens voor particulieren
  • Recreatieve cannabis

DELA Natura houdt daarnaast met de beleggingen rekening met het milieu, maatschappelijke onderwerpen en goed ondernemingsbestuur. Hiervoor zetten we naast de eerder genoemde uitsluiting van bedrijven en sectoren, nog een aantal andere instrumenten in.

ESG-integratie
ESG staat voor environmental (milieu), social (maatschappelijke kwesties) en governance (goed ondernemingsbestuur). De externe vermogensbeheerders die wij inzetten, moeten rekening houden met onze ambitie en doelstelling op het gebied van duurzaam beleggen. Wij beoordelen dan ook hoe deze vermogensbeheerders rekening houden met het milieu, maatschappelijke kwesties en goed ondernemingsbestuur. Dit wordt ook wel ESG-integratie genoemd.

Engagement
Wij voeren een dialoog met bedrijven waarin DELA Natura belegt om invloed uit te oefenen hoe deze met duurzaamheid omgaan, verbeteringen op het gebied van duurzaamheid door laten voeren en duurzaamheidsrisico’s mitigeren.

Uitoefening van stemrecht
DELA Natura heeft een eigen stembeleid. Ons beleid is dat we op zoveel mogelijk aandeelhoudersvergaderingen van de bedrijven in onze beleggingsportefeuille onze stem uitbrengen. Een actief stembeleid maakt onderdeel uit van de dialoog die met de betreffende ondernemingen wordt gevoerd. Ook gaan we samen met andere grote beleggers de dialoog aan met bedrijven waar wij verbeteringen willen zien op het vlak van ESG.

Impactbeleggen
Uiteindelijk wil DELA Natura met haar beleggingen een positieve impact op mens en milieu maken. De positieve impact is door het inzetten van dit instrument belangrijker dan alleen het realiseren van een positief rendement.

2022-activiteit

Eind 2022 heeft DELA Groep via het online coöperatiepanel ons huidige duurzame beleggingsbeleid getoetst onder haar leden. Ook hebben we aan het online coöperatiepanel gevraagd of onderwerpen ontbraken in ons huidige beleid en hebben we een aantal dilemma’s voorgelegd. De uitkomsten zullen gebruikt worden in een stakeholderdialoog in het eerste kwartaal 2023. 

In onze dialoog met bedrijven (engagement) hebben wij in 2022 241 bedrijven binnen de aandelen- en bedrijfsobligatieportefeuille aangesproken. De belangrijkste onderwerpen van gesprek waren klimaatverandering (25 procent), milieu standaarden (19 procent), goed ondernemingsbestuur (17 procent) en arbeidsomstandigheden (17 procent). Dit heeft 111 keer tot resultaat geleid. Ons stemrecht hebben we op 4621 aandeelhoudersvergaderingen uitgeoefend. In 19,4 procent van de gevallen hebben we tegengestemd. Het ging hier met name over onderwerpen als bestuurssamenstelling (45 procent), bezoldiging (25 procent) en overige zaken (19 procent). Onze uitsluitingen zijn uitgebreid als gevolg van sanctiewetgeving tegen Rusland. Eind 2022 sluiten we 493 bedrijven en 17 overheden/landen uit (2021: 494 en 16).

We beleggen ook in zorgvastgoed. Met het zorgvastgoedfonds streeft DELA Natura een passend financieel rendement en hoog maatschappelijk rendement na. December 2022 is Syntrus Achmea Real Estate & Finance aangesteld om 100 miljoen euro te beleggen in het Achmea Dutch Health Care Property Fund (ADHCPF).

Meer gebruik van duurzame materialen

Om in 2030 positieve impact te kunnen hebben op mens en milieu, moeten we inzichtelijk maken welke impact we realiseren met de producten en diensten die we gebruiken. In 2022 keken we hiervoor bijvoorbeeld naar de totale levenscyclus van producten, dus naar de grondstoffenfase, de productiefase, de gebruiksfase en de afdank- of hergebruikfase. Door deze brede impactanalyse weten we hoe we onze producten en diensten duurzamer kunnen maken. De impactanalyse voeren we deels uit in samenwerking met onze partners en leveranciers, om zo de hele keten goed inzichtelijk te maken. De impactanalyse wordt in toekomstige inkooptrajecten gebruikt, naast het staande beleid op Duurzaam In- en aankopen.

DELA stimuleert het gebruik van duurzame materialen

In de MVO-inkoopcode, gepubliceerd op de website, vraagt DELA leveranciers deze code te onderschrijven. Hiermee verplichten leveranciers zich op een constructieve manier met MVO-aandachtgebieden om te gaan. Specifiek wordt verwezen naar arbeidsrechten en mensenrechten zoals deze zijn verwoord in de Universele Verklaring voor de Rechten van de Mens van de Verenigde Naties. Leveranciers dienen dit ook te eisen van eventuele subcontractors en wijst hen op het belang wat DELA aan het onderwerp hecht. Deze MVO-code maakt een onlosmakelijk deel uit van alle overeenkomsten tussen de leverancier en DELA.

De belangrijkste resultaten die we in 2022 behaalden op het vlak van duurzame materialen:

  • Het inkoop- en aankoopbeleid is aangescherpt met specifieke MVO-criteria.
  • 100% gecertificeerd milieuvriendelijk en CO2-neutraal papiergebruik.

Bevorderen van inclusiviteit

Iedereen, ongeacht achtergrond, moet zich welkom voelen als klant, medewerker en leverancier. We zijn er voor iedereen en daar zetten we ons actief voor in. Voor het bevorderen van inclusiviteit binnen en buiten DELA is een initiatief gestart binnen DELA Nederland. Er wordt hierbij onder andere gekeken naar gendergelijkheid en aanspreekvormen. Naar aanleiding van maatschappelijke ontwikkelingen in de media, verrichtte DELA Nederland een intern onderzoek naar diversiteit, inclusie en het respecteren van grenzen. In 2023 zal het onderwerp verder uitgewerkt worden en wordt er een plan van aanpak opgesteld.

Onze financiën

Onze financiën

DELA Groep is gericht op zekerheid, zorg en continuïteit; niet op winstmaximalisatie. Onze verzekerden moeten de toekomst zo zorgeloos mogelijk tegemoet kunnen zien met een waardevaste uitkering tegen een premie die wij zo laag mogelijk houden. Wij streven hierbij naar een optimaal evenwicht tussen beleggen, de winstdeling en solvabiliteit. Onze financiële positie is heel sterk, zodat we verzekerden altijd een passende uitvaart kunnen geven.

Premie-inkomen

Na aftrek van de herverzekeringspremie ontving DELA Natura € 669,0 miljoen aan premie-inkomen (2021: € 592,5 miljoen). De groei ten opzichte van een jaar eerder kwam hiermee uit op 13 procent (2021: 15 procent). Een belangrijke oorzaak voor de groei in Nederland is de overname van Yarden. In 2021 was de premie van Yarden vanaf augustus geconsolideerd, in 2022 geldt dat voor het gehele jaar. In België bedroeg het premie-inkomen € 146,1 miljoen (2021: € 136,3 miljoen), een stijging van 7 procent. In Duitsland steeg het premie-inkomen met ruim 60 procent tot € 35,3 miljoen (2021: € 21,7 miljoen). Vanaf november steeg het premie-inkomen hier als gevolg van de overname van de Duitse Monuta-portefeuille.

Premie-inkomen na aftrek van herverzekeringspremie:

Bedragen x € 1.000 2022 verschil 2021
       
Nederland 487.609  +53.091  434.518 
België 146.089  +9.831  136.258 
Duitsland 35.313  +13.617  21.696 
Totaal 669.011  +76.539  592.472 

Operationeel resultaat

Bedragen x € 1.000 2022 verschil 2021
       
Premieopbrengsten 669.011  13% 592.472 
Oprenting technische voorziening 178.841  12% 160.094 
Verzekeringstechnische lasten -616.002  12% -551.425 
Technische marge 231.850  15% 201.141 
       
Apparaatskosten 141.906  19% 119.144 
Acquisitiekosten 17.746  16% 15.294 
Operationeel resultaat 72.198  8% 66.703 

Het operationeel resultaat is het resultaat dat wordt behaald uit de kernactiviteiten van DELA, met uitzondering van bijzondere baten en lasten, winstdeling en belastingen. Het operationele resultaat van DELA Natura bedroeg € 72,2 miljoen en steeg hiermee met € 5,5 miljoen ofwel 8 procent ten opzichte van 2021. De oorzaak zit in een toename van de baten en lasten als gevolg van de overname van Yarden. Daarentegen zijn de kosten hoger door de hoge IT-investeringen voor het vervangen van verouderde systemen.

Opbrengsten uit beleggingen

Over 2022 is het netto beleggingsrendement 9,5 procent negatief (2021: 9,2 procent positief). Het rendement op aandelen bedraagt circa 15 procent negatief en op vastrentende waarden 16 procent negatief. Op de beleggingen in vastgoed en infrastructuur is een positief rendement behaald. Deze rendementen waren mede door een waardestijging van de dollar ten opzichte van de euro positief. De netto beleggingsopbrengsten kwamen in 2022 uit op een verlies van bijna € 780 miljoen (2021: winst van ruim € 640 miljoen).

De volatiliteit van de waarde van onze beleggingen is een direct gevolg van onze strategische beleggingskeuzes. Die zijn erop gericht om op de lange termijn het rendement te behalen waarop de premie is gebaseerd en daar bovenop de uitvaartkosteninflatie te verslaan. Door de aard van de verzekeringen -in de meeste gevallen: uitkeren bij overlijden- zijn de verplichtingen langlopend. Een dergelijke lange horizon vraagt om een meer offensieve beleggingsstrategie. Door een gecalculeerd risico te accepteren in onze beleggingsstrategie kunnen we over de jaren heen een beter resultaat te behalen. Een consequentie van dit beleid zijn de soms forse schommelingen in de waarde van onze beleggingsportefeuille. Daarom kan het beleggingsresultaat niet over de jaren heen worden vergeleken zonder rekening te houden met bijvoorbeeld fluctuaties op financiële markten.

Ontwikkeling technische voorzieningen

De stijgende rente is bepalend voor de waardedaling van onze beleggingen. In de resultatenrekening zien we negatieve opbrengsten uit beleggingen met een omvang van € 0,8 miljard. Tegelijkertijd zijn de technische voorzieningen toegenomen met € 300 miljoen tot € 7,5 miljard. De technische voorzieningen op onze balans zijn gebaseerd op een vaste rekenrente. De impact van de stijging van de rente in 2022 op de technische voorzieningen is daarom niet op deze balanspositie zichtbaar. Deze blijkt ook uit de overwaarde van de toereikendheidstoets op de technische voorzieningen. Die is met € 1,7 miljard gestegen van € 0,6 miljard naar € 2,3 miljard. Dit compenseert de daling van de beleggingswaarde in ruime mate. Onze solvabiliteit blijft daardoor robuust. Ook in het geval van sterke renteschommelingen wordt de continuïteit gewaarborgd.

Dekkingsgraad

De dekkingsgraad drukt de marktwaarde van de beleggingen uit in procenten van de marktwaarde van de gegarandeerde verplichtingen en hangt hiermee af van factoren als rente, sterfte- en kostenontwikkelingen. De dekkingsgraad bedroeg aan het begin van het verslagjaar 135 procent en eindigde in 2022 op 234 procent. Het is alweer een tijd geleden dat de dekkingsgraad zo hoog was, wat betekent dat er veel meer winstdeling gegeven kan worden.

In 2022 is de 20-jaars rente gestegen van 0,55 procent begin januari naar 2,87 procent eind december. De gestegen rente zorgde voor maar liefst 129 %-punt stijging van de dekkingsgraad. De negatieve beleggingsopbrengsten resulteerden in 20 %-punt daling. De toegenomen inflatie leidt tot hogere toekomstige kosten en zorgde voor 17%-punt daling. Diverse portefeuilleontwikkelingen zorgden voor een stijging met 7 %-punt. De gemiddelde dekkingsgraad over 2022 kwam uit op 195 procent (2021: 129 procent).

Het verloop van de dekkingsgraad in %-punt:

  Primo Drukkend effect Verruimend effect Ultimo
         
Primo 135%      
Gestegen inflatie   -17%    
Beleggingsopbrengsten   -20%    
    -37%    
Gestegen rentecurve     129%  
Portefeuille-ontwikkelingen (incl. overname Duitse Monuta-portefeuille)     7%  
      136%  
Ultimo       234%
Waardevaste uitvaart

De gemiddelde dekkingsgraad over een jaar is (mede)bepalend voor de winstdelingregeling voor het opvolgende jaar voor alle winstdelende producten in Nederland, België en Duitsland.

DELA wil haar leden een waardevaste uitvaart bieden. De kosten van een uitvaart stijgen over tijd als gevolg van inflatie. De premie stijgt dan mee, niet alleen door de inflatie, maar ook door de zogenaamde backservice. Dat zit zo: als een uitvaart in prijs stijgt gedurende de looptijd van de uitvaartverzekering, is de inleg over achterliggende jaren gebaseerd op een te lage verzekerde waarde. Dit verschil moet in de toekomst worden bijgelegd. Deze correctie noemen we backservice. Zo leidt een prijsstijging van een uitvaart in beginsel tot een hogere percentuele stijging van de premie. Met winstdeling wil DELA Natura deze hogere procentuele stijging beperken.

De omvang van de winstdeling hangt samen met de inflatie: hoe hoger de inflatie, hoe hoger de backservice en hoe meer winstdeling we in principe willen geven. Er gelden wel bepaalde beperkingen aan de mate waarin winstdeling in een jaar kan worden ingezet. Eén van de beperkingen wordt bepaald door de hoogte van de gemiddelde dekkingsgraad gedurende de afgelopen twaalf maanden. Wanneer de gemiddelde dekkingsgraad 210 procent of hoger is, dan volgt een volledige winstdeling. Bij een gemiddelde dekkingsgraad tussen 120 procent en 210 procent is er een gedeeltelijke winstdeling. Onder de 120 procent is er geen winstdeling. Als de 20-jaarsrente onder de 1 procent duikt én de dekkingsgraad lager is dan 120 procent dan wordt er een premiemaatregel (additionele premieverhoging) toegepast.

Winstdeling

In 2022 kwam de winstdeling uit op € 43,7 miljoen (2021: € 5,9 miljoen). De winstdeling valt veel hoger uit, ondanks de negatieve resultaten als gevolg van de waardedaling van de beleggingen. In 2021 was de winstdeling relatief laag omdat de gemiddelde dekkingsgraad over 2020 met 122 procent nog net boven het minimum gewenste niveau uitkwam. Hierdoor bleek het nemen van een premiemaatregel weliswaar niet noodzakelijk, maar kon slechts in beperkte mate winstdeling worden gegeven. Door de stijging van de gemiddelde dekkingsgraad tot 129 procent over 2021 kon DELA Natura in 2022 in beginsel 10 procent winstdeling geven. De winstdeling werd verder discretionair tot 50 procent verhoogd, vanwege het bereiken van twee bijzondere mijlpalen: 1) de overname en integratie van Yarden en 2) het 85-jarig bestaan van DELA. De algemene vergadering van de coöperatie heeft daarmee ingestemd.

Premie-aanpassing

Het DELA UitvaartPlan in Nederland is het product van DELA met het grootste aandeel in aantal verzekerden: in totaal zo'n 56 procent.

De premieverhoging van het Uitvaartplan in Nederland per 1 januari 2023 bedraagt 2,96 procent (per 1 januari 2022: 3,46 procent) en bestaat uit drie factoren:

  • verhoging in verband met de inflatie van de uitvaartkosten. Deze component van de premie-aanpassing wordt jaarlijks vastgesteld door de algemene vergadering van de coöperatie. De verwachte inflatie in het volgende jaar is in beginsel bepalend voor het voorstel tot premie-aanpassing per 1 januari in het opvolgend jaar. Die verwachte inflatie bedroeg 1,73 procent. In verband met de aanhoudende onzekerheid over de inflatieontwikkeling ten tijde van besluitvorming (in het voorjaar van 2022) is 0,27 procent toegevoegd waardoor de verhoging 2,00 procent bedroeg. Dit percentage is voorgesteld aan de algemene vergadering van de coöperatie als component voor premie-aanpassing per 1 januari 2023. De vergadering heeft dit voorstel aangenomen;
  • verhoging in verband met het niet volledig toekennen van de winstdeling voor de dekking van de backservice. De totale premie voor de backservice die hoort bij 2,00 procent inflatie van de uitvaartkosten bedraagt 1,92 procent. Daarvan is 50 procent als winstdelingspercentage toegekend. De overige 50 procent komt voor rekening van de polishouders. Dat maakt de verhoging in verband met het niet volledig toekennen van de winstdeling 0,96 procent;
  • verhoging in verband met de premiemaatregel als gevolg van een structureel lage rentestand en lage dekkingsgraad. Omdat de twaalfmaands gemiddelde dekkingsgraad in 2021 boven de 120 procent lag, was een premiemaatregel niet aan de orde.

Solvabiliteitsratio

DELA Natura bepaalt de solvabiliteit op basis van Solvency II, vandaar de naam Solvency-II-ratio. Het gaat hier om Europese rekenregels waarbij voor het bepalen van de solvabiliteit rekening wordt gehouden met de risico’s die in de balans van de verzekeraar zijn opgenomen. De Solvency-II regelgeving vereist voldoende solvabiliteit als randvoorwaarde voor de winstdeling.

De solvabiliteitsratio is gedaald van 244* procent tot 221 procent ultimo jaar en blijft daarmee robuust.

Door economische ontwikkelingen in rente, inflatie, volatiliteiten etc. steeg de Solvency-II ratio met 4 %-punt. Portefeuilleontwikkelingen zoals nieuwe productie en de overname van de Duitse Monuta portefeuille kostten solvabiliteit en daardoor daalde de Solvency-II ratio met 28 %-punt. Het resultaat op beleggingen was negatief, maar mede als gevolg van dalingen in de aandelenkoersen en aanpassingen in onze beleggingsmix, nam het kapitaalbeslag af. Dit resulteerde per saldo in een stijging van de ratio met 24 %-punt. Overige ontwikkelingen, waaronder uitkering van € 89 miljoen dividend aan DELA Holding N.V., leidden tot een daling met 23 %-punt.

Het verloop van de solvabiliteitsratio in %-punt:

  Primo Drukkend effect Verruimend effect Ultimo
         
Primo* 244%      
Portefeuille-ontwikkelingen (incl. overname Duitse Monuta-portefeuille)   -28%    
Overige ontwikkelingen   -23%    
    -51%    
Beleggingsopbrengsten en aanpassing beleggingsmix     24%  
Ontwikkeling economie (rente, inflatie, volatiliteit etc.)     4%  
      28%  
Ultimo       221%

Onze toekomst

Onze toekomst

Solidariteit en continuïteit blijven de kern van onze coöperatie. Wat wij willen laten zien is dat solidariteit werkt, binnen het domein van ‘overlijden en doorgeven’ maar ook daar buiten. In 2030 is de verbondenheid in de samenleving via onze coöperatie versterkt.

Waar wij naar streven is dat leden zich daadwerkelijk verbonden voelen. Dit realiseren wij niet alleen doordat zij blij zijn met een veelzijdige en betekenisvolle dienstverlening, maar ook omdat zij zich onderdeel voelen van een sterk, maatschappelijk gericht collectief. Waar solidariteit de drijvende kracht is voor wat de coöperatie voor haar leden kan betekenen, zorgt het aantal leden voor continuïteit en impact. DELA Natura richt zich op de groei van het aantal verzekerden, maar die zal de komende jaren vooral uit België en Duitsland komen. Zo houden we onze coöperatie vitaal. Solidariteit kan niet zonder continuïteit en andersom.

'Waar wij naar streven is dat leden zich daadwerkelijk verbonden voelen'

Klantgedrevenheid blijft centraal staan. De behoeften van onze leden zijn leidend bij de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten.

In 2023 wordt vanuit Nederland door DELA Groep gewerkt aan de introductie van meerdere vormen van lidmaatschap. Tegelijkertijd breiden we in België het lidmaatschap uit naar bestaande Belgische verzekerden en onderzoeken wij in Duitsland hoe het lidmaatschap verder kan worden vormgegeven.

Onze dienstverlening vereist een stevig digitaal fundament, om persoonlijke keuzes maximaal te ondersteunen en tegelijkertijd efficiënt en wendbaar te zijn. Dat doen we voor de gehele organisatie met oog voor meer synergie tussen onze landenorganisaties en daarmee oog voor kostenbesparingen. In Nederland wordt hard gewerkt aan een digitale transitie van de verzekeringsactiviteiten naar een nieuw IT-landschap dat in 2025 gereed moet zijn. Zo’n transitie is een enorme uitdaging en vergt veel van onze organisatie. In 2023 denken we een versnelling aan te kunnen brengen met behulp van onze goed opgeleide en toegewijde teams en een veel intensievere samenwerking met onze implementatiepartners. Daarnaast is de migratie van de overgenomen Monuta-portefeuille een belangrijk project in Duitsland.

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) blijft DELA-breed een prioriteit. Door het MVO-beleid centraal te verankeren in de organisatie geven we invulling aan onze doelstellingen op het gebied van CO2-reductie, duurzaam beleggen, duurzame materialen, biodiversiteit en inclusiviteit. Via een routekaart zorgen we ervoor dat we uiteindelijk een positieve impact op mens en milieu realiseren. Tegelijkertijd bereiden we ons in 2023 voor op toekomstige regelgeving in het kader van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD).

We gaan alles op alles zetten om de werkdrukbeleving na drie drukke jaren met oversterfte te verbeteren. Onze mensen zijn daar aan toe. Het risico van overcapaciteit nemen we daarbij voor lief. In een moeilijke arbeidsmarkt timmeren wij al aardig aan de weg, maar we gaan onze inspanningen verder opschroeven. Tegelijkertijd is werkdrukbeleving niet alleen een kwestie van werkaanbod, maar ook van hoe het werk georganiseerd is. Ook dat heeft onze volle aandacht.

Onze dienstverlening vereist een stevig digitaal fundament om persoonlijke keuzes te ondersteunen

Financieel verwachten wij dat onze solvabiliteit op peil blijft en dat de beleggingsportefeuille volgens onze laatste economische veronderstellingen gemiddeld 5 procent aan rendement op jaarbasis oplevert. Of dit dan ook voor 2023 betekent dat we daarmee de uitvaartkosteninflatie kunnen bijhouden, is nog maar de vraag. Dat zal moeilijk worden, want de inflatieverwachtingen zijn nu nog steeds behoorlijk hoog. Kijken we echter naar de periode tot en met 2025 dan zijn we met de kennis van nu positief gestemd over de ontwikkeling van onze solvabiliteit en winstgevendheid, en over de premieontwikkeling voor onze leden.  

Al met al blijft DELA een organisatie die groeit en bloeit, met de ambitie om steeds meer voor haar leden te kunnen betekenen en de samenleving te laten zien dat solidariteit werkt. 

Eindhoven, 21 april 2023

DELA Natura- en Levensverzekeringen N.V.

De directie
drs. E. (Edzo) Doeve namens DELA Holding N.V.
Ir. J.A.M. (Jack) van der Putten, directeur
J.L.R. (Jon) van Dijk RA, directeur

Met het oog op Titel 9, Boek 2 BW en RJ400.104 maakt de weergegeven informatie in ‘In het kort’, ‘Corporate Governance’, ‘Risicomanagement’ en ‘Bijlagen’ onderdeel uit van het hoofdstuk ‘Verslag van de directie’. Om presentatieredenen wordt deze informatie niet in dit hoofdstuk herhaald.

Versie:
v6.2.21

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report